|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Legen får 358,- per pasient per år. Godt betalt!
![]() |
#22 |
... med mjuke pigger...
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?
Tror du hun ville vært en mindre dyktig lege om hun ikke hadde fått betalt for å ha deg på liste? Leger har en forplikelse til å utføre nødvendig helsehjelp, så kan ikke si jeg er imponert fordi dere alltid får hastetime.
![]() |
#23 |
Fortynnet
|
Det er jo fordi de tar inn hastetimer at det blir ventetid? Vi har heldigvis en fastlege der det er lett å komme inn om det er noe som haster, enten hos ham eller evt. hos en av de to andre legene på kontoret. Vi har aldri blitt bedt om å dra på legevakta om det er noe som tilsier time samme dag, hverken med barn eller voksne. Selvfølgelig er det kjedelig å vente, men jeg skjønner at det lett kan bli sånn. Jeg vet ikke om det er noen sammenheng (vanskelig å få akutt-time, holder tidene - lett å få akutt-time, mye ventetid), men det ville ikke være så unaturlig om det var det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
... med mjuke pigger...
Jeg mener at det er fordi legen er dårlig til å planlegge. Det er fullt mulig å legge inn noen minutter/timer uten pasienter som er til akuttimer, telefoner osv.
![]() |
#26 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Det blir veldig fort sprengt, ja. Og det er veldig vrient å beregne kor lang tid den enkelte konsultasjonen tar. Synes ikkje 20 minuttars ventetid er urimeleg, særleg ikkje om du er så heldig å få time på dagen hjå fastlege. Her må ein stort sett forholde seg til legevakt om ein må ha time på dagen, eller same veka for den del.
![]() |
#27 |
Personlig pessimist
|
Hun var for all del en like dyktig lege før fastlegeordningen startet, ja. Men dersom hun hadde valgt å gjøre noe annet enn å være fastlege uten betaling, så er jeg glad om betalingen er motiverende. Jeg kunne ikke tenkt meg å gå til en annen lege i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#28 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er veldig fornøyd med vår lege, og håper virkelig hun får den jobben fast, ikke er hun forsinket, får time når vi trenger og i det hele tatt. At hun får betaling for ha meg på en liste, so what?
![]() |
#29 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Her synes jeg fastlegeordningen fungerer utrolig bra. Legen har færre pasienter enn før og vi har, tror jeg, uten unntak fått hastetimer på dagen og vanlige timer i løpet av en ukes tid.
![]() |
#30 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Nettopp, der sier Nenne bra det jeg prøvde å si. De kan nettopp la være å fylle opp bøkene sine i 3 mnd fremover og beregne bare 10 min pr. pasient og ha tid til akuttimer, fordi samfunnet betaler dem for den servicen. Jeg er også generelt veldig fornøyd med det, men jeg har shoppet aktivt og kjenner til legene i området.
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
Det er jo ingenting! En halvtime admin, så er det borte.
![]() |
#32 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg er veldig fornøyd med både forrige lege og nåværende lege (byttet pga. flytting). Har fått hastetimer til meg og barn på dagen, kommer gjennom på telefonen i telefontiden og telefontiden er ikke urimelig kort i tillegg til at jeg er veldig fornøyd med legen. Jeg har heller ikke opplevd forsinkelser.
![]() |
#33 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Det er klart det er upraktisk for meg/pasienten å ikke kunne vite akkurat hvor lang tid et legebesøk skal ta, men jeg skjønner godt at det blir sånn. Jeg synes ikke tyve minutters ventetid er spesielt urimelig - det er oftest vanskelig å vurdere hvor lang tid en konsultasjon kommer til å ta, og jeg setter stor pris på at legen min tar seg tid til å gi meg svar på ting jeg lurer på, også til dels ut over det jeg egentlig kom for å snakke om. Og så er det flott at vi, det jeg kan huske, alltid har fått hastetimer ved behov. (Sist jeg var hos ham, var jeg litt sen selv, fordi jeg hadde hatt en elektriker på besøk som brukte lengre tid enn forventet, og jeg kommenterte da til legen at det er jo litt det samme med håndverkere som med leger - de vet vanligvis ikke akkurat hva de skal gjøre før de begynner, og da er det vanskelig å gi et nøyaktig tidsoverslag på forhånd.)
![]() |
#34 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det gjorde jeg.
![]() |
![]() |
#35 |
intro
|
20 minutter er da ingenting!
![]() |
![]() |
#36 |
Tante Sofie
|
Nei, og det gjelder på flere områder. En venn av meg er overlege (kirurg) og har 400.000.- i tillegg. Noen yrkesgrupper som er i nærheten av lignende summer i tillegg til fastlønn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Prettiest mess ever seen
|
Inludert bonus? Ikke uvanlig i mange bransjer. I faste tillegg er det naturligvis høyt. Og det er ikke noen hemmelighet at lege er et høytlønnnsyrke?
![]() |
#38 |
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
De fastlegene jeg har jobbet med har lister som er delt opp i forskjellige typer timer; Vanlige timer til de som bestiller litt i forveien, akutt-timer som legesekretæren ikke har LOV å sette opp noen på før dagen det gjelder og noe som kalles uke-timer. De brukes til halv-akutte ting og legesekretæren har ikke lov å sette opp før det er innenfor 1 uke frem i tid.
![]() |
#39 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfor i all verden får fastleger betalt bare for å ha pasienter på liste?Jeg syns det fungerer greit jeg. Har fastlege ved et legekontor med flere leger. Får alltid akutttime på dagen (evt. dagen etter) hvis noe haster, som regel hos vår fastlege, men har også fått hos en av de andre. 2-4 uker å vente på vanlig time, noe som er greit. Har ikke blitt spurt om å kontakte legevakta i vanlig åpningstid.
![]() |
#40 |
Mother of Dragons
|
![]() |
|
|