Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Du kan ikke mene, at unge arbeidstakere som har vært i jobb, i tja si 10 år, fortjener en ekstra ferieuke fordi de har barn? Herregud, når ble det å ha barn en så stor byrde?
Dvs, den uka kunne du sikkert fått, men ville du betalt den selv?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Fortjener sekstiåringene en ekstra ferieuke altså? Det er jeg mer i tvil om. Dagens sekstiåringer har skummet fløten av velstandsutviklingen i dette landet og trukket stigen opp etter seg. Er det noen som kunne hatt råd til å betale den uka selv så er det dem. Kanskje den burde vært behovsprøvd? Neida, det er helt greit at de har dette godet, men jeg har vel mer sansen for å fordele goder ut fra behov enn ut fra hvem som fortjener dem.
Jeg lurer imidlertid på hva som skal til for å fjerne problemet planleggingsdager. Kanksje ikke ved å betale alle foreldrene en ekstra ferieuke, men å betale de som planlegger for å planlegge ei helg to ganger i året eller noe sånt?
Jeg er veldig enig med Katta; det handler ikke om hva man fortjener, men hva man har behov for. Jeg har ikke behov for 35-timers uke, veldig mange 60-åringer jeg kjenner har ikke behov for ekstra ferieuke. Men spørsmålet er hvordan vi som samfunn skal løse situasjonen for de som HAR behovet. For de finnes i begge grupper, og tiltak som reduserer arbeidspresset kan hjelpe dem med å stå lengre i arbeid og unngå sykmeldinger/uførhet. Mange av dem med størst behov for mer fritid har også så lav lønn at de ikke kan gå ned i stilling.