Sv: Holdes barna innendørs under solformørkelsen?
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Strålene fra sola er ikke farligere under en solformørkelse enn ellers, og siden de som har greie på det mener at en plastlinjal faktisk beskytter godt nok mot stråler i hverdagen tar jeg sjansen. Under forrige solformørkelse så var faktisk en bunke film noe som ble anbefalt. Jeg greier ikke å tro at brillene er annet enn en genial måte å tjene penger på.
En plastlinjal? En sånn som er gjennomsiktig, mener du, eller en som er helt tett?
De brillene som astronomforbundet selger, koster 30 kroner, tror jeg, så så veldig mye kan de umulig tjene på dem. Og etter å ha googlet litt rundt etter det som ser ut som ganske troverdige kilder, ser det ut til at de fleste sier at selv med slike briller bør man ikke se på solen mer enn i veldig korte tidsrom av gangen. Den eneste helt trygge måten å se på en delvis formørkelse, sier de, er å se på den indirekte, ved å projisere solen på ett eller annet, f.eks. gjennom et nålehull i en pappskive. Det er jo en enkelt og morsom ting å gjøre sammen med barn også.