Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-09, 23:37   #381
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Jeg mener det argumentet er viktig her, man ikke vel ikke gjøre forskjell på folk, så når neste søknad kommer, og begrunnelsen er at man ønsker å ta hensyn til individet, da kan man vel ikke annet enn å akseptere? Eller hva skulle isåfll være motargumentet?

Hvorfor mener du man ikke kan gjøre forskjell på folk? Det gjør man da i mange sammenhenger. I mange jobber kan man kanskje gå med Høyre-jakkemerke, men ikke hakekors, for eksempel. Selv om begge deler er politiske/ideologiske symboler.

Gammel 11-02-09, 23:39   #382
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener det argumentet er viktig her, man ikke vel ikke gjøre forskjell på folk, så når neste søknad kommer, og begrunnelsen er at man ønsker å ta hensyn til individet, da kan man vel ikke annet enn å akseptere? Eller hva skulle isåfll være motargumentet?

Jeg synes det er helt greit å sette en grense et sted. Slør som dekker ansiktet vil for eksempel antakelig være til hinder for gjennomføring av tjenesten. Bruk av religiøse symboler som ikke har noen praktisk funksjon i dagliglivet vil jeg heller ikke synes var greit. Ei heller religiøse drakter som ikke lar seg forene med uniform overhode. En diskrèt hijab (evt en annen form for nøytral hette for å fylle samme funksjon) kan jeg ikke forstå at er til hinder for tjeneste eller et stort inngrep i uniformen.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 23:48   #383
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det å bli politi er ingen menneskerett. Kan man ikke legge hijaben hjemme, kan man heller ikke bli politi. Jeg synes man må kunne skille religion og stat(ja, og bort med statskirken). Politiet jobber for staten og bør være religionsfritt. Når denne søkeren ikke er villig til å ta av seg hijaben, hvorfor skal politiet da etterkomme hennes krav? De fleste muslimske kvinner i Norge bærer ikke hijab, så det blir tullete å si at en kvinne med hijab i politiet skal være lettere for muslimer å identifisere seg med.

Jeg synes det er like reelt som at jeg skulle nekte å ta ut peircingen min fordi jeg ble sykepleier. En sykepleier kan ikke bruke det, så jeg tok den ut. Jeg kan også si at den var viktig for min identitet. Men når det er snakk om religiøs overbevisning så skal man ha så mye større respekt for individuelle valg? Etter mitt syn er religion like mye en privatsak, og får altfor mye ufortjent respekt i det offentlige rom.

Gammel 11-02-09, 23:50   #384
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor mener du man ikke kan gjøre forskjell på folk? Det gjør man da i mange sammenhenger. I mange jobber kan man kanskje gå med Høyre-jakkemerke, men ikke hakekors, for eksempel. Selv om begge deler er politiske/ideologiske symboler.

Hakekorset er i en særstilling i Europa, pga av det det representerer (f.eks iforhold til raser), lovstridig budskap, og det er jo ikke slik at det selv det å forby hakekorset er noen enkel sak, selv om det er slik nå.
En lærer burde forøvrig ikke bære noen av de symbolene du nevner i min bok, men det er nå så.

Jeg mener politiet er mye mer spesielt, fordi de er i en maktposisjon.

På kanten igjen; om den nye blasfemiparagrafen hadde gått igjennom, og jeg ble anmeldt for å hetse islam offentlig (for ordens skyld har jeg aldri i vært i nærheten av å hetse islam). Om politiet som kommer for å arrestere meg da har hijab, ville jeg føle det veldig merkelig i vårt samfunn.

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-09, 23:52   #385
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker at det er fordommene våre som vil gjøre det rart å sende politi med hijab til en Pro-Israeldemo. Man kan finne mange eksempler på hvordan fordommer kan påvirke folks holdning til enkelte politifolk og det handler ikke bare om hodeplagg men om dialekt, engasjement privat, hudfarge, kjønn osv. Politifolk har lov til å engasjere seg politisk og det ville vært vel så dristig kanskje å sende ut en politimann aktiv i MIFF til å passe på en Pro Palestinademo. I tjeneste skal politifolk uavhengig av dialekt, hudfarge og kjønn utføre jobben de er satt til.

