Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-09, 12:28   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er jo fordi de tar inn hastetimer at det blir ventetid?

Jeg mener at det er fordi legen er dårlig til å planlegge. Det er fullt mulig å legge inn noen minutter/timer uten pasienter som er til akuttimer, telefoner osv.

Gammel 26-01-09, 12:30   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de gjør det, men at dette fort blir sprengt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:34   #3
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Det blir veldig fort sprengt, ja. Og det er veldig vrient å beregne kor lang tid den enkelte konsultasjonen tar. Synes ikkje 20 minuttars ventetid er urimeleg, særleg ikkje om du er så heldig å få time på dagen hjå fastlege. Her må ein stort sett forholde seg til legevakt om ein må ha time på dagen, eller same veka for den del.

Gammel 26-01-09, 17:42   #4
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Jeg mener at det er fordi legen er dårlig til å planlegge. Det er fullt mulig å legge inn noen minutter/timer uten pasienter som er til akuttimer, telefoner osv.

De fastlegene jeg har jobbet med har lister som er delt opp i forskjellige typer timer; Vanlige timer til de som bestiller litt i forveien, akutt-timer som legesekretæren ikke har LOV å sette opp noen på før dagen det gjelder og noe som kalles uke-timer. De brukes til halv-akutte ting og legesekretæren har ikke lov å sette opp før det er innenfor 1 uke frem i tid.
Legene har nok tid ofte, men mange pasienter er jo krevende og uforutsette ting skjer. Dessuten har legene fast telefontid der de setter opp de som skal ringes til.

Enkelte personer er "lukrative" å ha på listen sin da mange diagnoser er verdt en del penger...

Gammel 26-01-09, 17:52   #5
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns det fungerer greit jeg. Har fastlege ved et legekontor med flere leger. Får alltid akutttime på dagen (evt. dagen etter) hvis noe haster, som regel hos vår fastlege, men har også fått hos en av de andre. 2-4 uker å vente på vanlig time, noe som er greit. Har ikke blitt spurt om å kontakte legevakta i vanlig åpningstid.

Og så er det ganske lett å bytte fastlege også. Jeg har byttet et par ganger, pga flytting og fordi jeg ikke var så fornøyd med den ene legen. Men fastlegesystemet funker greit for min del i allefall.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.