Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å sende småsyke barn i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-09, 13:43   #101
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om å sende småsyke barn i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor skal jeg holde min unge hjemme i 2 døgn etter siste oppkast, når formen er fin - så lenge andre unger kaster opp på matbordet? Skjønner du hva jeg mener?

Fordi det var 2 stykker som var hjemme, syke, den dagen, og som nå har blitt firske igjen, men som blir syke IGJEN, fordi du ikke overholder karantenen.

Og vi kommer tydeligvis fra helt forskjellige barnehager, for i vår har de ALDRI nevnt noe med "feberfri dag", "2 symptomfrie døgn" eller noe som helst, men sier alltid "se på allmenntilstanden". Til og med i dag sa jeg at ungen har driti vann siden torsdag, sa de "ja, vi får håpe hun kommer i morgen". Og hva skjer da, hvis jeg leverer henne? Ja, da går vi kanskje på den TREDJE runden med omgangssjuken for hele gjengen.

Gammel 09-03-09, 13:44   #102
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang. oppkast: Mellomjenta her kan finne på å kaste opp dersom hun kommer for nær lukten av lillebrors potteleveranse - hun er virkelig fin på det! - så det er definitivt ikke et kriterie, sånn i seg selv, for å være hjemme.

Skjønner henne godt...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 13:50   #103
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Og det er selvsagt forskjell på å spy og å spy, og det er forskjell på diarebleie og diarebleie. Vi sender også jenta vår i barnehagen med nærmest diaremage hvis hun har spist en skål fløteis kvelden før. Litt sunn fornuft må man også ha. Men å spare 1 dag på omgangssjuken når det faktisk fører til 3 nye senere fordi man ikke får stoppa spredningen, så sparer man ikke så mye alt i alt.

Gammel 09-03-09, 13:52   #104
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Og det er selvsagt forskjell på å spy og å spy, og det er forskjell på diarebleie og diarebleie. Vi sender også jenta vår i barnehagen med nærmest diaremage hvis hun har spist en skål fløteis kvelden før. Litt sunn fornuft må man også ha. Men å spare 1 dag på omgangssjuken når det faktisk fører til 3 nye senere fordi man ikke får stoppa spredningen, så sparer man ikke så mye alt i alt.

Er jo ikke lenge siden det var en hygiene-tråd her på FP, om hygiene i barnehagen. Tror mye sykdom kunne vært spart hvis barnehagene fokuserte litt mer på hygienen, og den jobben de selv gjør, fremfor å lage oppslag om karantenetider.

Gammel 09-03-09, 13:52   #105
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes vi har hatt veldig god kommunikasjon med barnehagen på dette. Knerten har jo vært veldig mye syk, men mye av dette har ikke vært smittsomt. En del av stunden hadde han i tillegg feber (pga infeksjon). Han var allikevel i knallform og blid som en sol. Legen mente at han godt kunne gå i barnehagen på tross av litt feber frem til operasjonen. Vi snakket med barnehagen og spurte hva de syntes om saken. De var helt enig med legen at så lenge han var i fin form og ikke smittebærer så kunne han gjerne være der. Så har vi bare vært enige om at de skulle ha lav terskel for å ringe hvis formen ble dårlig.

Knerten har kontinuerlig løs mage. Men dette er heller ikke smittsomt. Dette vet barnehagen, og lager derfor ikke noe styr med at han må holdes hjemme. Han har hatt omgangssyken et par ganger og da ser avføringen løs ut på en helt annen måte enn når han er frisk.

Hvis han har dårlig allmenntilstand eller er smittebærer, så holder vi han hjemme.

Det blir litt anderledes når man har barn som ikke er helt A4 når det gjelder sykdom.

Gammel 09-03-09, 13:58   #106
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Likevel har jeg hørt - ikke direkte til meg eller om meg - at barnehagepersonale sukker og stønner over ett barn som har blitt levert i barnehagen, og så har ungen sjøl sagt at "jeg spydde i senga i natt".

Da hevder de ansatte at barnet er sykt. Men hva om det skyldtes at flourtabletten satte seg på tverke og barnet hostet den opp? Skal da barnet holdes hjemme i 2 døgn bare for sikkerhets skyld? Jeg tror at de fleste foreldre gjør fornuftige vurderinger, men opplever at barnehagene mistenkeliggjør.

