Sv: Ulltveit-Moe og fleksibel permisjonstid
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Jeg er for en tre-deling av permisjonen. 1 del til mor, en likestor del til far og så en del på deling. Og det uten å ta av den delen mor har i dag; altså utvide den totalt.
INFO: Mors del av permisjonen er 6 uker (+ 3 før fødsel). Fars del er 6(?) uker. Resten kan man dele som man vil.
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
For så vidt så er det vel allerede ”mulig” å gå ut i jobb når barnet er ni måneder, ved at man velger å ta ut 100 % lønn, fremfor å ta ut 80 %. Det vet jeg om flere som velger, spesielt i de tilfeller der både mor og far har en karriere som må pleies, og hvor det ikke blir sett på som så veldig akseptabelt at man velger 80 %-løsningen (hvis man har et ønske om å klatre videre på stigen).
Hverken jeg eller mannen har noen karriere å pleie, men vi tok likevel ikke ut ett helt år permisjon. Og det var da fullt mulig å gå ut i jobb etter 42 uker, barnehageplass fikk vi også. Vi måtte riktignok betale for "mer plass enn vi brukte", den første mnd benyttet vi ikke i det hele tatt, og de neste månedene brukte vi bare fire dager i uka.
|