|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#381 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?
Hvorfor mener du man ikke kan gjøre forskjell på folk? Det gjør man da i mange sammenhenger. I mange jobber kan man kanskje gå med Høyre-jakkemerke, men ikke hakekors, for eksempel. Selv om begge deler er politiske/ideologiske symboler.
|
|
|
#382 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg synes det er helt greit å sette en grense et sted. Slør som dekker ansiktet vil for eksempel antakelig være til hinder for gjennomføring av tjenesten. Bruk av religiøse symboler som ikke har noen praktisk funksjon i dagliglivet vil jeg heller ikke synes var greit. Ei heller religiøse drakter som ikke lar seg forene med uniform overhode. En diskrèt hijab (evt en annen form for nøytral hette for å fylle samme funksjon) kan jeg ikke forstå at er til hinder for tjeneste eller et stort inngrep i uniformen.
|
|
|
#383 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Det å bli politi er ingen menneskerett. Kan man ikke legge hijaben hjemme, kan man heller ikke bli politi. Jeg synes man må kunne skille religion og stat(ja, og bort med statskirken). Politiet jobber for staten og bør være religionsfritt. Når denne søkeren ikke er villig til å ta av seg hijaben, hvorfor skal politiet da etterkomme hennes krav? De fleste muslimske kvinner i Norge bærer ikke hijab, så det blir tullete å si at en kvinne med hijab i politiet skal være lettere for muslimer å identifisere seg med.
|
|
|
#384 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hakekorset er i en særstilling i Europa, pga av det det representerer (f.eks iforhold til raser), lovstridig budskap, og det er jo ikke slik at det selv det å forby hakekorset er noen enkel sak, selv om det er slik nå. |
|
|
|
|
|
#385 |
|
Superaktiv
Alt kan fremkalle fordommer, men hvor legge til enda flere ting som kan skape det? |
|
|
|
|
|
#386 |
|
flisespikker
|
Nei, det er jeg enig i, derfor endret jeg innlegget mitt der.
|
|
|
#387 |
|
Superaktiv
Men for meg er det anderledes, fordi de har tatt på seg den uniformen, er det veldig tydelig at de har innordnet seg den etaten de representerer, har de på seg religiøse symboler, vil jeg fort føle at de representerer en religion i tillegg - huge difference for meg iallefall. |
|
|
|
|
|
#388 |
|
Magisk
Det blir noe annet. Hijab er et religiøst symbol, et hodeplagg etter ønske fra Allah. Et hodeplagg av kosmetiske grunner er nettopp, kosmetisk og religionsnøytralt., som for eksempel en parykk.
|
|
|
#389 |
|
flisespikker
|
Jeg ser den.
|
|
|
#390 |
|
Sviiisj!!
|
Og så er vi tilbake til hva som menes med nøytralt. Er det nøytralt overfor muslimske kvinner med hijab å si at deres religion ikke passer inn i politiet?
|
|
|
#391 |
|
Superaktiv
Men hvordan kan man argumentere for at hijab er mer positivt for samfunnet enn andre religiøse symboler? |
|
|
|
|
|
#392 |
|
flisespikker
|
Man trenger jo ikke mene at hijab er positivt for samfunnet for å mene at det er positivt for samfunnet å tillate hijab.
Det vil sikkert komme an på kvinnen, antar jeg. Jeg ville i utgangspunktet tenke at i en sånn sammenheng vil man kanskje ønske seg en konstabel man føler at forstår situasjonen, og sånn sett at det ville være en fordel med en kvinnelig konstabel med hijab.
Jeg tviler nesten på det, men jeg vet jo ikke. Jeg gjetter at de kvinnene som velger å gå på politihøyskolen ikke er de som blir mest presset av familie og ektemenn til å oppføre seg tradisjonelt - og dessuten at de familier og menn som legger press om slike ting kanskje ikke ønsker at "deres" kvinner skal bli slik heller.
|
|
|
#393 |
|
Magisk
Jeg kan ikke se at det å tillate bruke av hijab i politiet skulle bringe med seg fordeler for samfunnet. Det at politiet er nøytralt er nettopp fordi det skal kunne representere alle, uansett tro, hudfarge, sosial status etc.
|
|
|
#394 |
|
Superaktiv
Hvis alle kvinnene bærer hijab i politiet der, hadde det vært uproblematisk for meg, det er jo ikke hijaben i seg selv det er noe galt med. Mitt poeng er at alle skal være like, og ikke sende ut signaler om deres religiøse eller politiske holdninger. |
|
|
|
|
|
#395 |
|
Magisk
Sorry, men jeg synes en slik sammenligning er helt på jordet. Religion vekker såpass sterke følelser hos millioner av mennesker, folk kriger pga religion, vi har helligdager pga religion etc. Det at jeg hadde valgt å ha på en parykk tror jeg neppe noen hadde reagert på med like sterke følelser.
|
|
|
#397 |
|
Magisk
Religion er en privatsak, like mye som at jeg ikke har noen religion. Politiet er en offentlig instans. Hva politiet bedriver med på fritiden er noe helt annet. Ingen har sagt at du ikke kan være muslim for å søke politiskolen. Ingen har sagt at deres religion ikke passer inn, men som politi representerer de norsk lov, ikke Islam, like mye som en kristen representerer norsk lov som politi, og ikke kristendommen.
|
|
|
#398 |
|
Superaktiv
Sv: Politi med hijab?Såvidt jeg har forstått vil oftest kvinner som bruke hijab også følge en regel om å ikke kunne være i fysisk kontakt med menn (f.eks ved håndhilsing, pågripelser eller å hjelpe en mann opp fra bakken) er det OK i politiet? |
|
|
|
|
|
#399 |
|
flisespikker
|
Nei, selvfølgelig ville ikke det være OK.
|
|
|
#400 |
|
Magisk
Mener du hijab i offentlig tjeneste eller privat bruk?
|
![]() |
|
|