Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gå ned i vekt og bli der?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 20:13   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gå ned i vekt og bli der?

Jge synes du skal vente med den store vektnedgangen til du er ferdig med å amme. Inntil dess kan du fokusere på kostholdsomlegging i hverdagen, kutte sukker og komme deg mer i bevegelse. Jeg tror overskuddet vil komme med mer grønt, mer sunt, sukkerkutt og gradvis mer fysisk bevegelse. Muskler er bra!

Gammel 09-10-06, 20:28   #2
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Madam Mim har heile oppskrifta og lista, er berre å bøye seg

Et tips til; Sida du skal inn i Grethe Roede-systemet så er der HoldVekten kurs. Eg har brukt fire kurs på å gå ned mine 18-19 kilo og skal begynne på HV-kurs i morga. Eg trur dette blir mitt aller viktigaste kurs.

Lykke til!

Gammel 09-10-06, 20:29   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt beste tips er forøvrig å holde seg unna det aller meste av halvfabrikat. Det er gift for min kropp i alle fall. Lag sjøl!

Gammel 09-10-06, 20:33   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Mitt beste tips er forøvrig å holde seg unna det aller meste av halvfabrikat. Det er gift for min kropp i alle fall. Lag sjøl!

Jepp, jeg tåler ikke tilsetningssoffer eller juks. Jeg merker det godt etter å ha vært uten noen år, får jeg servert noe halvfabrikata blir jeg nummen og uvel.

HV-kurs?

Her skal vekta holdes, ja! Med makt!

Gammel 09-10-06, 20:38   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jepp, jeg tåler ikke tilsetningssoffer eller juks. Jeg merker det godt etter å ha vært uten noen år, får jeg servert noe halvfabrikata blir jeg nummen og uvel.

HV-kurs?

Her skal vekta holdes, ja! Med makt!

HoldVekten. Tenkte at eg kunne korte sida det sto lenger oppe i innlegget mitt

Gammel 09-10-06, 20:40   #6
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Jge synes du skal vente med den store vektnedgangen til du er ferdig med å amme. Inntil dess kan du fokusere på kostholdsomlegging i hverdagen, kutte sukker og komme deg mer i bevegelse. Jeg tror overskuddet vil komme med mer grønt, mer sunt, sukkerkutt og gradvis mer fysisk bevegelse. Muskler er bra!

Ja det tror jeg og, skal gå på kurs for gravide/ammende så jeg får nok kcal. Hovedtingene mine blir å kutte ut snopet og all skapsnokingen, spise mer grønt, fortsette treningen to dager i uka og gå mer turer/bruke ellipse maskinen vår. Vil ha mer muskler, veldig fornøyd med Core treningen jeg går på. Muskler forbrenner vel mer fett og .

Sist redigert av Zip : 09-10-06 kl 20:52.
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 20:46   #7
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Solveigmor - gratulerer med vektnedgang. Jeg tror også et HV kurs er veldig viktig. Jeg har planer om å ta dette kurset (for gravide/ammende), så kurs 2 og forhåpentligvis hold vekten kurs etterpå. Men vet du om det finnes på nett?. Vi har ikke Grete Roede kurs her jeg bor.
Skal prøve å kutte ut halvfabrikat, merket det faktisk etter en sommer uten noe som helst ferdigmat at kroppen var mye bedre. Da var vi på fjellet med familien til mannen på stølen, der var det ingen halvfabrikat nei .

Nooria - har lest litt om lavkarbo, det jeg synes er vanskelig der er kutt av brød og poteter. Vi spiser ganske grovt brød og har poteter ca 3 ganger i uka tenker jeg. Men kunne kanskje erstattet det med andre grønnsaker. Ris bruker vi og endel. Jeg er forferdelig fysen på alt mulig, når kroppen plutselig liker ting jeg ikke likte før bare fordi jeg har det i skapet er det nok en faresignal ja...., tror nok kroppen min er på full fart oppover...

Sist redigert av Zip : 09-10-06 kl 20:54.
Gammel 09-10-06, 20:50   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Solveigmor: Eg kødda! Eg trur den grøne fargen er svært slankande.

Gammel 09-10-06, 20:51   #9
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Men eg blir så bleik i grønt

Gammel 09-10-06, 20:55   #10
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Mitt tips vil bli lavkarbo. Har nå snart gått ned 20 kilo uten å sulte, lager ren mat, masse grønnsaker og for en verden av nye oppskrifter!

Dette kostholdet er bra for kroppen min, jeg har sluttet å fyse, jeg har masse energi og jeg spiser meg mett hver dag.

