Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-07, 10:09   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg synes ikke eiendomsskatten, som den har vært innført i mange kommuner, er en god skatt. Dette fordi det er en skatt som baserer seg på det man har tjent (eller fått, arvet etc) og ikke på det man nå tjener.

Ettersom nordmenn generelt sparer i form av eiendom, og at det er der vår formue ligger, så synes jeg ikke det er urimelig å beskatte eiendom. Jeg skjønner ikke hvorfor det kun er kontanter som skal skattes. Det skaper større forskjeller mellom folk ettersom eiendom har en slik posisjon i skattesystemet. Vi betaler for eksempel ikke skatt av pengene vi tjener på den enorme prisveksten i boligmarkedet idet vi selger boligen.

At det kan være vanskelig for noen (særlig eldre) å betjene skatten fordi de har dårlig likviditet er jo synd, men jeg synes ikke det er problematisk. Det blir kanskje å dra det litt langt å komme med eksempler, men jeg gjør det allikevel for å illustrere hva jeg mener. Dersom en 80 år gammel kvinne eier en 150 kvm stor leilighet på Frogner til en verdi av 9 millioner, så burde det ikke by på store problemer å øke sin likviditet ved å pantsette 10% av boligen, og dermed ha penger til både strømregninger, diverse vedlikeholdskostnader og eiendomsskatt. Jeg nevner dette fordi det har vært diverse medieoppslag om gamle enker som ikke har hatt penger til strøm, og som har måttet la boligen forfalle fordi de ikke har penger til vedlikehold. De opptrer som fattige - men du er ikke fattig når du eier en bolig til flerfoldige millioner kroner.

Måten skatten beregnes på i dag er jeg dog ikke nødvendigvis enig i. Ettersom det er en kommunal skatt synes jeg en god idé ville være å beskatte i henhold til antall kvadratmeter. I Oslo er kvadratmeterene dyrere enn i Indre Enfold, og kan således ha en høyere takst etc.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.