Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snåsamannen II (undersøkelse)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du at Snåsamannen kan helbrede mennesker?
Jeg tror mannen har helbredende evner. 84 39,62%
Jeg er åpen og interessert og vil vite mer. 50 23,58%
Jeg klarer overhodet ikke å tro på dette, og er overbevist om at dette er oppspinn og innbilning. 47 22,17%
Jeg kjenner noen som har fått hjelp fra Snåsamannen. 17 8,02%
Jeg er fryktelig skeptisk, men vet for lite om dette. 50 23,58%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 212. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 10:03   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Snåsamannen II (undersøkelse)

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja? Men jeg ser ikke helt hvordan det kan være et argument for å la seg påvirke av synske?

Jeg tror jeg må omformulere.

Når mennesker tar avgjørelser er de basert på en rekke faktorer. Noen av dem er personlige, noen er objektive, noen er følelsesmessige, noen er rasjonelle, og så videre. For å bruke rettsak-eksemplet igjen. Jurymedlemmene kan bli presentert for både tekniske bevis, indisier, motiver, psykologiske vurderinger - og dette kan tale både for og i mot et skyldspørsmål. Det er jo derfor vi har en jury. De skal så ta med seg alt dette, og vurdere det. Og vips er vi over på personlige vurderinger.

Om man da lar en psykolog vitne, som kan fortelle at den tiltalte har klassiske trekk av ditten eller datten, og så lar man en annen psykolog vitne som sier noe helt annet - så blir det jo opp til jurymedlemmene hver for seg å vurdere hvilken de vektlegger.

Kanskje får de presentert indisier og motiver - men motiv er jo ikke det samme som å ha gjort det. Og om de nå da fikk en uttalelse fra en synsk, eller fra julenissen, så er det like fullt opp til juryen å vurdere hvorvidt de vektlegger dette vitnemålet. Ikke sant? Sånn sett kan jeg ikke se at en synsk ville vært noe verre enn andre "forståsegpåere". Så lenge at de som vitner (F.eks. sakkyndige) ikke VET, men bare vurderer ut i fra egen fagbakgrunn så kan jo jurymedlemmene velge å ignorerer også dette.

Ta for eksempel en sak med mulig barnemishandling. En lege kan vitne og si at barnet har skader som er forenlige med barnemishandling. Betyr dette at det ER barnemishandling og at tiltalte er skyldig? Nei, ikke uten videre. Dette til tross for at legen er fagperson på sitt område, og ingen tviler på at legen har vurdert det dithen at skadene er forenlige med barnemishandling. Likevel kan det hende at det ikke er barnemishandling, og det kan hende at om det er det, så er det ikke tiltalte som har gjort det.

Jeg tenker som så at de fleste jurymedlemmer ville sett bort i fra vitnemålet fra en synsk person, men kanskje kunne vitnemålet bli tillagt vekt. Og i såfall tillegges det vekt sammen med alt det andre juryen har fått presentert i saken. Jeg ser ikke problemet med dette, helt ærlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.