Grete Roede passer for noen, lavkarbo passer for andre og man må selv finne den veien som er best for en selv

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:02   #11
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Mitt tips vil bli lavkarbo. Har nå snart gått ned 20 kilo uten å sulte, lager ren mat, masse grønnsaker og for en verden av nye oppskrifter!

Dette kostholdet er bra for kroppen min, jeg har sluttet å fyse, jeg har masse energi og jeg spiser meg mett hver dag.

Grete Roede passer for noen, lavkarbo passer for andre og man må selv finne den veien som er best for en selv

Tusen takk for tips og erfaring . Skal lese litt mer om lavkarbo. Prøve Grete Roede nå og tenke litt på lavkarbo i tillegg.

Gammel 09-10-06, 21:00   #12
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Likar å lese nynorsk, burde bruke det meir eg og sidan storebror skal ha det som hovedmål på skola neste haust. Dei fleste har det her, må seie ifrå hvis ein skal ha bokmål.

Men må halde tunga rett i munnen, ikkje alltid så enkelt.

Gammel 09-10-06, 20:50   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Er litt usikker, men sjekk på www.vektklubben.no. Er det nettkurs du skal ta ordinært også?

Gammel 09-10-06, 20:56   #14
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Er litt usikker, men sjekk på www.vektklubben.no. Er det nettkurs du skal ta ordinært også?

Ja det er det. Skal høre med instruktøren når den tid kommer jeg. Dårlig med slike kurs her jeg bor så må ta på nett. Men det går fint. Må bare ha noen som passer på meg litt og som jeg har forpliktelser til. Er veldig pliktoppfyllende så slurver ikke. Mannen skal også ned litt, ca 5 kg, så er fullt innstilt på dette han og

Gammel 09-10-06, 21:01   #15
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Nooria - har lest litt om lavkarbo, det jeg synes er vanskelig der er kutt av brød og poteter. Vi spiser ganske grovt brød og har poteter ca 3 ganger i uka tenker jeg. Men kunne kanskje erstattet det med andre grønnsaker. Ris bruker vi og endel. Jeg er forferdelig fysen på alt mulig, når kroppen plutselig liker ting jeg ikke likte før bare fordi jeg har det i skapet er det nok en faresignal ja...., tror nok kroppen min er på full fart oppover...

Ja det syntes jeg også... helt til jeg oppdaget at ved å kutte det mistet jeg søtsuget . Da ble motivasjonen ganske sterk serru... for ikke å snakke om at jeg ble så våken (har alltid slitt med mye trøtthet... spesielt i hyggelige sammenkomster med god mat ).

1 potet 3 ganger i uka samt en skive GROVT brød hver dag er ikke så ille dersom du erstatter det med grønnsaker og proteinrik mat. Selv må jeg kutte brødet helt ut samt ta kromtabletter for kvitte meg med søtsuget og gå ned i vekt.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:06   #16
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Ja det syntes jeg også... helt til jeg oppdaget at ved å kutte det mistet jeg søtsuget . Da ble motivasjonen ganske sterk serru... for ikke å snakke om at jeg ble så våken (har alltid slitt med mye trøtthet... spesielt i hyggelige sammenkomster med god mat ).

1 potet 3 ganger i uka samt en skive GROVT brød hver dag er ikke så ille dersom du erstatter det med grønnsaker og proteinrik mat. Selv må jeg kutte brødet helt ut samt ta kromtabletter for kvitte meg med søtsuget og gå ned i vekt.

Å miste søtsuget hadde vært veldig godt ja
Men hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds, her blir det som regel brød, knekkebrød eller lignende. Må ha et kosthold som er likt for hele familien, ikke at jeg sitter å spiser noe annet. Brød er jo det ungene spiser endel av. Hmmm, for lese litt mer om lavkarbo. Skal hvertfall kutte ned på karbohydrater

Gammel 09-10-06, 21:13   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds, her blir det som regel brød, knekkebrød eller lignende. Må ha et kosthold som er likt for hele familien, ikke at jeg sitter å spiser noe annet. Brød er jo det ungene spiser endel av. Hmmm, for lese litt mer om lavkarbo. Skal hvertfall kutte ned på karbohydrater

Jeg lager helt vanlig middag, men serverer feks. ris, pasta og poteter til mann og barn mens jeg selv spiser grønnsaker (oftest blomkål og/eller brokkoli, gjerne smørdampet eller moset sammen med fetaost, fløte, smør og krydder. Smaker mye bedre enn potetmos. :sikle:

Velger selvsagt fullkornspasta og grov ris til mann og barn, om de ikke skal slanke seg så skal de jo leve sunt. Mannen og vesla er ikke så glad i verken poteter eller ris, så de ender ofte opp med å spise det samme som meg uansett, og det er jo SUNT.

