|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Dere som synes at ungene har mye lekser, hvor gamle er de? Jeg har aldr opplevd at vår 4. klassing har veldig mye lekser. Må vel også legge til at han til nå ikke har slitt noe med fag. Han vil helst ikke gjøre lekser, men det er en annen sak. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
By the Sea
|
Sv: Tankevekkende om lekser?
Enig!
|
|
|
#83 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg synes de har hatt mye lekser fra dag 1. Vi snakker om ca 1 time daglig i snitt fra første klasse. Det er sikkert mulig å bruke kortere tid hvis man er mer effektiv, men det er jo ganske mange småskoleelever som ikke er på sitt mest effektive når de kommer hjem etter en 9 timers arbeidsdag med skole og sfo.
|
|
|
#84 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg synes det er litt rart at det ikke fokuseres mer på hvilket utbytte barna selv får av leksene, jeg. Har det ikke vært noe forskning som viste at lekser hadde ganske lite for seg i så måte? Er det da riktig å beholde dem for at foreldrene skal føle at de har oversikt?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det er jo nettopp noe av mitt poeng. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg har en som gjør lekser uten problemer og en som det er en daglig kamp med når det gjelder det samme. Mellomste sliter med lekser, han har ikke fått innarbeidet noen god rutine. Før når han var yngre nyttet det ikke å gjøre lekser når han kom hjem, han var rett og slett sliten av å sitte stille og hadde fortsatt mye energi som måtte ut. Han satt nærmest en halvmeter over stolen og hadde ikke nubbsjangs til å klare å konsentrere seg om det han skulle gjøre. Ikke at konsentrasjonen var så mye bedre litt senere, men han satt i allefall på stolen....
|
|
|
#87 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det har selvsagt alt å si at leksene er meningsfulle og ikke bare lekser for å "plage" elevene. Så langt har alle leksene Storebror har fått vært både meningsfulle og "passelige" med hensyn til tidsbruk (hvis han bruker tida skikkelig såklart- han kan fint bruke 2 timer en dag på lekser, men da er det fordi han surrer 80% av tida) - og da er det klart at jeg som mor og han som elev synes lekser er mer ok en om det bare var tull han drev med.
|
|
|
|
#88 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er nok ikke helt enig med dere - og knapt nok meg selv - i dette spørsmålet. Jeg er veldig ambivalent i forhold til lekser. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg har tenkt mye på denne formuleringen, men ser at ingen andre har kommentert dette. Er det virkelig slik at det er vi foresatte som skal ha hovedansvar for læring? Jeg har i min villfarelse trodd at hovedansvaret lå hos skolen? Jeg ser så mange negative konsekvenser av at ansvaret skal ligge hos foresatte, at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal starte.
|
|
|
#90 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Lille meg: den viktigste (statistiske) forutsetningen for å lykkes på skolen, er at man har foreldre som selv lyktes på skolen/følger opp skolegangen/tar ansvar for sine barns læring. Det er blodig urettferdig, men slik er det. Jeg klarer heller ikke å se for meg hvordan man skal kunne snu denne statistikken uten å både legge om skolesystemet totalt eller sette inn uforholdsmessige ressurser i skolen. (Og fortsatt ville man ikke få bukt med statistikken; man ville i beste fall heve elevenes kompetansenivå generelt, men det ville fortsatt være de med best forutsetninger som kom best fra det. (Ikke at jeg hevder at en generell kompetanseheveing ikke ville være en god ting altså.)) |
|
|
|
|
|
#92 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Så vidt jeg har forstått er det skolen som skal tilrettelegge for at foreldrene har mulighet å ivareta dette ansvaret.
|
|
|
#93 |
|
ræv med ører
Sv: Tankevekkende om lekser?... og nå ser jeg at jeg kunne likegodt signert Teofelia
|
|
|
#94 |
|
Bedreviter
|
det er en ting. En annen faktor er holdninger til skole og utdanning. Foreldre som selv har høy utdanning og har investert mye i sin egen skolegang, vil ofte fokusere mer på at skolegang er viktig, prioritere tid og krefter på barnas skolegang og fortelle ungene at skole skal ha stort fokus. Foreldre som selv slet på skolen, eller har klart seg utmerket uten mye skolegang, vil gjerne ikke legge like mye vekt på viktigheten av skole og utdannelse. * |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Er frisk!
|
Ja! Dette har jeg hatt som uklare formuleringer inni hodet, og så slapp jeg å skrive det selv. Men det med holdninger til skole har visst enormt mye å si viser forskningen.
|
|
|
|
#96 |
|
ræv med ører
Også må jeg bare kommentere dette også:
|
|
|
#97 |
|
Er frisk!
|
Hehe! Så fornøyd med at det ikke var meg som skrev dette. Siden jeg ikke ønsker å være en heks, signerer jeg ikke heller. Men jeg ler, ja.
|
|
|
|
#98 |
|
ræv med ører
Og jeg er ikke lærer og får derfor lov å skrive det med god samvittighet!
|
|
|
#99 |
|
ihuga feminist
Men hva har dette med hvor ansvaret for opplæringen skal ligge? Så fordi vi rett og slett ikke klarer å utjevne alle forskjeller, så kan vi ikke la ansvaret ligge hos skolen?
Så skolen - den som tross alt får overført penger hvert eneste år - har ikke annet ansvar enn å skulle "tilrettelegge for at foreldrene skal ivareta sitt ansvar om at ungene skal lære"? Jeg trodde (tydeligvis i min naivitet) at det var den parten som tross alt fikk betalt for å utføre et arbeid, som var den som til slutt satt igjen med ansvaret.
|
|
|
#100 |
|
ihuga feminist
Du og andre må selvsagt bare føle så mye du vil.
|
![]() |
|
|