|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#841 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?
Nei. |
|
|
|
|
|
#842 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har, selv om jeg i prinsippet er i mot religiøse symboler, landet på at pragmatisk sett så er gevinstene ved økt rekruttering og inkludering store nok ja.
|
|
|
#843 |
|
Mother of Dragons
|
Det har jeg da ikke kranglet på. Les hva jeg skriver du.
Jeg er ikke enig, jeg mener at økt rekruttering og integrering gir så store gevinster at det er verdt det. Dessuten er jeg overbevist om at dersom man ønsker økt sekularisering i samfunnet (som jeg gjør) så er det bedre å tillate religiøs aktivitet istedet for å gjøre det til en stigmatisert greie. Selv om jeg altså helst skulle ønske at alle var ateister.
Jeg beskylder ikke bønna for noe, jeg har skrevet hva min oppfatning er, få med deg den distinksjonen. Og relevante spørsmål har hun ikke stilt nei.
|
|
|
#844 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Politi med hijab?Man får jo god hjelp i debatten når imamer går ut og sier at muslimske politikvinner ikke kan/får lov til å pågripe muslimske menn.
|
|
|
#845 |
|
Halloen!
Jeg er helt med på at religiøs aktivitet bør tillates i et demokratisk samfunn, men disse hører da virkelig privatlivet til.
Jeg mener i aller høyeste grad at det er relevant for diskusjonen når man stiller spørsmål om hvorvidt andre religiøse/kulturelle plagg og symboler også bør bli tillatt. |
|
|
|
|
|
#846 |
|
Halloen!
Vel, så lenge det kan hjelpe på integreringen så.... |
|
|
|
|
|
#847 |
|
Mother of Dragons
|
Du får ha din mening om bønna, jeg synes det hun tok frem om svømming, om politiet skulle endre opptakskrav og så videre var en fullstendig avsporing av debatten.
|
|
|
#848 |
|
Halloen!
Ok, jeg ser den. Jeg tenkte mest på det hun skrev om andre religiøse plagg. |
|
|
|
|
|
#849 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Politi med hijab?Å lese seg gjennom 45 sider er uaktuelt; så jeg kommer ikke til å svare på noe av det som er skrevet her - og det er helt sikkert skrevet før.
|
|
|
#850 |
|
Passiv
|
Ja, jeg tror man kan stole på at politiet gjør jobben sin uavhengig av religiøs overbevisning og om man viser sin overbevisning for gud og hvermansen. Og ja, jeg synes også man kan forlange at folk skal ha tillit til at politiet kun jobber for staten uavhengig om de bærer religiøse symboler eller ikke. Jeg synes allikevel problemstillingen er snudd på hodet. Hvorfor er det viktig å vise sin religiøse overbevisning når man skal utføre en jobb hvor det er viktig å fremstå som nøytral? |
|
|
|
#851 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Det er godt mulig dette er riktig alt sammen. Det første avsnittet er jeg jo i stor grad enig i, personlig er jeg ikke like overbevist om den «konspirajonsteoretiske» vinklingen i andre avsnitt, men jeg ser det er den Aftenposten og de «seriøse» mediene kjører, så det er vel det som blir den offisielle versjonen. Mediene fremstiller jo dette omtrent som om byråkratene i justisdepartementet har forsøkt å begå statskupp; de har «gått bak statsrådens rygg» og de har «drevet saken igjennom». Jeg er nå heller av den oppfatning at nesten hele befolkningen ser ut til å ha gått kollektivt av skaftet over disse greiene, og jeg er fortsatt litt forbløffet over at så mange tar dette så alvorlig, og hvis alle involverte tar dette like alvorlig så er vel saken faktisk som fremstilt her. Hvis derimot de sentrale personene har hatt en mer avslappet holdning til det og, i likhet med meg, ikke helt har sett problemet med å tillate alternative hodeplagg for politiet, så kan det jo kanskje forholde seg litt annerledes. |
|
|
|
|
|
#852 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#854 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Og du kan ikke se andre, tungtveiende årsaker til at 96% i politiet er imot? Som f.eks at de ønsker en fortsatt helt nøytral uniform uten religiøse symboler?
|
|
|
#855 |
|
-
Fronter ikke muslimer «verdisynet sitt» ved å stemme Venstre slik som oss andre altså? |
|
|
|
|
|
#856 |
|
Passiv
|
Jeg har forståelse for at politiet ønsker å bevare uniformen nøytral, men jeg tror ikke at alle som er imot hijab er like nøytrale i sin argumentasjon. Nettavisen hadde et intervju med en politiinspektør i politidirektoratet, og jeg synes han var svært tvetydig i sin argumentasjon. Han er motstander av hijab og begrunner dette med nøytraliteten, samtidig som han selv bærer en frimurerring som viser at han er kristen, og synes dette er helt greit fordi "landet vi bygger og forsvarer er bygd på den kristne tro". Så dypt stakk altså nøytraliteten. Jeg tror og håper fremmedfrykten i politiet er langt mindre enn i samfunnet ellers, men at det finnes grums i politiet også er jeg overbevist om. I forrige uke kom det frem flere eksempler på rasistiske uttalelser fra politi i Sverige. Jeg tror ikke situasjonen er særlig annerledes i Norge.
Selvfølgelig gjør de det. Jeg har da heller ikke hevdet noe annet, men jeg tror du forstår at jeg siktet til verdier som først og fremst opptar innvandrere/muslimer. |
|
|
|
#857 |
|
-
Naturligvis gjør jeg det, men når jeg så en åpning kunne jeg ikke dy meg siden du vanligivs er uangripelig konsis og korrekt i denne typen diskusjoner. |
|
|
|
|
|
#858 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det at mange er uenig med deg/har et annet syn på saken betyr ikke at de samme menneskene ikke klarer å se flere sider av saken og at grupper ikke består av en ensartet gruppe. Det tror jeg svært få av debattantene ikke klarer, men når man argumenterer for et syn, så blir det gjerne litt ensporet.
|
|
|
#860 |
|
By the Sea
|
|
![]() |
|
|