Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Jeg er enig med Luftslottet.
Debatten i seg selv er kjempeviktig - spesielt bemanningsdebatten, for det går direkte på barnas sikkerhet i hverdagen.
Problemet er hvordan VG vinkler saken, med skremselpropaganda, som Luftslottet nevner. Skal man dømme ut fra forsidene til VG for tiden, er det jo en Guds lykke om man får barnet hjem i live - i beste fall ender de opp med influensa, ungene.
Når VG sidestiller en vond og tragisk kvelingsulykke med vannkopper, tøyhåndklær og det at rammeplanen er dårlig impletert i årsplanen, så blir det ikke bare en vanvittig gal vinkling, i mine øyne, det er med å ta fokuset bort på hva som virkelig er det viktige - bemanning, bemanning og bemanning.
Slik jeg ser det, har barnehagepolitikken vært ute og seilt altfor lenge. Med løftet om at alle barn skulle være garantert barnehageplass, er det bygget barnehager over en lav sko. Samtidig er normen for bemanning endret, samtidig som normen for antall barn pr kvm er økt.
Samtidig er det og innført en makspris på å ha barnet i barnehage. Dette fører til strammere budsjetter, strengere vilkår for å sette inn vikar ved fravær, så få ansatte som forsvarlig mulig på så mange unger det er fysisk mulig å trykke inn - ergo en generelt dårlig bemanningssituasjon - som potensielt går ut over sikkerheten til barna.
VG forsøker skape en debatt, men hiver ungen ut med badevannet - eller vannglassene i dette tilfellet.
Sist redigert av Inagh : 14-03-13 kl 23:17.
|