Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-07, 09:51   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Enig med deg. Jeg har aldri ment at ateister er kristne fordi de har engler eller stjerner i juletreet. Like lite som du har ment at kristne er noen hedninger som misforstår julens opprinnelse.
Det jeg ville med mitt utspill var egentlig å ønske å gjøre littegrann med all denne bastantheten ("Julen er en hedensk tradisjon, dermed basta!!" og "Julen er en kristen tradisjon, dermed basta").
Sannheten er at ingen kan si bastant noen av delene. Det finnes kristne som fordømmer nissen (bla.a. min mor....hehe), men den er og blir en del av de flestes (nå skal jeg passe meg for å si alles) tradisjon. Den hører med i mange kristne julefeiringer, like naturlig som julevangeliet. For å si det sånn er vel det noe lignende som at en ateist har engler og stjerne på juletreet sitt.

Sånn ser jeg det.

Jeg er enig med deg.

Selv om den enkelte av oss ikke bekjenner oss til kristendommen så er det historieløst å hevde at man er upåvirket. Kristendommen er en sentral del i vår kultur, vårt levesett - og også vår jul. Hadde det ikke vært for kristendommen hadde vi neppe feiret jul i våre dager. Det gamle, hedenske blotet ville vært avlegs uansett. Se på andre høytider i året. De høytidene som betyr noe for oss i dag er de som etterhvert har blitt "overtatt" av kristendommen. Vi har helligdager og fri i jula, påsken og pinsen - men vi har ikke fri på lucia eller midtsommer. Hele vårt samfunn er så sterkt påvirket av kristendommen (også på etikk, moral og lovverk) at det er vanskelig å skulle skille ut kristendommen fra resten.

Mye av det som er tradisjoner i dag er tradisjoner som vi har fått en eller annen gang lenge etter hedensk tid. Julen i dag er ikke en hedensk fest. At man kan feire en ateistisk jul er noe annet. Men det hedenske har forsvunnet for lenge siden. (Heldigvis).

Jeg trenger ikke være kristen for å ha stjerne i toppen av juletreet - men jeg kan innse at stjerna i toppen av juletreet henspeiler på "julestjerna" som lyste vei for de tre vise menn. Symbolikken er der - i tradisjonen. Så når man velger å late som om at man har stjerne i toppen bare fordi man syns astrofysikk er skikkelig kult - da er man på jordet. Vi har stjerne i toppen av treet fordi det er tradisjon. Og den tradisjonen har kommet med kristendommen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.