|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
Ja, selvfølgelig. Jeg har ikke spekulert i hvem i denne tråden som har eller ikke har opplved dette.
|
|
|
#82 |
|
Leser
|
Men det er faktisk det som gjøres hvis det skal utarbeides et regelverk om det. Da er man nødt til å si noe ala "Det og det og det medfører de og de og de konsekvensene." Problemet med regelverk er at alle tilfeller rett og slett ikke fanges opp. Per i dag har vi utvilsomt et regelverk som lar foreldrene få en viss grad av slakk, tvilen kommer dem til gode. Kanskje burde det ikke være slik, kanskje tvilen burde komme barna til gode? Men det kommer til å skje feil der også. Det vil være foreldre som faktisk er egnet til å ha omsorgen som kommer til å miste den.
|
|
|
#83 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Om drapet på femåringen i Telemark
Nå har forsåvidt Tove allerede skrevet det, for jeg mente det samme som henne. Hvordan kan man vite at det ikke utvikler seg og også går utover barna? Hvordan vet man at det bare er den situasjonen?
|
|
|
#84 |
|
Leser
|
Sv: Re: Om drapet på femåringen i Telemark
Da kan du kanskje svare på spørsmålet mitt i innlegg #76?
|
|
|
#85 |
|
ekstremt trøtt
|
Du sier det jeg mener.
|
|
|
#86 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Om drapet på femåringen i Telemark
Jeg tenker i grunnen helt likt som Tove på det spm. også.
|
|
|
#87 |
|
Leser
|
Sv: Re: Sv: Re: Om drapet på femåringen i Telemark
Jeg håper du og Tove skjønner at hvis dere ikke kan svare på spørsmålet - og det er det dere gjør - så er det veldig vanskelig å diskutere dette, fordi dere nekter å ta et standpukt. Dette er et tenkt tilfelle hvor dere har full mulighet til å synse, dette er RL hvor det fort kan ramle dusinvis av skjeletter ut av skapet.
|
|
|
#88 |
|
Bare sær
Og her er jeg helt på linje med deg. Automatiske konsekvenser i sånne saker kan få utilsiktede virkninger.
|
|
|
#89 |
|
Leser
|
Jeg sier ikke at fars vold mot mor er en seperat sak, men jeg sier til de som mener at vold er vold, uansett at det er jeg ikke enig i. Det finnes forskjellige typer vold og det er mer sannsynlig at noen typer vold ikke vil eskalere, smitte over i nye situasjoner eller relasjoner. Men det er selvfølgelig ikke noen garanti.
|
|
|
#90 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
Sv: Re: Sv: Re: Om drapet på femåringen i Telemark
Jeg har svart på det.
|
|
|
#91 |
|
ekstremt trøtt
|
Det er da ingen her som sier at det er en separat sak. Det er heller ingen som sier at det ikke vedkommers fars forhold til barna.
|
|
|
#92 |
|
Bare sær
Det er mulig at det ikke er noen her som sier det, men det sies. Jeg hører det ofte.
|
|
|
#93 |
|
trøtt
|
Etter min mening er det ofte et sprik mellom hva som juridisk sett ikke er et et problem, men som hos de aller fleste mennesker ansees for å være forkastelig både etisk og moralsk. Det at far har slått mor tidligere, eller kommet med trusler overfor henne når de lenger ikke bor sammen er kanskje ikke straffbare handlinger, men de er ikke handlinger som "folk flest" aksepterer. Retten vil sikkert ikke se på det som vold mot et barn, kanskje ikke en gang se på det som psykisk vold, men spør du f.eks. en psykolog om det er vold mot et barnesinn å vite at far har slått mor og truer med å slå henne (eller ev. drepe henne) så vil du nok få et ubetinget ja. Jeg tror også at de aller fleste mennesker også anser det som psykisk vold mot et barn å true dets mor (eller omvendt om det er mor som er den voldelige parten) uavhengig av om partene bor sammen.
Ja, de kan være vitner til det rent bokstavelig, men de kan også oppleve at den ene parten snakker nedsettende om den andre, kommer med trusler vedr. mor slik at barnet hører det osv. (... og jeg mener også at det er psykisk vold mot et barn når tilsvarende skjer f.eks. ved samlivsbrudd uten at det er vold med i bildet. Det å snakke nedsettende om en av de viktigste personene for barnet er ille - uansett hvilken part det kommer fra.)
Jeg har forresten aldri sagt det og mener det heller ikke. Men jeg mener at det er psykisk vold mot barnet.
|
|
|
#94 |
|
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om drapet på femåringen i TelemarkJeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, da dette er et litt for "personlig område" for meg.
|
|
|
|
#95 |
|
Leser
|
Jo, det er straffbart. Men så vidt jeg vet er det vanskelig med dommer. Ord mot ord, lav anmeldelsesrate, anmeldelser trekkes ofte, og straffene er heller ikke "passende". For vold i familierelasjoner ville kanskje tvangsflytting vært en passende straff - ikke bøter. Hva skal man med penger hvis vedkommende som slo en sitter i stua?
|
|
|
#96 |
|
høyt og lavt
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Om drapet på femåringen i Telemark
hun har vel gjort det hun kunne for å få omsorgsretten, det er vel ikke noe naivt i det
|
|
|
|
#97 |
|
ekstremt trøtt
|
Jeg har da ikke sagt annet enn at det er psykisk vold mot barnet å se far slå mor eller høre far komme med trusler.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|