Alt kan fremkalle fordommer, men hvor legge til enda flere ting som kan skape det?

Gammel 11-02-09, 23:56   #386
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En lærer burde forøvrig ikke bære noen av de symbolene du nevner i min bok, men det er nå så.

Nei, det er jeg enig i, derfor endret jeg innlegget mitt der.

Men uansett så synes jeg ikke man trenger å tillate "alt" selv om man tillater "noe". Det er fullt mulig å utvide uniformsinstruksen, eller hva man skal si, slik at f.eks. et plagg som det Benmurphy postet bilde av (http://www.foreldreportalen.no/forum...31#post1473131) er et mulig tillegg til politiuniformen, og fremdeles ha en regel som sier at alle skal bruke "forskriftsmessig uniform". Litt som at en del uniformer finnes i kvinnevariant med standardisert skjørt, uten at det betyr at man nødvendigvis har åpnet for alle mulige varianter av skjørt.

Jeg synes ellers ikke det primært er hensynet til den enkelte hijab-bærende kvinne som teller mest her, men hva som er best for samfunnet og for politiet. Dersom man mener at å åpne for en slik uniformsvariant vil føre positive konsekvenser med seg, og at disse er viktigere enn ulempene og de prinsipielle innvendingene (som jeg også ser), så kan man innføre en slik regel, uten dermed å åpne for "alt mulig annet". Synes jeg.

Gammel 11-02-09, 23:57   #387
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Jeg synes ikke det ville være det minste merkelig, men det er kanskje fordi jeg har bodd på små steder og visst hva politifolk har hatt både som religiøs bakgrunn og politiske standpunkter. Lensmannsbetjenten som arresterte deg kunne være en velkjent Imam i bygdas lille moské. Det er ikke på tvers med lover og regler.

Men for meg er det anderledes, fordi de har tatt på seg den uniformen, er det veldig tydelig at de har innordnet seg den etaten de representerer, har de på seg religiøse symboler, vil jeg fort føle at de representerer en religion i tillegg - huge difference for meg iallefall.

Gammel 11-02-09, 23:58   #388
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva om du ønsket å dekke hodet en periode av kosmetiske hensyn NoraH?

Det blir noe annet. Hijab er et religiøst symbol, et hodeplagg etter ønske fra Allah. Et hodeplagg av kosmetiske grunner er nettopp, kosmetisk og religionsnøytralt., som for eksempel en parykk.

Gammel 11-02-09, 23:59   #389
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men for meg er det anderledes, fordi de har tatt på seg den uniformen, er det veldig tydelig at de har innordnet seg den etaten de representerer, har de på seg religiøse symboler, vil jeg fort føle at de representerer en religion i tillegg - huge difference for meg iallefall.

Jeg ser den. Samtidig kan jeg også se for meg at det kan ha en veldig heldig effekt å se at folk som f.eks. er "gjenkjennbare muslimer" fungerer som helt alminnelige politifolk, gjør jobben sin og håndhever loven på lik linje med kollegene sine. Jeg tror det kunne være heldig både for politiets og ikke-muslimers syn på muslimer (de er ikke primært muslimske fanatikere hele gjengen, de fleste er alminnelige folk), og for muslimers syn på politiet.

Gammel 12-02-09, 00:00   #390
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Det blir noe annet. Hijab er et religiøst symbol, et hodeplagg etter ønske fra Allah. Et hodeplagg av kosmetiske grunner er nettopp, kosmetisk og religionsnøytralt., som for eksempel en parykk.

Og så er vi tilbake til hva som menes med nøytralt. Er det nøytralt overfor muslimske kvinner med hijab å si at deres religion ikke passer inn i politiet?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-09, 00:03   #391
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Nei, det er jeg enig i, derfor endret jeg innlegget mitt der.

