|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#402 |
|
Passiv
|
Sv: Rødprikking i mangel av argumenter5.316 visninger. Fine tråden. |
|
|
|
#405 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rødprikking i mangel av argumenter
|
|
|
|
#406 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt vanskelig (for meg) å regne ut her på morgenen. Jeg gir jo bare ett poeng bort, mens kan få flere enn ett poeng av mange. Men ratioen har vært til min fordel ja, det skal sies. På den andre siden synes jeg at jeg kommer meg. Dro på meg mange grønne her i helgen, og de her "ødelagt" for denne ratioen. |
|
|
|
|
|
#408 |
|
Introvert optimist
|
På ingen måte. Man må selv finne ut av at lange tråder med intetsigende titler er de mest underholdende. En skal da ikke sy puter under armene på folk heller.
Dette er ikke RL vet du.
|
|
|
#409 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Mine grunner kan være så mange, bl.a:
Jeg synes ikke samfunnet har et realitypreg. Min opplevelse er at folk flest er lyttende, ivaretakende og omsorgsfulle i forhold til hverandre og at de lett uttrykker det. Klart det finnes mennesker som ikke vil se positive sider hos andre, som leter etter feil og åpenbart finner en slags tilfredsstillelse i å påpeke dem, men disse utgjør ikke majoriteten. |
|
|
|
|
|
#410 |
|
Personlig pessimist
|
Helt enig.
|
|
|
|
#411 |
|
Erfaren nok
|
Men uansett så er det jo faktum at mobbestatestikken stiger igjen. Og mye av mobbingen foregår på måter som man kan sammenligne med rødprikkingen her. Anonymt, over nett, over telefon, facebook etc.
|
|
|
#412 |
|
Passiv
|
En veldig god måte å si det på. Det at man ønsker å være saklig og konstuktiv dersom man skulle sende avgårde en rød prikk er viktig. Kanskje det er slik at noen kan føle seg mobbet dersom det kommer en storm av røde prikker. |
|
|
|
#413 |
|
flisespikker
|
Men rødprikkingen er jo ikke anonym - jeg synes ikke det er helt sammenlignbart, dette. Negative eller kritiske tilbakemeldinger som gis direkte fra én person til en annen er da noe annet enn anonym mobbing? Jeg skal jo ikke nekte for at det er mulig å mobbe noen ved hjelp av rødprikker, men å si at rødprikker av den grunn er negative, blir som å si at telefon eller Facebook er forkastelig fordi det går an å mobbe noen via disse kanalene også.
|
|
|
#414 |
|
Slim på hovednerven
Jeg har virkelig aldri sammenliknet mobbing med rødprikking. Rødprikking er kritikk, men med med mindre en bruker stadig er "etter" en annen bruker og benytter seg av ufine personkarakteristikker, så er det etter min mening absolutt ikke mobbing. At det er mulig å ta i bruk rødprikking som et verktøy til å mobbe er én sak, men kritiske tilbakemeldinger i seg selv er ikke mobbing eller drittslenging. Jeg oppfatter kritkk som bra og nyttig. |
|
|
|
|
|
#415 |
|
Erfaren nok
|
Den er jo anonym på den måten at man ikke kjenner folka bak nickene her, som regel?
Kritikk som er konstruktiv kan være bra, det mener jeg og. Men i og med vi har fått litt innblikk i en del av det som blir sagt i rødprikker her inne, så synes jeg ikke alltid det kan kalls konstruktivt.
|
|
|
#416 |
|
flisespikker
|
Men sånn sett er jo alt vi sier til hverandre her "anonymt" - prikkene er ikke noe mer anonyme enn ting som sies i trådene eller på PM. Så jeg synes fremdeles ikke argumentet for at prikker er verre enn andre måter å kommunisere på holder helt.
Igjen, i likhet med alt annet som sies på forumet. Det er jo ikke alt som skrives i trådene som er like seriøst eller konstruktivt eller bra eller viktig heller?
|
|
|
#417 |
|
Slim på hovednerven
Nå er ikke jeg særlig godt kjent her inne ennå, så jeg svarer ut fra erfaringer fra andre fora som har prikkefunksjon. Jeg vet heller ikke hva du legger i begrepet "konstruktiv kritikk", folk har ofte har sin egen definisjon på dette ut fra hva som funker for dem personlig. Det er likevel et godt stykke fra kritikk som ikke blir oppfattet konstruktivt hos mottakeren til mobbing. |
|
|
|
|
|
#418 |
|
Erfaren nok
|
Nei, men det man sier på forumet er "åpent". Prikkene er på en måte skjult for de andre. Og da tror jeg det er lettere å si noe ufint der, enn i selve tråden.
|
|
|
#419 |
|
Live and let live
|
Sv: Rødprikking i mangel av argumenterJeg synes ikke røde prikker skal være forbeholdt saklige og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg synes det er helt ok å fyre avgårde en "nå ble jeg forbanna-prikk". Men om det skal stå noe der, så får det være noe saklig som "nå ble jeg forbanna over holdningen du fremviser" eller "Hva med å innta en litt mer empatisk rolle neste gang du uttaler deg om dette emnet?". Har man lyst til å spy ut eder og galle, så får man la være, eller gjøre det i forumet slik at alle vi andre kan fortelle hvor lite OK det er, og så kan innlegget ligge der til skue for alle som kommer innom og leser og vitne om manglende selvkontroll. Da vet folk hvor en har en.
|
|
|
#420 |
|
Erfaren nok
|
Om noen sier at jeg er en idiot, et nek, dum som et brød etc. Så synes jeg ikke det er veldig konstruktivt.
|
![]() |
| Emneord |
| klassiker, prikkesutring, rødprikking |
|
|