Men dette ville jo vært unngått hvis foreldrene hadde sagt fra til personalet ved levering. Jeg har selv en gutt som hadde kuldeutløst astma som barnehagebarn, og som ofte hostet til han kastet opp på kveldene i perioder da jeg ikke klarte å regulere godt nok med medisiner. Jeg sa alltid fra om det i barnehagen, så de skulle vite at det ikke var snakk om omgangssyke, og opplevde aldri mistenkeliggjøring. Tvert imot gjorde den gode kommunikasjonen at barnehagen tok hensyn til dette hvis han kastet opp mens han var der og vurderte hver enkelt situasjon. Hvis episoden det kom umiddelbart etter et hosteanfall - som han ofte fikk når han kom inn etter utetiden - avventet de med å ringe meg til de evt. var sikre på at det var omgangssyke.

Gammel 09-03-09, 14:12   #107
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Er jo ikke lenge siden det var en hygiene-tråd her på FP, om hygiene i barnehagen. Tror mye sykdom kunne vært spart hvis barnehagene fokuserte litt mer på hygienen, og den jobben de selv gjør, fremfor å lage oppslag om karantenetider.

Er du motstander av at 2-døgnsregelen skal følges ved omgangssyken?

Gammel 09-03-09, 14:58   #108
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

bina, smitte er smitte. Inkubasjonstid er inkubasjonstid. Den er usynlig, og nyere publiseringer viser feks at noro/rotavirus er så gjenstridig at selv spritvask av hender/overflater ikke stanser utbrudd. Det eneste som begrenser er isolasjon av smitten. Og man er dessverre smittebærer i 48 timer ETTER siste symptom (oppkast eller diare) - selv om man er frisk som en fisk, sulten og kjeder seg og alle sykedagene er brukt opp. DERFOR skal IKKE tvilen komme "tiltalte" til gode, men barnehagens ansatte og andre barn. Solidaritet og sånt vettu.

Dette gjelder også ved febersykdom. Er man i tvil om barnet er smitteførende skal man holde det hjemme - det er alminnelig høflighet til og med. Myggestikk eller vannkopper? Vanskelig å skille i tidlig fase - men kan man ikke utelukke vannkopper så tar man jo ikke risken på å smitte hele barnehagen? Det skjedde hos oss litt før påske i fjor; en gutt ankom med flere synlige og suspekte prikker og foreldrene hadde IKKE tid å hente ham før langt ut på dagen pga viktige møter. Det var flere familier som fikk ødelagt påskeferien sin og det er jo ekstra surt når man har bestilt dyr tur etc. (Selvsagt kunne de smittede allerede være smittet før guttens utbrudd, men det blir unødvendig nonchalant og egoistisk likevel).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 15:05   #109
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hevder de ansatte at barnet er sykt. Men hva om det skyldtes at flourtabletten satte seg på tverke og barnet hostet den opp? Skal da barnet holdes hjemme i 2 døgn bare for sikkerhets skyld?

Nei, selvsagt ikke. Nok en gang, det går på å finne årsaken til oppkastet. Èn gang = kan være tilfeldig. To ganger = sjuk.

Altså må man ta tiden til hjelp. I dette konkrete tilfellet må man jo observere noen timer og se om ungen kaster opp mer, feks etter å ha spist frokost. Da ringer man barnehagen og sier at man kommer litt senere, gir ungen frokost og venter en time eller to. Beholder ungen maten og har det bra så går man på jobben litt forsinket/halv dag. Spyr ungen opp frokosten er det mest sannsynlig omgangssyke eller annen infeksiøs årsak, så da vet man det og er glad og fornøyd fordi man holdt ungen hjemme og samtidig unngikk å smitte hele barnehagen. .

