Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 16:21   #61
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Jeg har ingen problemer med tanken på at mine organer skal kunne hjelpe andre når jeg selv ikke har bruk for dem lenger.
Mannen er helt med på den tanken, så jeg vurderer absolutt å melde meg som donor.
De kan for min del ta hva de trenger, akkurat der vet jeg ikke hvor mannen står.

Gammel 09-09-08, 21:23   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg hadde gjerne tatt i mot organer. Tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns ikke man skal forlange at folk skal nedprioritere sine følelser rundt død og organer. Alle har sin måte å komme igjennom sorg på, og det må man bare respektere.

Jeg har ingen problemer med å respektere at folk takler sorg på ulik måte, og jeg synes ikke man er "forpliktet" til å være for donasjon. Det jeg har større problemer med å skjønne er at man vil akseptere å ta imot organer, men ikke kan tenke seg å donere bort sine egne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:30   #63
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er organdonor (hvis jeg dør).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:36   #64
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Donorkort i lommeboka. Ja til å bruke alt.

Gammel 09-09-08, 21:54   #65
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har ingen problemer med å respektere at folk takler sorg på ulik måte, og jeg synes ikke man er "forpliktet" til å være for donasjon. Det jeg har større problemer med å skjønne er at man vil akseptere å ta imot organer, men ikke kan tenke seg å donere bort sine egne.

Å? Man er i en helt annen situasjon når det er snakk om å redde noe du er glad i, kontra det å innse og akseptere at den du er glad i er død, og at de attpå vil kutte opp personen og gi organene til fremmede.

Jeg har hvert fall ikke noe problem med å "innrømme" at jeg gledelig hadde mottat organer til mitt døende barn, men jeg vet ikke om jeg hadde akseptert at barnet mitt er død og at de ikke kan gjøre annet enn å ta ut organer. (Med meg blir det noe annet, ta det som er.)

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 21:59   #66
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har hvert fall ikke noe problem med å "innrømme" at jeg gledelig hadde mottat organer til mitt døende barn, men jeg vet ikke om jeg hadde akseptert at barnet mitt er død og at de ikke kan gjøre annet enn å ta ut organer. (Med meg blir det noe annet, ta det som er.)

Jeg kjenner at jeg ikke klarer å svare på dette uten å høres sarkastisk ut, så jeg skal heller la være.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:11   #67
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier ingenting med sikkerhet, altså, for jeg aner ikke med nøyaktighet hva jeg ville gjort. Det er så utenkelig, så jeg forstår hva bina mener.

Sist redigert av Skremmern : 09-09-08 kl 23:40.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:16   #68
Nunne
Elsker familielivet

Nunne sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nunne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg sier ja går med donorkort i lommeboken , har informert nærmeste, og gir bort alt!

Gammel 09-09-08, 23:43   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har informert både mann og mine foreldre at de kan ta det de vil av meg. Men jeg tror dette er noe man kan prate om litt oftere.
Jeg sa nettopp til mannen at nå fikk han dra innom St.Olav og bli blodgiver, han har tenkt det lenge.

Vi er jo også i en situasjon hvor vår far mest sannsynlig er avhengig av donor for å overleve, og det gjør noe med en. Men i hans situasjon trenger heldigvis ingen å dø for å kunne "bidra".

Det føles verre å tenke på å gi bort barnas organer, men jeg tror nok jeg hadde gjort det også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:47   #70
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det føles verre å tenke på å gi bort barnas organer, men jeg tror nok jeg hadde gjort det også.

Kan ikke sette meg inn i det egentlig, men tenker at jeg vet hvor glad jeg hadde blitt om mitt barn fikk et organ donert.. tror det ville blitt tungtveiende.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:50   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Kan ikke sette meg inn i det egentlig, men tenker at jeg vet hvor glad jeg hadde blitt om mitt barn fikk et organ donert.. tror det ville blitt tungtveiende.

