Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Jeg skriver ikke helt det samme som AC skriver. En annen ting er at jeg tok ikke tak i spørsmålet han nevnte i forhold til informasjonssamfunnet. Der kan jeg svare at noen skoler er flinke til å bruke informasjonsteknologien, men der det er mange eldre lærere så er det dessverre dårlig med bruke av IT i undervisningen.
Jeg tror at det største problemet ift bruk av informasjonsteknologi i skolen er ikke eldre lærere, men mangel på teknologi... På skolen vår har vi 1-3 pc'er i hvert klasserom. Ikke alle klasserom har tilgang til nett. Vi har et såkalt datarom der vi har svimlende 5 PC'er. Vi har en prosjektor på skolen som vi deler på, men siden ikke alle klasserom har nett-tilgang, blir den ikke så flittig brukt. Vi lager riktignok Power Point-presentasjoner i ny og ne, tar med oss vår private lap-top, komler oss til med skjøteledninger og diverse, men det er fryktelig tungvindt.
Jeg drømmer om prosjektor fastmontert i taket på alle rom, tråløstnett og et par klassesett med bærbare PC'er. Jeg drømmer om SmartBoard og en PC-krok med 4-5 PC'er (som virker) på hvert klasserom. Da begynner vi å snakke...
|