Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.
Jeg har mang en gang vært misunnelige på seniorene på jobb som ikke bare har en ekstra ferieuke, men i tillegg 12 seniordager i året som de kan ta ut når de vil. Dette ville ha kommet godt med til f.eks. planleggingsdager og når SFO er stengt i hele juli måned.
I tillegg til at seniorene får mer fri enn yngre arbeidstakere, og som regel bare har seg selv å ta vare på, er det også som regel de som tjener mest i sin yrkesgruppe. Hos oss er det mange seniorer som tar ut pensjon på forskudd fra 62 år, dvs de har en ordning der de jobber 80%, men får 90% lønn. Jeg antar at de også får utbetalt litt av pensjonen. Og følgelig får de vel bortimot mer enn 100% utbetalt. Jeg aksepterer at det er slik, og at det er fint for dem, men hvis man ser på hvem som kunne hatt behov for slike ordninger ville nok det i like stor grad vært småbarnsforeldre. Det er de som regel de som er i tidspress. og det er som regel de som har dårligst råd.
Småbarnsforeldre har fått nok nå, sier AP, nå er det andre grupper sin tur. De sier også at det er de selv som har valgt å få barn og være aktive i yrkeslivet og dermed må ta støyten selv. Jeg syns det er dobbeltmoral. Man skal ikke glemme at regjeringen har gått hardt ut for å få flest mulig i arbeid, med heltidsbarnehage for alle, osv. Og barn vil de jo at vi skal få. Å være "bare" hjemmeværende er knapt sosialt akseptert, og jeg er ikke så sikker på at det å velge å jobbe litt redusert blir sett på som så positivt det heller. Da syns jeg det kan være betimelig å i det minste være villig til å se på alternative ordninger som kan lette hverdagen for småbarnsfamilier. Ut over det å øke fedrekvoten enda mer og enda mer. En konstrukstiv diskusjon mener jeg man i det minste kunne tatt.
|