|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 35-timersuke for barnefamilier
I tillegg til at seniorene får mer fri enn yngre arbeidstakere, og som regel bare har seg selv å ta vare på, er det også som regel de som tjener mest i sin yrkesgruppe. Hos oss er det mange seniorer som tar ut pensjon på forskudd fra 62 år, dvs de har en ordning der de jobber 80%, men får 90% lønn. Jeg antar at de også får utbetalt litt av pensjonen. Og følgelig får de vel bortimot mer enn 100% utbetalt. Jeg aksepterer at det er slik, og at det er fint for dem, men hvis man ser på hvem som kunne hatt behov for slike ordninger ville nok det i like stor grad vært småbarnsforeldre. Det er de som regel de som er i tidspress. og det er som regel de som har dårligst råd. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det var ikke meningen å støte alle som har mer enn 1,7 barn, men jeg ser jo at jeg kanskje har gjort det. Uansett- det er ikke alltid hovedfokuset mitt er å være sjarmerende. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Glamorøs
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierBare en kommentar til det å ha for mange barn. Selvsagt er det noen som har det, jeg skjønner ikke at det skal være spesielt usjarmerende eller vågalt å si. Men det er jo ikke et fastsatt nummer. For noen er ett barn for mye, andre tre, mens andre igjen håndterer 12 helt greit.
|
|
|
#104 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Men altså, ALLE nordmenns behov kan ikke til enhver tid dekkes av det offentlige. Eller arbeidsgiver. Noen av disse tingene er det rett og slett helt aksept øst at vi må ordne opp i selv, og da kan det hende att fritidsaktiviteter må begrenses, middagstidene må forskyves, arbeidstidene må reduseres (en ulønnet permisjon vi faktisk HAR KRAV på at arbeidsgiver innvilger) eller at antallet barn vi velger å få (i den grad vi kan planlegge) avgjøres av kapasitet og økonomi.
|
|
|
#105 |
|
Usedvanlig begavet
Fantastisk. Det skal vel litt til å kunne får MER fri enn norske småbansforeldre. Med en regjering som bare lar fødseslpermisjonsordningen ese ut, år for år. I tillegg har vi velferdspemisjon ved skolestart, barnehagetilvenning, ammefri, fri til barnas legebesøk, rett til 10 dager fri ved sykt barn eller barnepasser, rett til redusert stilling, rett til fri ved barnas utviklingssamtaler...
|
|
|
#106 |
|
På vei
Sv: 35-timersuke for barnefamilierDer ser du Billa. Du er fastlåst i tankegangen din som veldig mange andre og er ikke interessert i å tenke nytt og åpne for å vurdere andre løsninger som kanskje er mer tilpasset de varierende behovene folk har i forskjellige faser av yrkeslivet. Det er vel akkurat det som er poenget mitt. Slik er det, og slik skal det være. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
Usedvanlig begavet
Ok? Jeg tror BEHOVSprøvd lønn, vil være fullstendig mislykket i et land hvor svært mange ikke frivillig utnytter sitt masksimale potensiale i arbeidslivet (og også ellers). Kommunismen har så vidt meg bekjent ikke heller fungert nevneverdig bra i de landene den er tatt helt ut, så JA, jeg synes lønn og innsats, erfaring og kompetanse bør henge sammen, mer enn alder og antall barn. Mulig jeg er narrowminded og lite kreativ, men jeg tror jeg klarer å se litt forbi egne behov, i det minste. Småbarnsmor til tross.
|
|
|
#109 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg syns dette med at man skal få så mye når man er ung, går hånd i hanske med det som går igjen i skoletrådene. Meg, meg, meg. Skal ha, skal ha, skal ha. Tror du ta de barnefamliene som jobbet 35 timer uke, hadde mye høyere lønn enn 55 åringene, hadde makspris meg her og rett meg der - tror du at de hadde godtatt å gå ned i lønn og å få redusert ferie når de passerte 50? |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Erfaren nok
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror generelt vi beveger oss mot et samfunn der vi krever og krever, og forventer å få mer og mer.
