Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Forsåvidt? Jobber du i barnehage? Det gjør nemlig jeg og jeg har gått og kjent på den vissheten om at jeg er ansvarlig for 18 barns liv og helse. Det er ekstra vanskelig når det er få på jobb, dype vannpytter, bord og hyller som ikke er festet. Vi gjør så godt vi kan, men det er vanskelig å sette foten ned når man ikke har et lovverk å støtte seg til. Når jeg kommer på tidligvakt, hvor mange unger skal jeg kunne ha ansvar for alene før mellomvakten kommer? Hva om mellomvakten er syk? Kan jeg ha 18 unger alene fram til klokken halv ti. Er det forsvarlig? Hvor lenge skal vi vente på at kommunen fikser porten så ikke ungene krabber under og springer ut i trafikken? Hva med hullet i gjerdet. Hva med den store vannpytten som danner seg under husken i smeltetida. Hvor lenge har ikke jeg ventet på sand i kassen utenfor så jeg kan strø glattisen? Denne debatten er viktig. Ikke bare forsåvidt. Barnehagene har blitt en salderingspost. Det er såvidt vi får penger til leker og pedagogisk materiell. Det er naivt å tro at ikke denne sparingen skal gå ut over vedlikehold også.
Jeg jobber også i barnehage og i alle barnehagedebatter på FP beskriver du en hverdag som er milevis fra min arbeidshverdag. Mulig jeg er heldig og jobber i en helt spesiell barnehage, den er riktignok privat, men jeg tror nok at ekstremtilfellene av elendig bemanning, dårlig fokus på sikkerhet og mangel på penger til leker og pedagogisk materiell etc. er like relevante i debatten som eksempler fra en "superbarnehage" evt. ville være. De fleste barnehager er gode, noen er dårlige og andre er veldig, veldig bra.
Jeg jobbet som vikar i barnehager i min kommune før jeg startet der jeg jobber nå, og jeg har vært rundt på mange barnehager. Det er bare et fåtall av barnehagene jeg har jobbet i der jeg har tenkt at det ble drevet uforsvarlig. Det utgjør ikke stort for de foreldrene som har barna sine akkurat i den barnehagen, så klart. Men når du generaliserer som du gjør i dine innlegg, og blander inn dine erfaringer fra de barnehagene du har jobbet i, gir du et lite nyansert syn på hvordan den jevne barnehage driftes. De aller fleste barnehager kunne blitt bedre, og at økt bemanning (særlig på småbarn) er viktig, er det ingen tvil om. Men de fleste barnehager gir gode tilbud til barna som går der.