|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?
Det er da nok av de som har kommet seg gjennom høyere studier ved å jobbe med faget 8-16 på alle hverdager? Hadde lekser kun representert selvstendig jobbing (hvor selvstendig jobber man forresten om foreldrene skal være med hele veien?) hadde det vært en ting. Men det er også noe med kveldsjobbing på toppen av en "arbeidsdag" og hvorvidt man får noe særlig utbytte av det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg ser ikke behovet for kveldsjobbing hvis man også har jobbet 8-16. Enten er man på SFO og har fritid der og gjør lekser etterpå, eller så kommer man rett hjem etter skolen og kan gjøre lekser fram til 16 eller så gjør man lekser på SFO og er også ferdig klokka 16.
Sist redigert av oslo78 : 12-02-12 kl 19:07. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
weird
Sv: Tankevekkende om lekser?Når det gjelder holdningen til forskningsbaserte metoder ser det ut til at også førsteamanuensis i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Christian W. Beck har noen tanker om dette. Blant annet beskrevet i artikkelen Uvitenskaplig skolepolitikk.
Jeg mener lekser bør være et område man ser nærmere på. Selv om man risikerer å få svar som ikke samsvarer med det man var sikker på i utgangspunktet. Det vil jo være ganske nyttig å vite om øving kan gjøres på en bedre måte, eller for den saks skyld om hva som gjør en lekse god/nyttig og en annen ikke, slik at man legge opp praksis etter dette.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#144 |
|
weird
Ja, det er kanskje litt det som noen ganger irriterer også. For det foregår veldig mye læring mellom foreldre og barn på mange forskjellige områder. Og da får jeg noen ganger litt fnatt når jeg kun skal fungere som "skolens forlengede arm" og det legges for mye føringer på de få timene vi har igjen sammen etter skoledagen. I alle fall når jeg ser at dette blir helt feil for den som tross er hovedpersonen. Noen elever trenger kanskje langt mer konkretisering enn andre.
|
|
|
|
|
#145 |
|
Leser
|
Her er det ukessluttprøver - begynte i 5 så vidt jeg husker. Jeg opplever dog ikke at det gir meg et like bra bilde over hva min eldste jobber med som leksene gjør. (Men det gir et mye bedre bilde over hvordan hun ligger an i klassen. Jeg regner i alle fall med at lærerne gir prøvene slik at de skal få en nogenlunde normalfordelt kurve, det er i alle fall det som er vanlig. De dårligste skal klare litt, de fleste skal klare det meste og de aller flinkeste skal klare alt. Jeg har ikke spurt lærerne om det, men jeg regner med at de legger seg der, det er vel de færreste lærere som vil "miste" de aller svakeste eller aller flinkeste, og da blir det den type tester.)
Det er selvfølgelig mye mer ansvarsfraskrivelse fra foreldrene sin side enn fra lærerens side - det er mange flere foreldre enn lærere. Idotien er nok jevnt fordelt utover. Er det 10% idioter rundt om (må vel nesten presisere at dette er et tenkt tall
Ja, det stemmer. Denne har jeg sett mye forskning på, men grunnen er som flere her presiserer: De som har foreldre med lav sosiøkonomisk bakgrunn har ingen som hjelper dem med leksene hjemme. Klart de gjør det dårligere, det blir lagt opp til et løp hvor de skal ha 6 timers undervisning (5 timer på skolen og 1 time på lekser) og så har de i praksis 5 timers undervisning. Det er ikke det minste rart at de scorer dårligere enn de hvor det legges opp til et løp hvor de skal ha 5 timers undervisning (på skolen) og de også har det i praksisk. Teori og praksis må samsvare.
Usikker på skoledagen, men pensum er mye større.
|
|
|
#146 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg ser ikke for meg at det skal være et leksefritt løp med fritid fra tidlig ettermiddag for større elever, men jeg synes at lekser for de yngste elevene bør begrenses til det som er helt nødvendig at de gjør hjemme. Ikke ut fra foreldrenes behov for å følge med, men ut fra elevens behov for å lære. Til nå har det kun vært øving til prøve og lekser jeg synes kommer i den kategorien. Alt annet kunne det fint vært satt av tid til i skoletiden eller på SFO (nå er det jo kommet leksehjelp, det hjelper noe).
|
|
|
#147 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nei. Det kan vi ikke gjøre. Det er målene i K06 som testes, uansett nivå på elevene. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Leser
|
OK, da antar jeg at læreren intensiver undervisningen sin hvis de ligger under normalfordelingen. (Min erfaring er i alle fall at det er veldig uvanlig at lærere slår seg til ro med at halve klassen "stryker" på prøver)
|
|
|
#149 |
|
Kontrollfrik
Selvsagt skal man heve kompetansen hos alle elever. Men normalfordelingskurver kan ikke brukes På en klasse. Og hvis det hadde vært mulig, så har vi uansett ikke lov. Kompetansemålene i k06 er de målene som skal oppnås, med mindre eleven har enkeltvektak. Og det har få. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?De jobber med enkeltelever hvis de har hull ja, problemet er de elevene som ligger foran og som greier de testene uansett hvor mye eller lite de lærer. Læreren er ganske fornøyd så lenge læringsmålene oppfylles selv om eleven egentlig ikke har lært noe.
|
|
|
#151 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Mange av klassene jeg underviser i ligger under den såkalte "normalfordelinga" - det ligger litt i sakens natur siden elevene mine hovedsaklig er sanket fra de lavere karakterskalaene på ungdomsskolen. Selv ikke Håvard Tjora hadde fått normalfordeling i mine klasser - det er jeg villig til å vedde sjela mi på. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Er frisk!
|
Hehe! Jo, om han hadde 8 elever og et par pedagoger og et par sosialarbeidere med seg så.
|
|
|
|
#153 |
|
Leser
|
Jeg har nok uttrykt meg klossete.
Men her vet du jo hvorfor ting har forskjøvet seg.
|
|
|
#154 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Him, jeg benekter ikke at den eksisterer. Men den må inneholde et representativt utvalg, altså flere enn tjue personer. Det gir lite mening å snakke om Gausskurver på så få mennesker. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Leser
|
Men du sier jo at leseprøvene er forankret i et pensum som innkluderer mange, mange flere enn 20 personer? (Jeg sa opprinnelig at jeg regnet med at læreren ville tilrettelegge undervisningen sin for å - intuitivt - skape en normalfordelt kurve - det skjer i alle sammenhenger, det er grunnleggende. Og du repliserer med at det som avgjør lekseprøvene ligger på et høyere nivå og derfor kan gi en skjevfordeling i en klasse. Det er greit nok, men da kan du ikke samtidig argumentere med at innholdet i prøvene bare gjelder de 20 personene som er i ett trinn.)
|
|
|
#156 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Hm? Jeg er riktignok veldig trøtt nå, men det der skjønte jeg ikke så mye av? |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg mente bare at læreren ikke kan legge opp prøvene som hdn/ hun vil. Prøvene legges opp etter k06. At det vil oppstå en Gausskurve er klart (ikke nødvendigvis i en klasse), men det er ikke sånn at læreren kan legge opp prøvet etter det. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Leser
|
Du har nok bare vært uheldig og truffet på mitt yndlingstema.
|
|
|
#159 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er enig i punkt nr 2 og i siste avsnitt. |
|
|