Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Jeg jobber også i barnehage og i alle barnehagedebatter på FP beskriver du en hverdag som er milevis fra min arbeidshverdag. Mulig jeg er heldig og jobber i en helt spesiell barnehage, den er riktignok privat, men jeg tror nok at ekstremtilfellene av elendig bemanning, dårlig fokus på sikkerhet og mangel på penger til leker og pedagogisk materiell etc. er like relevante i debatten som eksempler fra en "superbarnehage" evt. ville være. De fleste barnehager er gode, noen er dårlige og andre er veldig, veldig bra.
Jeg jobbet som vikar i barnehager i min kommune før jeg startet der jeg jobber nå, og jeg har vært rundt på mange barnehager. Det er bare et fåtall av barnehagene jeg har jobbet i der jeg har tenkt at det ble drevet uforsvarlig. Det utgjør ikke stort for de foreldrene som har barna sine akkurat i den barnehagen, så klart. Men når du generaliserer som du gjør i dine innlegg, og blander inn dine erfaringer fra de barnehagene du har jobbet i, gir du et lite nyansert syn på hvordan den jevne barnehage driftes. De aller fleste barnehager kunne blitt bedre, og at økt bemanning (særlig på småbarn) er viktig, er det ingen tvil om. Men de fleste barnehager gir gode tilbud til barna som går der.
Jeg tror ikke min barnehage er dårligere enn mange andre for å ha det sagt. Jeg har mitt eget barn også der og er så langt fornøyd med oppfølgingen hun har fått. Vi har en utfordring med å finne pedagoger nok her hos oss, men utover det tror jeg ikke at min barnehage har problemer utover det vanlige. Jeg har jobbet i flere barnehager og vært i praksis i andre. Jeg generaliserer muligens ut i fra de 8 barnehagene jeg har fått kjennskap til og jeg synes ærlig talt ikke forskjellene mellom dem har vært særlig store. Jeg snakker med mine kolleger og mest av alt snakker jeg med mine tidligere medstudenter hvor kun et fåtall fortsatt arbeider i barnehagesektoren. Jeg hører de samme historiene overalt. De er også tilstede i media.
Jeg er ikke av dem som nødvendigvis tror det er skadelig for ettåringer å være i barnehage, men jeg vet av erfaring at kvaliteten på tilbudet har alt å si. Det at personalet er stabilt og trygge er det som har vært viktigst for meg når det gjelder mine barn.
Det er mulig at jeg høres en smule negativ ut, men jeg er nok mer balansert i det virkelige liv. Her inne diskuterer vi gjerne utifra bestemte tema og da kan det bli en smule polarisert. Jeg ser den.