Jeg baker dette brødet:

Sitat:

ISET-BRØD

5 toppede ss soyaprotein (smakte ikke noe)
3 dl rømme/creme fraiche
1 dl malte mandler
2 tykke båter hvitløk, presset
1/2 ts salt
4 egg
4 gode ss mykt/smeltet smør
1 ts paprikapulver
4 ss linfrø
4 ss solsikkefrø
70 gram kruskakli
4 ss sesamfrø

Bland alt i en mikser til det er en smørbar deig (som tannpasta, omtrent). Ta i litt mer soyaprotein om deigen er for løs. Den skal være omtrent som Ingers rugbrød-deig.

Spa deigen over i en brødform kledd med bakepapir, strø over masse sesamfrø og sett den midt i ovnen på 180 grader i ca en times tid.

La brødet avkjøles helt før det skjæres i tynne skiver

Dette kan du spise endel av, men jeg prøver å heller velge feks. fyldige salater, eggeretter, fisk eller kjøtt osv og heller kutte ned på brødet.

Det er endel å sette seg inn i, men om du går inn for det så går det veldig greit, det er jo spennende om du interesserer deg for ernæring. Selv har det tatt meg 3 år å virkelig finne utav hvordan jeg kan leve med lavkarbo, og jeg kan så og si ALT om emnet nå, føler jeg. Nå har jeg gått ned 9 kg på et par måneder, og har bla. fått mensen i rute igjen, noe jeg ikke (pga bla. pcos) har hatt på over 2 år!

Gammel 09-10-06, 21:16   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

- Omelett med grønnsaker i og salat til.
- Yoghurt naturell med havregryn (denne elsker storebror) og evt. litt usukret fruktmos (Helios har et par typer fruktmos som er supre).
- Kokt egg er veldig greit som kjapt mellommåltig (om du liker det).
- 1/2 avocado... gjerne med pepper på.
- Pannekake bestående av 3 egg, 1-2 dl cottage cheese, litt sunn olje, bittelitt søtstoff som f.eks fruktose, 2 ss store havregryn, evt. litt vaniljeessens (alt blandes i blenderen). Noen få frosne blåbær eller bringebær tas opp fra fryseren og helles over før du snur pannekaken på stekepannen.
- Fruktsalat med cottage cheese, frukt, knuste nøtter, sunn olje (valnøtt smaker best og er sunt om man får tak i virgin) og litt kanel på toppen.
- Salat med rikelige proteinkilder (egg, kylling, skinkepålegg, nøtter eller bønner).

Ja det var noe...

Sist redigert av Nooria : 10-10-06 kl 20:00.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 12:22   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

- Pannekake bestående av 3 egg, 1-2 dl cottage cheese, litt sunn olje, bittelitt søtstoff som f.eks fruktose, 2 dl store havregryn, evt. litt vaniljeessens (alt blandes i blenderen).

Jeg trodde det var 2 spiseskjeer havregryn?? Det har jeg brukt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:35   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har jo fått masse bra tips her, jeg skal ikke legge til så mye, men jeg kan også bekrefte at det er mulig å gå ned i vekt og bli der. Jeg gikk ned 10 kg på 9 måneder for 6 år siden, og holdt vekten lenge etterpå. Nå har jeg riktignok gått opp 5 av dem igjen fordi jeg ikke skjønte at jeg ikke kunne spise like mye når jeg sluttet å amme . Så det kan det være verdt å være obs på.

Jeg vil også nevne noen kaloribomber som mange ikke tenker på. Vanlig yoghurt er ikke spesielt sunt, selv om man trenger kalsium, og selv om det er bedre med yoghurt enn sjokolade. Kjeks har fascinerende mange kalorier, og man spiser fort hele pakka. Cafe latte inneholder mye H-melk, og blir ikke bedre med et par sukkerbiter oppi.
Jeg er ikke i nærheten av mange andre her hva selvlagd fra bunnen, rene råvarer og mengden grønnsaker angår, men det kan nå gå greit likevel. Det er lurt å prøve å få inn mer fisk i kostholdet, prøv noen nye fiskeoppskrifter. Min gode gamle "to fiberknekkebrød med mye makrell i tomat" hver morgen har vært en slager for meg, sunt fett og ligger godt i magen frem mot lunsj.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.