Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 22:59   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Spørsmål

Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

Kan noen forklare meg det? Mulig at det er en logisk grunn for det, men jeg kan ikke skjønne hvorfor de får betalt per navn uten å gjøre noe.

Gammel 25-01-09, 23:42   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?

det kan du jammen lure på. Jo fler navn, jo mer håpløst å få time når du trenger det - jo mer tjener legen. Det burde være visse krav stilt til en fastlege, krav til service og ventetider osv, men det har jeg aldri funnet ut av, enda jeg har prøvd.

ble så gærn en gang jeg ikke fikk time til min syke datter. 'hva **** skal jeg med en fastlege hvis jeg ikke får komme inn med en syk to-åring*

Det var siste gang vi var hos den fastlegen. Jeg har en jeg går hos, resten av familien går på privat legesenter av denne grunn.

Gammel 25-01-09, 23:46   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

ble så gærn en gang jeg ikke fikk time til min syke datter. 'hva **** skal jeg med en fastlege hvis jeg ikke får komme inn med en syk to-åring*

Da går man vel på legevakten? Jeg får som regel hastetimer om jeg trenger det og ringer tidlig nok på dagen, men ellers blir jeg henvist til legevakten og det fungerer fint det og. Nå hører jeg TAKK GUD ikke lenger til Stavanger legevakt da, da hadde det jo vært verre.

Gammel 25-01-09, 23:50   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hensikten er vel nettopp å sikre seg at ingen leger kan ha mange, mange tusen faste pasienter, slik at du skal få den som kjenner deg og sykehistorien din. Denne ulempen (for legene) har samfunnet tatt kostnaden ved. Dessverre er ikke systemet lagt opp til at man skal bli akutt syk, da må man gjerne til legevakt. Et godt tips er å ha fastlege i en gruppepraksis, da finner man som oftest akuttid hos en av legene der.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:51   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

joda, men så kommer man på legevakten, da blir de sure for at du ikke har vært hos fastlegen. Jeg er klar over at det er en mulighet, men vi har valgt å kjøpe oss ut av legevaktkøen.

Men den gangen ringte jeg tidlig en morgen, og de hadde ingen mulighet for å slippe inn ei jente med høy feber, hverken den dagen eller neste. Hvis det skal være sånn at legene kun tar i mot bestillinger av timer tre uker fram i tid er det jo ingen som får gått til legen når de er syke - det kan da ikke være meningen med leger??

Gammel 25-01-09, 23:51   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn på siden; vi får også alltid hastetimer (altså på ledige plasser i timeplanen hos vaktlegen, som ofte er fastlegen) når vi ringer tidlig om morgenen, men hva hjelper det når vi ALLTID må vente i minst 20 min etter avtalt tid for å komme inn?? Fastlegen vår er alltid forsinket, og det driver punktlige kokosbolle til vannvidd! Hvordan skal man planlegge et legebesøk uten å måtte bruke halve arbeidsdagen??

:legger inn i kalenderen bytte av fastlege:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:51   #7
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor? Det finnes kun et svar på det; profesjonsmakt. Rett og slett. Lægeforeningen er sterk. Dette er en kamp de har kjempet og vunnet. Ingen annen yrkesgruppe har noe som kan sammenlignes.

Gammel 25-01-09, 23:53   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var mange leger som var mot fastlegeordningen da den kom, og mente de ville tape penger på det. Nå tror jeg de fleste er for.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:56   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvorfor, men fastlegen min er verd hver krone hun evt. måtte får for å ha meg på listen. Kjempegod service og oppfølging fra legekontoret, og vi har alltid fått hastetime.

Gammel 25-01-09, 23:59   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vet ikke hvorfor, men fastlegen min er verd hver krone hun evt. måtte får for å ha meg på listen. Kjempegod service og oppfølging fra legekontoret, og vi har alltid fått hastetime.

Samme her.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:04   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

det er jo kjempefint at det noen steder virker som det skal. Men det gjelder ikke over alt. Og det burde være et system for å innrapportere manglende kapasitet sånn at de ikke fikk ha så mange navn på lista.

Gammel 26-01-09, 00:05   #12
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man er misfornøyd så får man bytte da, så får legen litt mindre betalt.

