|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen
Fordi det var 2 stykker som var hjemme, syke, den dagen, og som nå har blitt firske igjen, men som blir syke IGJEN, fordi du ikke overholder karantenen.
|
|
|
#102 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Ute av drift
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenOg det er selvsagt forskjell på å spy og å spy, og det er forskjell på diarebleie og diarebleie. Vi sender også jenta vår i barnehagen med nærmest diaremage hvis hun har spist en skål fløteis kvelden før. Litt sunn fornuft må man også ha. Men å spare 1 dag på omgangssjuken når det faktisk fører til 3 nye senere fordi man ikke får stoppa spredningen, så sparer man ikke så mye alt i alt.
|
|
|
#104 |
|
Ustabil
|
Er jo ikke lenge siden det var en hygiene-tråd her på FP, om hygiene i barnehagen. Tror mye sykdom kunne vært spart hvis barnehagene fokuserte litt mer på hygienen, og den jobben de selv gjør, fremfor å lage oppslag om karantenetider. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg synes vi har hatt veldig god kommunikasjon med barnehagen på dette. Knerten har jo vært veldig mye syk, men mye av dette har ikke vært smittsomt. En del av stunden hadde han i tillegg feber (pga infeksjon). Han var allikevel i knallform og blid som en sol. Legen mente at han godt kunne gå i barnehagen på tross av litt feber frem til operasjonen. Vi snakket med barnehagen og spurte hva de syntes om saken. De var helt enig med legen at så lenge han var i fin form og ikke smittebærer så kunne han gjerne være der. Så har vi bare vært enige om at de skulle ha lav terskel for å ringe hvis formen ble dårlig.
|
|
|
|
#106 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Men dette ville jo vært unngått hvis foreldrene hadde sagt fra til personalet ved levering. Jeg har selv en gutt som hadde kuldeutløst astma som barnehagebarn, og som ofte hostet til han kastet opp på kveldene i perioder da jeg ikke klarte å regulere godt nok med medisiner. Jeg sa alltid fra om det i barnehagen, så de skulle vite at det ikke var snakk om omgangssyke, og opplevde aldri mistenkeliggjøring. Tvert imot gjorde den gode kommunikasjonen at barnehagen tok hensyn til dette hvis han kastet opp mens han var der og vurderte hver enkelt situasjon. Hvis episoden det kom umiddelbart etter et hosteanfall - som han ofte fikk når han kom inn etter utetiden - avventet de med å ringe meg til de evt. var sikre på at det var omgangssyke.
|
|
|
#107 |
|
Ute av drift
Er du motstander av at 2-døgnsregelen skal følges ved omgangssyken?
|
|
|
#108 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenbina, smitte er smitte. Inkubasjonstid er inkubasjonstid. Den er usynlig, og nyere publiseringer viser feks at noro/rotavirus er så gjenstridig at selv spritvask av hender/overflater ikke stanser utbrudd. Det eneste som begrenser er isolasjon av smitten. Og man er dessverre smittebærer i 48 timer ETTER siste symptom (oppkast eller diare) - selv om man er frisk som en fisk, sulten og kjeder seg og alle sykedagene er brukt opp. DERFOR skal IKKE tvilen komme "tiltalte" til gode, men barnehagens ansatte og andre barn. Solidaritet og sånt vettu.
|
|
|
|
#109 |
|
Kidding, right?
|
Nei, selvsagt ikke. Nok en gang, det går på å finne årsaken til oppkastet. Èn gang = kan være tilfeldig. To ganger = sjuk.
|
|
|
|
#110 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenLitt på siden; men angående vannkopper så er det jo bare en fordel at det blir unnagjordt i ung alder. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenHattifnatten: Nyttig innvending, det har jeg ikke tenkt på. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Helt enig. Vi holder ungene hjemme 48 timer etter siste diare/oppkast, og lar dem ha en feberfri dag hjemme før skole/barnehage.
|
|
|
#113 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenJeg synes det er stor forskjell på å med vitende og vilje utsette barnet for vannkoppesmitte enn å få det påført fra barnehagen fordi noen andre foreldre tenker at det er greit å få det unnagjort for alle ungene. Vi kommer nok til å utsette knerten for smitte når han bare har holdt seg frisk en sammenhengende uke (dit har vi ikke kommet enda med ham).
|
|
|
|
#114 |
|
Deltidsmamma
|
Det er en veldig vanskelig grenseoppgang her. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Absolut ateist
|
|
|
|
#116 |
|
Ustabil
|
Men de færreste tilfeller av omgangssjuke er noro-virus. Og det er mange undersøkelser som tyder på at god håndhygiene forebygger svært mye, spesielt i barnehager. Ved kraftig omgangssjuke, hvor man skjønner at dette kan være noro-virus eller noe annet kraftige greier, så er jeg enig. Men om ungen i løpet av en lørdag har kastet opp to ganger og hatt løs avføring - så sender jeg jo ungen i barnehagen på mandag, når ungen er i form igjen og spiser normalt. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Ustabil
|
Mulig at du ikke gjør det, da, får vel ta høyde for det. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Textrovert
|
Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagenNår yngstemann har vært syk, så har ikke vi merket det om morgenen, men vi har blitt oppringt av barnehage/skole etter en stund. For vår del ser det ut til at turen ned til skolen og det aktivitetsnivå som er der, er det "gjør utslaget". Kanskje ungen var litt pjusk fra morgenen av, men det er jo ofte umulig å skille fra vanlig morgensutring. Derfor merkes det ikke før han har vært i aktivitet en stund. Det har derfor hendt at vi har har sendt han i barnehage/skole dagen etterpå fordi jan har virket 100 % fit for fight, men så har vi blitt oppringt igjen. Og da har vi selvsagt dobbeltsjekket og resjekket at ungen virket frisk og rask før vi dro. Jeg kan da ikke holde ungen hjemme fordi han kanskje, muligens kan bli syk i løpet av dagen? Dette gjelder selvsagt ikke ved omgangssyke.
|
|
|
#119 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
De fleste tilfeller av omgangssyke er noro- eller rotavirus.
|
|
|
#120 |
|
Absolut ateist
|
Folk flest er dumme. Bare se på Frps oppslutning. Jeg tror egoismen råder i VELDIG mange hjem og at barn sendes både på skole og i bhg før de burde. At du har hodet så forbaska langt nede i sanden at du ikke evner å skjønne dette, vel, det sier litt ...
|
![]() |
|
|