Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Og du kan ikke se andre, tungtveiende årsaker til at 96% i politiet er imot? Som f.eks at de ønsker en fortsatt helt nøytral uniform uten religiøse symboler?
Jeg har forståelse for at politiet ønsker å bevare uniformen nøytral, men jeg tror ikke at alle som er imot hijab er like nøytrale i sin argumentasjon. Nettavisen hadde et intervju med en politiinspektør i politidirektoratet, og jeg synes han var svært tvetydig i sin argumentasjon. Han er motstander av hijab og begrunner dette med nøytraliteten, samtidig som han selv bærer en frimurerring som viser at han er kristen, og synes dette er helt greit fordi "landet vi bygger og forsvarer er bygd på den kristne tro". Så dypt stakk altså nøytraliteten. Jeg tror og håper fremmedfrykten i politiet er langt mindre enn i samfunnet ellers, men at det finnes grums i politiet også er jeg overbevist om. I forrige uke kom det frem flere eksempler på rasistiske uttalelser fra politi i Sverige. Jeg tror ikke situasjonen er særlig annerledes i Norge.
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Fronter ikke muslimer «verdisynet sitt» ved å stemme Venstre slik som oss andre altså? 
Selvfølgelig gjør de det. Jeg har da heller ikke hevdet noe annet, men jeg tror du forstår at jeg siktet til verdier som først og fremst opptar innvandrere/muslimer.
|