Det krever jo mer jobb og mer organisering, stress osv å ha mange "kunder"... og fikser man ikke å ha det, så mister man de. Sånn sett så ser jeg ikke at dette er noe suspekt og urettferdig. Legen må jo stå til disp for alle disse menneskene hver dag og jeg tror ikke en fastlege som ikke yter holder lenge på pasientene sine?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:21   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor mye er det de får per år for å bare ha en på liste, da?

Det er litt admin, tror jeg, med de listene.

Gammel 26-01-09, 00:28   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hvis man er misfornøyd så får man bytte da, så får legen litt mindre betalt.

Det krever jo mer jobb og mer organisering, stress osv å ha mange "kunder"... og fikser man ikke å ha det, så mister man de. Sånn sett så ser jeg ikke at dette er noe suspekt og urettferdig. Legen må jo stå til disp for alle disse menneskene hver dag og jeg tror ikke en fastlege som ikke yter holder lenge på pasientene sine?

Jeg har jo byttet jeg, men synes det bare ble marginalt bedre. Tror generelt at ventelistene er for lange i Oslo.

Gammel 26-01-09, 00:31   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte bytte da jeg slutta på universitetet. Jeg hadde verdens fineste lege, og nå har jeg fått en litt skummel klar-deg-sjæl-dame som er litt for rett fram for min smak. Lurer på om jeg må ta noen fag på Blindern igjen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:52   #16
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har jo byttet jeg, men synes det bare ble marginalt bedre. Tror generelt at ventelistene er for lange i Oslo.

Legen min troner høyt på den topp-listen for hvem som har flest pasienter, og det er aldri noe problem å få akutt-time der...

Vanlig time kan det hende jeg må vente mer på, men det er stort sett ikke noe problem.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 07:18   #17
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me har heldigvis fått skifta til eit legekontor og ein fastlege som me kjem igjennom til. Der me var tidligare var det aldri snakk om timer før ein 3-4 veker fram i tid. Akutt timer hadde dei ikkje ( jada )
No kjem me som regel til på dagen dersom det er akutt og for ein vanlig lege time, i løpet av nokre dagar.

Gammel 26-01-09, 07:44   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Hvorfor? Det finnes kun et svar på det; profesjonsmakt. Rett og slett. Lægeforeningen er sterk. Dette er en kamp de har kjempet og vunnet. Ingen annen yrkesgruppe har noe som kan sammenlignes.

Heismontører, flyveledere, politi. Det er mange yrkesgrupper som har mye makt, og vet å (mis)bruke den.

Som Scarlett sier er de fleste leger for fastlegeordningen, og det kan nok tyde på at den er i overkant gunstig for legene. Jeg synes derimot pasientfinansieringen ved sykehusene er et langt større problem. Her er det ikke bare snakk om sløsing med ressurser, men om feilpriorieteringer som medfører økte køer for mange grupper. Sykehusene får betalt pr. pasient de behandler, og det er meningen at betalingen skal være i samsvar med hvor mye ressurser sykehuset har brukt. For mange inngrep er det ikke det, og sykehusene prioriterer ofte inngrep hvor de får mer igjen enn innsatsen som er lagt ned. Snorkeoperasjoner er et godt eksempel. I Norge er utføres det 4-5 ganger flere snorkeoperasjoner enn i EU. Ikke fordi nordmenn er mer plaget enn andre, men fordi sykehuset tjener mer på utføre dem. Derved vokser køene andre steder. Stykkprisfinansieringen er selvfølgelig innført fordi den er lett å administrere, men sykehusene har et voldsomt press på seg for å overholde budsjetter, og da innbyr ordningen til å feilprioritere av økonomiske hensyn.

Dette ble litt off topic. Sorry.

Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:10   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg måtte bytte da jeg slutta på universitetet. Jeg hadde verdens fineste lege, og nå har jeg fått en litt skummel klar-deg-sjæl-dame som er litt for rett fram for min smak. Lurer på om jeg må ta noen fag på Blindern igjen.

Hm, er du sikker på at du måtte det? Jeg trodde ikke det, nemlig.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:17   #20
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Legene må jo være standby for alle pasientene sine uansett.
Skjønner godt at de skal ha betalt litt for hver pasient på lista.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.