Sv: Tankevekkende om lekser?
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg syns det å lære opp og ta vare på ungene våre er et kollektivt ansvar, og jeg syns påstander om at det er foreldrene som skal ha hovedansvaret for læring framstår som ansvarsfraskrivelse fra skolens side.
Også må jeg bare kommentere dette også:
Jeg føler at de som fraskriver seg mest ansvar, er foreldrene. Er barna for inaktive? Da må skolen rydde opp, ekstra gymtimer til alle barn! Flesteparten av tredjeklassinger kan ikke svømme? Ikke rart det, de har jo bare svømmetime annenhver uke! Skandale! Respekterer ikke barna den nye vikarlæreren i klassen? Selvsagt skolens feil, sånn uvettig vikarbruk gjør at barna mister respekt for lærerstanden! Har barna ikke tid til alle tre aktivitetene per uke? Helt klart at skolen må skjerpe seg og ikke dele ut lekser de dagene "alle" i kommunen har fotballtrening. HVA?! *skingrestemme* ber skolen meg revurdere 2 ukers ferie utenom fellesferien fordi barnet mitt ligger etter i noen fag? Det er jo skolen som har ansvaret for at barnet mitt ikke har greid å henge med, da skal vel ikke vi straffes for det?
Det er sikkert ansvarsfraskrivelse fra skolen til foreldrene også, men jeg nekter å tro at det er like mye som omvendt.