Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratisprinsippet i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 12:28   #1
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Gratisprinsippet i skolen

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Jeg har jobbet noe så sinnsykt mye på dugnader, det siste året for å dekke eldstemann sin andel. Jeg er veldig glad for at vi har sluppet å måtte jobbe for "Per", "Pål", "Alexander", "Simen" og "Vegard".

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

Gammel 04-10-06, 12:38   #2
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Det forstår jeg veldig godt, men det er jo nettopp derfor dette skal dekkes av skolen, "Per" skal også være med på leirskole på lik linje med alle de andre uten at moren til "Kari" skal jobbe seg ihjel for alle de andre enn sin egen "Kari"

Dette er helt klart og helt greit i fritidsaktiviteter; på fotballen må alle selge lodd feks, gjør du ikke det kan du ikke være med på fotballen
eller innbetaling til turn, betaler man ikke, får ikke barnet være med
det er en selvfølge

men skolen SKAL være gratis

Lurer på en annen ting jeg; i og med at det står i opplæringsloven at leirskole skal være gratis og at kommunene ikke kan pålegge foreldrene å betale, er det lovbrudd å starte med skolesparing fra første klasse?

Så lenge skolen i Norge er obligatorisk så mener jeg at det skal være gratis. Alle skal ha like muligheter. Før kalte de dette for solidaritet

Iflg. rektor på ungdomsskolen til barnet mitt så er det lovbrudd at hver enkelt sparer på egen konto. Iflg. de undersøkelsene han hadde gjort så var det "gaver" til ei felleskasse som var ok. Han hadde det fra departementet. Hvis jeg ikke har misforstått noe her. Jeg skal undersøke dette idag. Jeg skal innkalle til foreldremøte og må ha dette klart for meg før møtet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:49   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen.

Budsjettet på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett. Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.

Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.

Vi ønsker oss en rettferdig verden, det er vel i beste fall en utopi.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 12:53   #4
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Skal skolen være gratis så utelukker det masse turer og muligheter. Jeg er helt enig i prinsippet, men å jobbe i Oslo indre øst som jeg gjør, betyr at vi ikke kan kreve foreldrebetaling og 100% oppslutning om turer. Det er ikke prakstisk mulig. Enkelte foreldre vil heller ta barna ut av skolen enn å la dem dra på overnattingstur med klassen. Budsjette på skolen holder ikke til å sende oss på tur, i Oslo skolen settes det av penger til leirskole i 6.klasse, turer utover dette blir belastet den ekelte skoles budsjett.Blir det tur, må vi ha med de som har muligheten til å betale, de som ikke har muligheten til å betale er dessverre som regel innvandrerfamilier, og de stiller heller ikke på dugnad. De velger bort turene, og ser nok ikke på dem som viktige i forhold til sitt barns læring.

Sånn er det bare, vi er underkastet kommunepolitikernes prioriteringer, og elevenes velferd og undervisning er ikke høyeste prioritet.

Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??

Gammel 04-10-06, 14:05   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Skjønner argumentet, men det utelukker en del barn som kanskje virkelig trenger å være med...... Er det bare jeg og mitt barn som er viktig???
Driter vi i andres barn? Vi vet ikke bakgrunnen til at folk ikke betaler og blir med på dugnad. Noen som ikke gidder er det sikkert, men skal det gå ut over de som ikke har mulighet??

Overhodet ikke, men ett leirskoleopphold betales av kommunen (i Oslo), der alle elevene uansett kulturell og økonomisk bakgrunn får være med, turer utover det må skolen dekke selv om det skal gå på gratisprinsippet. På min skole ansetter de heller flere lærere og styrker undervisningen framfor å sende halve klasser på tur. Jenter, og en del gutter, med streng muslimsk bakrgrunn får ikke være med på overnattingsturer, og da blir 20-30% av elevene igjen. Det er virkeligheten på vår skole.

Til syvende og sist så er det foreldrene som er ansvarlige for barna, hva de velger for sine barn er vi nødt til å bøye oss for enten vi vil eller ikke. Det kan være så mot dine prinsipper som lærer, men foreldrene har det siste ordet. Vi kan melde bekymring og prøve å bearbeide, men det er ikke vår stillingsbeskrivelse å presse familier inn i noe de ikke vil være med på, og dessverre er det noen som vil bli utenfor - men sånn er samfunnet bygget opp. Vi kan ikke tekkes alle.

Som lærer er å svegle en kamel eller to, kanskje den viktiste tingen jeg har lært meg.

En ting er lover og forskrifter en annen er virkeligheten. Passer ikke kart og terreng, så er det mest fornuftig å følge terrenget.

(I en ideell verden hadde jeg gladelig reist på tur med klassen min og fått lønn for de døgene jeg hadde jobbet, men inntil videre så forholder jeg meg til virkeligheten.)

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 14:12   #6
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Overhodet ikke, men ett leirskoleopphold betales av kommunen (i Oslo), der alle elevene uansett kulturell og økonomisk bakgrunn får være med, turer utover det må skolen dekke selv om det skal gå på gratisprinsippet. På min skole ansetter de heller flere lærere og styrker undervisningen framfor å sende halve klasser på tur. Jenter, og en del gutter, med streng muslimsk bakrgrunn får ikke være med på overnattingsturer, og da blir 20-30% av elevene igjen. Det er virkeligheten på vår skole.