(Dette gjelder jo selvsagt ikke unger med en etablert årsak til hyppig oppkast, feks matintoleranse, refluks eller brekninger ved astma.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 15:16   #110
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Litt på siden; men angående vannkopper så er det jo bare en fordel at det blir unnagjordt i ung alder.
Da går det mer på at "det passer ikke å få det NÅ", det kan jeg absolutt skjønne, og jeg mener ikke at barn som man vet har vannkopper og er smittebærende skal sendes i barnehage.
Da vi hadde det i januar klarte jeg ikke å holde styr på hvem som ville ha det, dvs det var synd at minstemann var hjemme med influensa dagene før utbrudd, dvs minimal sjanse for smitte; og de som ville unngå sykdom på liten avdeling.
På størstemanns avdeling hadde halvparten av alle ungene det, så der florerte nok smittten uansett, uavhengig av hjemmedager eller ei.

Jeg ser stor forskjell på vankopper, og omgangssjuka med fare for gjensmitte :angst:

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 15:59   #111
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Hattifnatten: Nyttig innvending, det har jeg ikke tenkt på.
Jeg holder meg (selvfølgelig) til anbefalingene også når det gjelder vannkopper, og vil ikke overprøve hverken anbefalingene, eller andre foreldre. Men tenkte mer på hvorfor man nå ikke vil ha det, liksom? det har du minnet meg på.

De i barnehagen sa at det bare var nyttig å ha det unnagjordt både til oss og til andre foreldre, når de utrykte bekymring for smitte. (storebror hadde hatt det, og da var det stooor sjans for at lillebror fikk det 14 dager etterpå. Og det gjorde han jo. Og det smitter jo noen dager før utbrudd. Men vi holdt han jo ikke hjemme så lenge han var frisk. Bare for å forklare litt situasjonen, liksom)
Men det er ikke alt man vet, eller skal vite. Jeg tar den.

Gammel 09-03-09, 16:03   #112
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mener uansett at de bør ha en hel feberfri dag før man sender i barnehagen igjen jeg.

Helt enig. Vi holder ungene hjemme 48 timer etter siste diare/oppkast, og lar dem ha en feberfri dag hjemme før skole/barnehage.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 16:19   #113
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er stor forskjell på å med vitende og vilje utsette barnet for vannkoppesmitte enn å få det påført fra barnehagen fordi noen andre foreldre tenker at det er greit å få det unnagjort for alle ungene. Vi kommer nok til å utsette knerten for smitte når han bare har holdt seg frisk en sammenhengende uke (dit har vi ikke kommet enda med ham).

Snuppa ble smittet i barnehagen, men det barnet hun ble smittet av hadde ingen utslett enda da det var smittebærer. Da tenkte jeg litt mer "ja, sånt skjer". Det hadde stilt seg anderledes hvis foreldrene hadde visst.

Gammel 09-03-09, 16:22   #114
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa ble smittet i barnehagen, men det barnet hun ble smittet av hadde ingen utslett enda da det var smittebærer. Da tenkte jeg litt mer "ja, sånt skjer". Det hadde stilt seg anderledes hvis foreldrene hadde visst.

Det er en veldig vanskelig grenseoppgang her.
Mener du vi skulle holdt lillebror hjemme i den tiden rundt han kunne få utbrudd hvis han var smittet av storebror? (noe han var, og han fikk utbrudd, men han fikk feber 3 dager før, så han var hjemme uansett, altså, så det er helt hypotetisk. Men interessant uansett)

Gammel 09-03-09, 16:25   #115
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og mitt poeng er at de fleste foreldre er svært godt opplyste, og tar beslutninger basert på både kunnskap og egne vurderinger der og da.

Yeah right!

Gammel 09-03-09, 16:30   #116
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

bina, smitte er smitte. Inkubasjonstid er inkubasjonstid. Den er usynlig, og nyere publiseringer viser feks at noro/rotavirus er så gjenstridig at selv spritvask av hender/overflater ikke stanser utbrudd. Det eneste som begrenser er isolasjon av smitten. Og man er dessverre smittebærer i 48 timer ETTER siste symptom (oppkast eller diare) - selv om man er frisk som en fisk, sulten og kjeder seg og alle sykedagene er brukt opp. DERFOR skal IKKE tvilen komme "tiltalte" til gode, men barnehagens ansatte og andre barn. Solidaritet og sånt vettu.