Men uansett så synes jeg ikke man trenger å tillate "alt" selv om man tillater "noe". Det er fullt mulig å utvide uniformsinstruksen, eller hva man skal si, slik at f.eks. et plagg som det Benmurphy postet bilde av (http://www.foreldreportalen.no/forum...31#post1473131) er et mulig tillegg til politiuniformen, og fremdeles ha en regel som sier at alle skal bruke "forskriftsmessig uniform". Litt som at en del uniformer finnes i kvinnevariant med standardisert skjørt, uten at det betyr at man nødvendigvis har åpnet for alle mulige varianter av skjørt.

Jeg synes ellers ikke det primært er hensynet til den enkelte hijab-bærende kvinne som teller mest her, men hva som er best for samfunnet og for politiet. Dersom man mener at å åpne for en slik uniformsvariant vil føre positive konsekvenser med seg, og at disse er viktigere enn ulempene og de prinsipielle innvendingene (som jeg også ser), så kan man innføre en slik regel, uten dermed å åpne for "alt mulig annet". Synes jeg.

Men hvordan kan man argumentere for at hijab er mer positivt for samfunnet enn andre religiøse symboler?

Tenkt situasjon igjen: En islamsk kvinne som er gift med en dominerende mann (om bla krever at hun bruker hijab), tar mot til seg og anmelder mannen for kvinnemishandling, politiet som kommer å tar opp forklaring bærer hijab. Er da hijab en fordel eller ulempe?

Vil denne regelen kunne legitimere at flere presser "sine" kvinner til å bære hijab?

Og, ja, jeg vet at mange bruker det frivillig, og at norske menn også mishandler osv, men jeg bare drar frem eksempler for hijab påvirke situasjonen.

Gammel 12-02-09, 00:09   #392
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men hvordan kan man argumentere for at hijab er mer positivt for samfunnet enn andre religiøse symboler?

Man trenger jo ikke mene at hijab er positivt for samfunnet for å mene at det er positivt for samfunnet å tillate hijab.

Tenkt situasjon igjen: En islamsk kvinne som er gift med en dominerende mann (om bla krever at hun bruker hijab), tar mot til seg og anmelder mannen for kvinnemishandling, politiet som kommer å tar opp forklaring bærer hijab. Er da hijab en fordel eller ulempe?

Det vil sikkert komme an på kvinnen, antar jeg. Jeg ville i utgangspunktet tenke at i en sånn sammenheng vil man kanskje ønske seg en konstabel man føler at forstår situasjonen, og sånn sett at det ville være en fordel med en kvinnelig konstabel med hijab.

Men det kan jo ikke være sånn at man får bestille en konstabel med det kjønn, den religion eller det utseendet man foretrekker, heller - hovedpoenget er jo at alle politifolk skal gjøre jobben sin slik loven bestemmer. I noen sammenhenger vil sikkert noen kunne oppfatte det som ubehagelig eller irriterende at de må forholde seg til en kvinnelig politikonstabel (eller en mannlig, for den del), men nå til dags er det vel ganske få som mener at man av den grunn skal nekte kvinner (eller menn, for den del) å bli politi. Akkurat hva enkeltpersoner kan finne på å mene i enkelttilfeller er ikke alltid et veldig viktig argument, synes jeg.

Vil denne regelen kunne legitimere at flere presser "sine" kvinner til å bære hijab?

Jeg tviler nesten på det, men jeg vet jo ikke. Jeg gjetter at de kvinnene som velger å gå på politihøyskolen ikke er de som blir mest presset av familie og ektemenn til å oppføre seg tradisjonelt - og dessuten at de familier og menn som legger press om slike ting kanskje ikke ønsker at "deres" kvinner skal bli slik heller.

Gammel 12-02-09, 00:10   #393
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Jeg kan ikke se at det å tillate bruke av hijab i politiet skulle bringe med seg fordeler for samfunnet. Det at politiet er nøytralt er nettopp fordi det skal kunne representere alle, uansett tro, hudfarge, sosial status etc.

