Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Innvandrer og bunad

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-07, 15:57   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innvandrer og bunad

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg går ut i fra at Valentina ikke har tatovert "adoptert" i pannen på sine barn, og uttaler seg om de holdningene hun finner problematiske hos utenforstående som ser på barna hennes som tradisjonelle innvandrere.

Ser ikke at dette skal være så vanskelig å forstå? Skjønner ikke den siste setningen din, bina.

"adoptivbarn slett ikke er som andre barn, de er innvandrere." Innvandrerbarn, adopterte barn og etnisk norske barn er fortsatt vanlige barn. Dessverre møter man fortsatt hverdagsrasisme overalt, og jeg skjønner godt at Valentina blir løvemamma.

Det jeg prøvde å si er at i utgangspunktet har ikke jeg (og sikkert ingen andre som har uttalte seg om temaet i denne tråden) sett på adoptivbarn som innvandrere. Når vi snakker om innvandrere har nok de fleste en oppfatning av at det er mennesker som har flyttet til vårt land fra et annet land - men vi regner ikke inn adoptivbarn i den kategorien. I bunn og grunn snakket vi jo heller ikke om barn - men om innvandrere. (Som altså også kan være voksne).

Det Valentina gjør er å dytte sine adoptivbarn inn i innvandrer-kategorien, til tross for at hun helt sikkert vet at de færreste ville komme på tanken å kalle adoptivbarn for innvandrere.

Vi må da alvorlig talt ha lov til å snakke både om innvandrere og innvandringspolitikk uten at Valentina skal tro vi snakker personlig om hennes barn.

Egentlig er det litt skremmende at ikke Valentina selv ser forskjellen på adoptivbarn og innvandrere - i folks dagligtale. Det ligger jo i selve definisjonen på adopsjon: "Å ta til seg som sitt eget". De fleste av oss har en forståelse av hva adopsjon er, og likestiller det slett ikke med innvandring. Adopterte barn blir norske, får norske foreldre, vokser opp med norsk språk, kultur og identitet. Det er vesentlig forskjell på det, og et innvandrerbarn som begynner på skolen og ikke snakker norsk, og er vokst opp med et annet lands kultur og tradisjon.

Jeg forstår at man kan oppleve både rasisme og fordommer også mot adopterte barn, delvis fordi at folk ikke ser forskjell på om barna er adopterte eller innvandrere, og delvis fordi det selvsagt også finnes mange som mener at adopsjon er feil. Men kanskje burde man ta kampen der hvor det er en kamp og ta - det burde være mer enn nok av reelle situasjoner og reelle holdninger å kjempe i mot. Det burde derfor være unødvendig å stemple folk som rasister i hytt og pine, bare fordi de mener noe annet enn en selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.