Sv: Innvandrer og bunad
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Du har rett, jeg må være ekstremt dårlig til å argumentere, for det er veldig tydelig at du overhode ikke har forstått mitt poeng. Som er blant annet er det at jeg her snakker for min syke mor - mine adopterte barn - som rammes av enkelte folks generelle nedlatende syn og fordommer mot mennesker med mørk hudfarge. Og da er det, tro det eller ei, ganske naturlig å eksemplifisere fra egne erfaringer.
Interessant at det at jeg har mørke barn som møter fordommer skal diskvalifisere meg og gjøre mine synspunkter og meninger om fordommer og rasisme uinteressante. Hvem er kvalifiserte til å snakke om rasisme og fordommer som mørke mennesker møter mener du da? Sorry, der konkluderte jeg før jeg spurte igjen .
Forøvrig har jeg understrekt opp til flere ganger i mine innlegg at det at jeg har brune barn bare er en av to årsaker til at temaet fordommer og rasisme engasjerer meg. Den andre er rett og slett at jeg ble provosert av fordommer basert på etnisitet og rasisme lenge før jeg ble mamma .
Ja, du er nok dårlig til å argumentere.
Og hovedproblemet er at du aksepterer ikke at man drøfter bunad og innvandrere - og bare det. Du tror at alle som mener noe annet enn deg er rasister. Og at de hater adopterte barn. Og da er du langt utpå et jorde som ingen vet hvor er.
Det er du som har gjort dette temaet til et rasisme-spørsmål. Du, og ingen andre. I den andre tråden om bunad og tilhørighet, så var det flere som mente (blant andre din gode venninne Sitron) at det burde finnes regler, og at man må ha tilknytning til stedet man velger bunad fra. Hvorfor skrek du ikke opp om rasisme allerede da?
Nei, det var først da du så begrepet innvandrer, og valgte å definere det akkurat så bredt at det rammet dine barn, at du ble "løvemamma". Du VET at de færreste av oss (kanskje ingen?) definerer dine barn som innvandrere. Likevel antar du at vi gjør det, og stempler oss som rasister.
Så ja, du er dårlig til å argumentere, og hvis målet ditt var å øke forståelse og jobbe i mot fremmedfrykt og rasisme, så bommet du fryktelig. Tvert i mot har du gjort det klart for meg i hvertfall at adoptivbarn slett ikke er som andre barn, de er innvandrere.
|