Sv: Babykasting
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Hvor trygt det er i forhold til bilkjøring aner jeg ikke -hvis man kastet ungene ned fra tak ikke en gang som en sermoni men to ganger om dagen i flere år vile jeg vel bli gledelig overrasket om det aldri skjedde ulykker med det også. Så, det er neppe et stort problem sånn i verdensmålestokk, men ungene selv blir vanligvis mindre redde av å bli satt i et bilsete enn å bli kastet utfor noe høyt vil jeg tro. Og det er vel heller ikke snakk om at man kaster barn utfor tak i stedet for å gjøre noe annet risikabelt og skremmende -det kommer i tillegg til. Så selv om jeg ikke har tenkt å starte noen folkebevegelse akkurat fastholder jeg at jeg mener dette er å utsette barn for frykt og risiko uten noen som helst annen grunn enn å tilfredsstille foreldrenes religiøse overbevisning, og at det er en dårlig idé.
Ja, men du unnviker poenget mitt. Du tror vel ikke i ramme alvor at dette er noe som kommer til å få verdensutbredelse? Ergo må vi forholde oss til de realistiske skadene, og da er det faktisk farligere å kjøre bil. Og hvis du ikke mener det er forkastelig å sette ungene inn bilen - hvor skaderisikoen er høyere, er argumentasjonen din kun basert på hva du mener og føler. Og en argumentasjon som er basert på det vil være riktig for det - men ikke nødvendigvis riktig for andre.
Vi voksne tvinger barna våre til å gjøre ting de er redde for hele tiden, starte i barnehage, være ute selv om det er flust med humler der. Og dette gjør vi hele tiden - fordi at vi mener at grunnene våre er gode nok. At du mener at religiøs overbevisning ikke er nok, er bare en vurdering fra din side. Jeg er ikke selv religiøs, men for meg er det andre ting som er viktige nok til å tvinge barna - som jeg feks nevnte vaksiner. Ingen av mine unger har satt pris på det. Og hun på første trinn har allerede snakket med skrekk om vaksinene som skal skje i skolen regi.