Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Kriminolog Leif Petter Olaussen ga ut boka Hva synes folk om straffenivået? i år. Om funnene fra undersøkelsen på instituttets nettsider:
Sitat:
Forskningsmaterialet viser at det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt for de beskrevne lovbruddene samsvarer meget bra.
- Når folk blir spurt hvilken straff de dømte bør få, er det et meget godt samsvar mellom det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt. Ikke i noen av straffesakene som de intervjuede uttaler seg om ville de spurte selv gitt hardere straffer enn det faktiske straffenivået. For partnervold, bankunderslag og heroinsmugling foreslår de spurte faktisk lavere straffer enn hva domstolene ville gitt for tilsvarende lovbrudd i 2009, forteller Olaussen.
- Dette er et høyst uventet resultat resultat sett i lys av den forholdsvis sterke misnøyen med straffenivået de intervjuede gir uttrykk for.
Dette synes jeg er interessant i lys av holdninger som kommer frem i denne tråden, med oppfatninger om at "alle" er enige i at straffesystemet fungerer dårlig.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Men når noen skriker i sinne, så er det kanskje greit at noen også kan være pragmatiske, og forklare hvorfor ting er som de er, når det tydeligvis mangler kunnskap og en del retter kritikken helt feil sted?
Jepp! Jeg setter pris på innleggene dine i denne tråden. Skriver det her, for jeg får ikke prikket deg.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Straff er jo mer enn den pønale effekten. Norske partier er ganske enige om at det er preentive hensyn som legges mest til grunn. Jeg er tildels uenig i dette.
Hvis du har lyst, vil jeg gjerne høre hva du mener om dette!
|