Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Jeg tror at det største problemet ift bruk av informasjonsteknologi i skolen er ikke eldre lærere, men mangel på teknologi... På skolen vår har vi 1-3 pc'er i hvert klasserom. Ikke alle klasserom har tilgang til nett. Vi har et såkalt datarom der vi har svimlende 5 PC'er. Vi har en prosjektor på skolen som vi deler på, men siden ikke alle klasserom har nett-tilgang, blir den ikke så flittig brukt. Vi lager riktignok Power Point-presentasjoner i ny og ne, tar med oss vår private lap-top, komler oss til med skjøteledninger og diverse, men det er fryktelig tungvindt.
Jeg drømmer om prosjektor fastmontert i taket på alle rom, tråløstnett og et par klassesett med bærbare PC'er. Jeg drømmer om SmartBoard og en PC-krok med 4-5 PC'er (som virker) på hvert klasserom. Da begynner vi å snakke...
Det er nok ulike årsaker bak dette. Jeg jobber nå på en ny skole, og der har vi bra med pcer. Problemet er at de eldre lærerne kan lite IT og dermed blir ikke dette brukt slik det burde, pedagogisk. Ungene rår. Elevene skulle skrive fortellinger nå. Jeg ga noen kriterier når de skulle føre inn på data. Det var skrifttype, linjeavstand og skriftstørrelse. Jeg oppdaget da at de fleste 5. og 6. klassingene ikke kunne sette linjeavstand f.eks. De var veldig dårlig på å bruke tekstbehandling. De andre lærerne (også de yngre) måtte spørre meg når ungene ikke klarte å sette linjeavstand. Så kommunene burde få opp kompetansen til lærerne også. Det er ikke bare å sette inn en datamaskin i et klasserom heller.
|