Til syvende og sist så er det foreldrene som er ansvarlige for barna, hva de velger for sine barn er vi nødt til å bøye oss for enten vi vil eller ikke. Det kan være så mot dine prinsipper som lærer, men foreldrene har det siste ordet. Vi kan melde bekymring og prøve å bearbeide, men det er ikke vår stillingsbeskrivelse å presse familier inn i noe de ikke vil være med på, og dessverre er det noen som vil bli utenfor - men sånn er samfunnet bygget opp. Vi kan ikke tekkes alle.

Som lærer er å svegle en kamel eller to, kanskje den viktiste tingen jeg har lært meg.

En ting er lover og forskrifter en annen er virkeligheten. Passer ikke kart og terreng, så er det mest fornuftig å følge terrenget.

(I en ideell verden hadde jeg gladelig reist på tur med klassen min og fått lønn for de døgene jeg hadde jobbet, men inntil videre så forholder jeg meg til virkeligheten.)

Når så mange som 20-30% av elevene ikke får være med så er det lettere tror jeg. For elevene altså, men når det er en eller to som ikke får reise da er det verre.

Må nok lære meg å svelge kameler jeg og. Har egentlig svelgt en del av dem i mange år nå

Det som er viktig ved denne diskusjonen er å høre hva slags holdninger andre har til dette. Grunnen til at jeg skrev litt om min situasjon er fordi det er ikke alltid de ressurssvake som ikke kan. Samtidig så er det ett fett om det er ressurssterke eller ressurssvake. For barna er det like vondt. Som du sier i forhold til at du er lærer så er det til syvende og sist foreldrene som avgjør dette. Jeg håper egentlig at det kommer enda klarere regler på dette. Slik det er nå så finner de omveier til å få det som de vil likevel og da er vi like langt.....

Gammel 04-10-06, 17:48   #7
Jessica
Pauset

Standard

Snakket med ei mor i sted. Hun har et barn i den andre klassen der de samler inn penger. De skal samle inn i ei felleskasse, men når det skal betales for tur så får alle "sine" penger tilbake til sine kontoer. De som ikke har vært med eller har for lite må betale. De skal reise neste høst. Det er mindre enn et år å spare på.

Må si at jeg håper det ikke er aktuelt med tur for min datter. Vi skal ha konfirmasjon i august neste år. Vet ikke om vi har mulighet til å gi henne gave da. Det får hun eventuelt får når jeg forhåpentlig er i jobb igjen, og mannen min har kommet i jobb igjen.

Jeg ble veldig frustrert etter den samtalen. Jeg liker ikke den holdningen som mange har til dette. Det er akkurat som man er vrang om man ikke punger ut....

Gammel 04-10-06, 18:24   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er nå engang slik at det ikke er nok penger til at man skal få de helt store utenomopplevelsene, og jeg syns det er en fin ting at man står på for barna sine og gjør en innsats.

Det er nå en gang slik at ikke alle foreldre har forutsetningene og muligheten til å stå på for barna sine. Skal vi da holde dem (barna) utenfor slik at de i neste omgang er mindre rustet for framtida? Da skaper vi enda større avstand mellom mennesker.

Jeg synes at Polentur ikke er nødvendig for en tiendeklassing. En flott opplevelse, ja, men den koster mer enn den smaker for mange familier og da bør man heller finne andre alternativer.

Om man skal ha en fellessparing er jeg for at det spares og deles på alle. Å la noen holdes utenfor på grunn av at de ikke har økonomi til å delta blir for meg feil.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:34   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De to eldste guttene mine har vært på tur med Hvite busser til bl.a. Polen, den siste turen var ifjor høst. Nå har nummer tre begynt på ungdomsskolen, og det har allerede vært tatt opp på foreldremøte om det er interesse for å arrangere en slik tur i tiendeklasse. Her gjøres det slik at turen arrangeres av foreldrene, i høstferien, altså utenom skoletiden. Turen finansieres ved at elevene selv sparer penger som de får inn på vaffelsalg, kakesalg, loppemarked og forskjellig annet. Jeg syns det er fint at det spares individuelt, for det er alltid noen som ikke gidder å bidra. Jeg tror alle kan klare å spare opp ganske mye hvis de gidder¨å gjøre noe. Dette er i ferien, og det kreves dermed ikke noe opplegg for de som ikke vil være med.
Det ble også opplyst at det finnes ordninger for dem som absolutt ikke har råd, det er bl.a. mulig å søke Lions eller en eller annen organisasjon som gir tilskudd.
Noen foreldre er mot denne reisen fordi de mener det er for sterke inntrykk. Noen er imot fordi de syns det er dyrt. Noen vil heller ha med ungene til syden. Det blir alltid diskusjon rundt dette. Jeg har inntrykk av at guttene mine har hatt utbytte av denne turen, og vil gjerne at tredjemann også skal få den samme opplevelsen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:56   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor skal barna til Polen? Da vi hadde diskusjonen om skoletur oppe, ble vi foreldrene spurt og det ble avstemming blandt oss. Det var mange som ikke hadde råd til en utenlandstur, det ble i stedet en tur i nærheten. Som alle hadde råd til. Dere kan vel finne på noe annet? Jeg har forstått at en tur til Polen er mote, men det finnes vel alternativer? Skoleturen skal jo være avslutning på en utdannelse. Det finnes mange måter å gjøre dette på.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.