Sv: Babykasting
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Ja, men du unnviker poenget mitt. Du tror vel ikke i ramme alvor at dette er noe som kommer til å få verdensutbredelse? Ergo må vi forholde oss til de realistiske skadene, og da er det faktisk farligere å kjøre bil. Og hvis du ikke mener det er forkastelig å sette ungene inn bilen - hvor skaderisikoen er høyere, er argumentasjonen din kun basert på hva du mener og føler. Og en argumentasjon som er basert på det vil være riktig for det - men ikke nødvendigvis riktig for andre.
Det var ikke meningen å unnvike poenget ditt -tvert i mot sa jeg at dette ikke var noe stort problem på verdensbasis nettopp fordi det neppe kommer til å spre seg. Hadde jeg trodd det ville øke dramatisk i utbredelse hadde jeg derimot faktisk syntes det var verd å motarbeide (dvs. med mer enn en tråd på FP). Og det er der kjernen i min holdning ligger: Det at jeg ikke hadde villet at det skulle spredd seg betyr at jeg ikke heller kan synes det er noen god ide for dem det gjelder. Selv om at en liten gruppe mennesker gjør noe sprøtt som er moderat risikabelt og skremmende kommer ikke akkurat høyt opp på lista over verdensproblemene, og bilkjøring er som du påpeker er et enormt mye større et, sånn i sum. Men møter jeg noen som følger denne skikken vil jeg fastholde jeg synes det er en dårlig ide, akkurat som jeg sier når jeg møter folk som ikke vaksinerer ungene sine eller nekter dem blodoverføring på religiøst grunnlag. Jeg vil forvente at de kan komme med motargumenter om de synes skikkene deres er verd å holde på, og vil lytte til dem. Men de og ungene deres fortjener å bli tatt på alvor med ordentlig argumentasjon og ikke patronisert med misforstått kulturrelativisme.
Vi voksne tvinger barna våre til å gjøre ting de er redde for hele tiden, starte i barnehage, være ute selv om det er flust med humler der. Og dette gjør vi hele tiden - fordi at vi mener at grunnene våre er gode nok. At du mener at religiøs overbevisning ikke er nok, er bare en vurdering fra din side. Jeg er ikke selv religiøs, men for meg er det andre ting som er viktige nok til å tvinge barna - som jeg feks nevnte vaksiner. Ingen av mine unger har satt pris på det. Og hun på første trinn har allerede snakket med skrekk om vaksinene som skal skje i skolen regi.
Ja, og jeg har da også møtt mange som mener barnehage er en dårlig idé, og ikke bruker det selv. De kommer med sine argumenter, jeg møter dem med mine og ville blitt mer forbannet på en som ikke tiltrodde meg evnen til å forsvare egne valg men bare forholdt seg taust overbærende.
Et punkt til spesiell utheving:
At du mener at religiøs overbevisning ikke er nok, er bare en vurdering fra din side.
Sier du det? Og jeg som trodde jeg hadde en åpenbaring fra Sannhetens Kilde. Selvsagt vet jeg at det "bare" er min vurdering. Akkurat som jeg vet at andres meninger "bare" er deres vurderinger. Og min vurdering er at vi har akkurat like umistelig rett til å gjøre dem alle sammen. Noen ganger er det best å holde ting for seg selv for ikke å såre eller være påtrengende, andre ganger er det bedre å la vurderingene våre brytes mot hverandre. Men selve retten til å gjøre seg opp en vurdering (eller modifisere en man har når nye momenter kommer til) tilhører alle -etter min vurdering.
|