Og som jeg nevnte tidligere, de fleste muslimske kvinner i Norge bærer jo ikke engang hijab.

Jeg mener at skal man åpne for ett religiøst symbol i politiet, blir det feil å nekte andre religiøse symbol. Ergo, må man også tillate kors, kalott, kastemerke etc. Og da mister man helt prinsippet om nøytralitet.

Gammel 12-02-09, 00:19   #394
Pusurkine
Superaktiv

Standard

En ting jeg lurer litt på er hvordan dere reagerer når dere reiser til land hvor hijab bæres av majoriteten? Jeg har møtt på uniformerte jordanske, palestinske og egyptiske kvinner i tjeneste både med og uten hijab. Jeg har ikke tenkt på at det plagget skulle ha noen betydning fra eller til i forhold til hvordan jeg blir behandlet.

Hvis alle kvinnene bærer hijab i politiet der, hadde det vært uproblematisk for meg, det er jo ikke hijaben i seg selv det er noe galt med. Mitt poeng er at alle skal være like, og ikke sende ut signaler om deres religiøse eller politiske holdninger.

Gammel 12-02-09, 00:19   #395
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Kosmetisk handler bare om hva DU føler deg komfortabel med ut i fra dine personlige kriterier og jeg synes absolutt det kan sammenlignes. Hijab handler om hva andre føler seg komfortabel med ut i fra sine. Er det mye verre fordi det her er snakk om at det er religiøs overbevisning som gjørn at hijaben brukes og ikke en samfunnsmessig skjønnhetsideologi?

Sorry, men jeg synes en slik sammenligning er helt på jordet. Religion vekker såpass sterke følelser hos millioner av mennesker, folk kriger pga religion, vi har helligdager pga religion etc. Det at jeg hadde valgt å ha på en parykk tror jeg neppe noen hadde reagert på med like sterke følelser.

Gammel 12-02-09, 00:21   #396
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Hva med ørepynt? Er det greit at politifolk bærer små øresmykker?

Ja, så lenge det ikke er kors eller jødestjerner

Gammel 12-02-09, 00:28   #397
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og så er vi tilbake til hva som menes med nøytralt. Er det nøytralt overfor muslimske kvinner med hijab å si at deres religion ikke passer inn i politiet?

Religion er en privatsak, like mye som at jeg ikke har noen religion. Politiet er en offentlig instans. Hva politiet bedriver med på fritiden er noe helt annet. Ingen har sagt at du ikke kan være muslim for å søke politiskolen. Ingen har sagt at deres religion ikke passer inn, men som politi representerer de norsk lov, ikke Islam, like mye som en kristen representerer norsk lov som politi, og ikke kristendommen.

Gammel 12-02-09, 00:30   #398
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Såvidt jeg har forstått vil oftest kvinner som bruke hijab også følge en regel om å ikke kunne være i fysisk kontakt med menn (f.eks ved håndhilsing, pågripelser eller å hjelpe en mann opp fra bakken) er det OK i politiet?

Gammel 12-02-09, 00:32   #399
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Såvidt jeg har forstått vil oftest kvinner som bruke hijab også følge en regel om å ikke kunne være i fysisk kontakt med menn (f.eks ved håndhilsing, pågripelser eller å hjelpe en mann opp fra bakken) er det OK i politiet?

Nei, selvfølgelig ville ikke det være OK.

Gammel 12-02-09, 00:33   #400
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

En ting jeg reagerer veldig på er når det i enkelte samfunn ikke tillates at kvinner lar være å bære hijab. Der kan de bruke mye av samme argumentasjonen som er brukt i denne tråden her om hvor mye "de" skal diktere majoritetens oppfatning og hvor viktig det er å vise at man er annerledes osv.

Mener du hijab i offentlig tjeneste eller privat bruk?

Jeg antar at dette er snakk om et teokrati hvor de er pålagt hijab av religiøse grunner. I slike land er det ikke religionsfrihet. Det er som at vi skulle pålegges å bære kors.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.