|
|
|
#111 |
|
På vei
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg tror ingen ting, jeg syns bare at man kan være villig til å ta en diskusjon på hvordan man best legger til rette for småbarnsfamilier uten å slenge ut at man har for mange barn, har seg selv å takke, osv. Jeg er ikke sikker på at de trygdeordninger som regjeringen trer ned over hodet på folk nødvendigvis er beste løsningen. Jeg syns faktisk man kan være villig til å ta en seriøs diskusjon på det. Jeg syns det er påfallende hvordan folk hisser seg opp over dette, i alle fall virker det slik i måten fok svarer på her, bl.a. ved å overdrive noe ekstremt. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg syns jeg hører dem: "Buhu, staten dekker bare opp til 6G, jeg har ikke råd til å ta ut 35-timers uka mi. Urettfeigt!" |
|
|
|
|
|
#113 |
|
På vei
Endelig et konstruktivt innspill. Ja, det har du sikkert rett i, men er det ikke også slik at samfunnet krever mer og mer? Og enten greier man å henge med på dette kjøret, eller så faller man fra og blir uføretrygdet? |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Usedvanlig begavet
En diskusjon på hvordan man kan omfordele subsidier til barnehage, SFO og permisjonspenger kunne være interessant. Det som ligger til grunn for i allefall mine tanker, er dog at det kan virke som om du argumenterer for at en hel rekke behov skal ivaretas, med NYE midler øremerket småbansfamiliene.
|
|
|
#115 |
|
Usedvanlig begavet
Jeg er helt enig med Nessie, og hun skriver i bunn og grunn akkurat det samme som veldig mange andre i denne tråden. Jeg kan ikke se at samfunnet krever MER nå enn før, og hvis det er arbeidslivet du tenker på, så er det vel ikke helt sikkert at arbeidslivet for småbarnsforeldre her i landet, er så mye tøffere eller intenst enn i, tja... Et hvilket som helst annet land.
|
|
|
#116 |
|
Ringskrømt
|
Det har vært mitt poeng også. Jeg er ikke sikker på hva jeg mener om saken, jeg er fremdeles i tenkeboksen og synes debatten er spennende. "Sånn er det og sånn har det vært"-argumentet er derimot litt tøysete. "Staten skal ikke sponse familieplanlegging gone wrong" var slem.
|
|
|
#117 |
|
etterpåklokest
|
Og jeg synes det er en stor forskjell på å si at folk bør tenke gjennom hvor mange barn de har kapasitet til på forhånd, og på å si til en konkret bruker at "du, du har kanskje for mange barn". Det siste høres ut som en hersketeknikk. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg ser at det er en forskjell altså, og også at man kan bli såret av å lese det.
|
|
|
#119 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg synes ikke behovene til enkeltpersoner i seg er så veldig interessant i et samfunnsøkonomisk perspektiv. For meg er den eneste egentlige grunnen til at samfunnet skal betale en lang fødselspermisjon (og med samfunnet må vi huske at det ikke bare er Staten, men vi, gjennom skatteseddelen og ikke minst bedriftene, det er rådyrt for dem), det faktum at vi har vist å ha en av de høyeste deltagelsene av working moms i verden. Ikke fordi vi må, men fordi vi kan. Det lønner seg absolutt for samfunnet at jeg, etter to fødsler, jobber for fullt i en høypressjobb og skatter tilbake mange ganger det de betalte for meg. Og bedriften min ser det på samme måte; de betalte til og med full lønn og bonus og bilordning og telefon, fordi de ville ha meg tilbake i jobb.
|
|
|
#120 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Gjør det? Jeg tenker på det mer som et retorisk spørsmål med formål å skape debatt. Hvilket det også gjorde. |
|
|
|
![]() |
|
|