Ja, det er det jeg også tenker.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:50   #72
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

* Har du vurdert om dette er noe du vil gjøre? JA
* Har du tatt ett ja/nei standpunkt? Ja standpunkt
* Har du gitt bekjed til dine nærmeste om dine tanker rundt dette? Ja
* Hvis du ønsker å være donor, har du noen begrensninger i forhold til hvilke organer du vil beholde. Eller ønsker du at de skal bruke det de kan bruke, uavhengig om det er innvendige organer eller synlige ytre organer (øyne, hud osv. Nei. Alt som kan brukes er det bare bruke

På stort sett alle apotek kan man få hefte med opplysninger om dette samt organdonorkort. Jeg og alle i min familie har fyllt ut et slikt og har det i lommebøkene våre.

Gammel 10-09-08, 00:09   #73
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har donorkort i lommeboka og alle de nærmeste vet dette.

Gammel 10-09-08, 00:26   #74
Left
Passiv

Standard

* Har du vurdert om dette er noe du vil gjøre? Det har jeg - og det vil jeg.
* Har du tatt ett ja/nei standpunkt? JA.
* Har du gitt bekjed til dine nærmeste om dine tanker rundt dette? Det har jeg også.
* Hvis du ønsker å være donor, har du noen begrensninger i forhold til hvilke organer du vil beholde. Eller ønsker du at de skal bruke det de kan bruke, uavhengig om det er innvendige organer eller synlige ytre organer (øyne, hud osv)
De kan ta alt de kan bruke. Dit jeg kommer (i en forbrenningsovn) har jeg ikke bruk for det. Hvis noen må se meg etter at jeg er død, så får de gjøre det umiddelbart etter at jeg ble erklært død. Skal organene kunne brukes, så kan det ikke gå for lang tid.

Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 12:01   #75
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis vi alt skal ta Den Store Diskusjonen, så må jeg si at jeg kjenner jeg har bittelitt motforestillinger mot organdonasjon i det store og hele. Det føles på en måte litt galt. Plukke ut hjerte og lunger fra ett menneske og operere inn i et annet. Jeg kjenner at jeg har litt problemer med det prinsippielle.

Likevel TROR jeg at jeg i en situasjon hvor jeg var avhengig av å få donert organer for å overleve ville gjort hva som helst for å overleve. Kanskje til og med akseptert hjerte fra gris.

Jeg er også av dem som syns att eggdonasjon er på grensen - eller muligens over grensen. Jeg er ikke sikker. Derimot ER jeg sikker på at jeg er negativ til genmanipulasjon og "designbabyer" - selv om en slik baby kan redde søskens liv.

Jeg er også skeptisk til å redde alle liv. Akkurat det vet jeg høres voldsomt ut, men det jeg mener er at jeg noen ganger syns man i helsevesenet, selv i Norge, går for langt i å opprettholde liv, også der hvor pasienten ikke får et GODT liv.

Men for all del. Dette er følelser. Jeg kan ikke rasjonelt begrunne hvorfor jeg føler det litt feil å transplantere organer. Og kanskje henger det sammen alt jeg tenker. Jeg er absolutt for å verne om menneskelivet - men kanskje ikke for enhver pris.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 12:17   #76
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sagt ifra til familien om at jeg har et donorkort i lommeboken, og at jeg ikke har noen begrensninger selv i forhold til hva jeg vil donere bort.

Gammel 10-09-08, 12:33   #77
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Ta alt som kan brukes. Alle relevante er informert. Endre loven.

Gammel 10-09-08, 21:48   #78
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg er det en selvfølge at noen andre skal få nytte av mine organer som jeg ikke lenger har bruk for. Har informert mine nærmeste, og har donorkort. Når jeg tenker meg om tror jeg ikke donorkortet har blitt med på lommebokbytte - løp og fikse!

Syns og det virker litt merkelig å selv ønske å ta imot organer, men ikke ønske å donere sine egne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.