Sv: Å snike i køen i butikker
Det at det er flere eldre damer enn menn som sniker i butikkø kan ha noe med kjønnsfordelingen blant kunder å gjøre. Det er ikke mange butikker hvor flertallet av kundene er menn...
Jeg utsatte meg for juleshopping i byen idag (jeg virkelig hater butikker i desember), jeg skulle kjøpe noen puter og en voksduk. På princess nr 1 sto jeg i kø og ekspeditøren skulle bli med meg bort for å klippe duk. Da kom det en eldre dame med hatt som bare måtte få kappet av noen bånd. Jeg tror ikke engang hun filosoferte over at hun kapra ekspeditøren foran nesen på meg. Nå var de utsolgt der, så jeg måtte til en ny princess. Og da det ble min tur i kassen, kom det en ny eldre dame med hatt og slengte en bunke vaskekluter på disken rett foran meg. Men denne gangen var det en ekspeditør som fulgte med, så den gikk ikke... 
Appropos menn, sniking og høflighet - jeg satt på trikk eller buss i Oslo. Det kom inn et eldre ektepar, og som vanlig følger jeg med for å se om noen reiser seg, de var i en sånn alder at det ville vært naturlig. Så langt kom jeg ikke, for mannen gikk med stokken sin bort til de første setene i bussen. Der satt det en ung dame, gravid og med to små unger og fire bæreposer. Han viftet borti henne med stokken sin og sa "husj husj, få to plasser. Nå." Akkurat da skulle jeg ønske jeg hadde mot til å heve stemmen...
|