Dette gjelder også ved febersykdom. Er man i tvil om barnet er smitteførende skal man holde det hjemme - det er alminnelig høflighet til og med. Myggestikk eller vannkopper? Vanskelig å skille i tidlig fase - men kan man ikke utelukke vannkopper så tar man jo ikke risken på å smitte hele barnehagen? Det skjedde hos oss litt før påske i fjor; en gutt ankom med flere synlige og suspekte prikker og foreldrene hadde IKKE tid å hente ham før langt ut på dagen pga viktige møter. Det var flere familier som fikk ødelagt påskeferien sin og det er jo ekstra surt når man har bestilt dyr tur etc. (Selvsagt kunne de smittede allerede være smittet før guttens utbrudd, men det blir unødvendig nonchalant og egoistisk likevel).

Men de færreste tilfeller av omgangssjuke er noro-virus. Og det er mange undersøkelser som tyder på at god håndhygiene forebygger svært mye, spesielt i barnehager. Ved kraftig omgangssjuke, hvor man skjønner at dette kan være noro-virus eller noe annet kraftige greier, så er jeg enig. Men om ungen i løpet av en lørdag har kastet opp to ganger og hatt løs avføring - så sender jeg jo ungen i barnehagen på mandag, når ungen er i form igjen og spiser normalt.

Jeg sendte en unge i barnehagen i flere dager med vannkopper. For utbruddet var så beskjedent at jeg ikke skjønte at det var vannkopper. Jeg rådførte meg til og med med de ansatte, som jeg antok hadde sett flere vannkopper enn meg. Og etter 3-4 dager ble jeg plutselig oppringt, for da hadde den ene prikken sprukket og da mente de bestemt at det var vannkopper. Og joda, etter to uker var 4-5 barn syke, og deretter gikk det slag i slag. Men ungen hadde 4-5 prikker. Jeg KAN ikke i anstendighetens navn holde ungene hjemme hver gang de har 4-5 prikker.

Gammel 09-03-09, 16:31   #117
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Yeah right!

Mulig at du ikke gjør det, da, får vel ta høyde for det. Men ja, de aller fleste foreldre har hørt om omgangssjuke, om vannkopper, om smitte - og de har også hørt om sykedager og leger og resepter. Og i det krysningspunktet som finnes mellom kunnskap og egne vurderinger er det åpenbart at man kan konkludere ulikt, og den ene sender ungen i barnehagen mens en annen ville hatt den hjemme.

Gammel 09-03-09, 16:37   #118
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når yngstemann har vært syk, så har ikke vi merket det om morgenen, men vi har blitt oppringt av barnehage/skole etter en stund. For vår del ser det ut til at turen ned til skolen og det aktivitetsnivå som er der, er det "gjør utslaget". Kanskje ungen var litt pjusk fra morgenen av, men det er jo ofte umulig å skille fra vanlig morgensutring. Derfor merkes det ikke før han har vært i aktivitet en stund. Det har derfor hendt at vi har har sendt han i barnehage/skole dagen etterpå fordi jan har virket 100 % fit for fight, men så har vi blitt oppringt igjen. Og da har vi selvsagt dobbeltsjekket og resjekket at ungen virket frisk og rask før vi dro. Jeg kan da ikke holde ungen hjemme fordi han kanskje, muligens kan bli syk i løpet av dagen? Dette gjelder selvsagt ikke ved omgangssyke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-09, 16:52   #119
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de færreste tilfeller av omgangssjuke er noro-virus.

De fleste tilfeller av omgangssyke er noro- eller rotavirus.

Sitat:

De to vanligste virus som gir omgangssyke er Norovirus og Rotavirus

http://www.helse-og-velferdsetaten.o...0320-6568.html

Gammel 09-03-09, 16:56   #120
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig at du ikke gjør det, da, får vel ta høyde for det. Men ja, de aller fleste foreldre har hørt om omgangssjuke, om vannkopper, om smitte - og de har også hørt om sykedager og leger og resepter. Og i det krysningspunktet som finnes mellom kunnskap og egne vurderinger er det åpenbart at man kan konkludere ulikt, og den ene sender ungen i barnehagen mens en annen ville hatt den hjemme.

Folk flest er dumme. Bare se på Frps oppslutning. Jeg tror egoismen råder i VELDIG mange hjem og at barn sendes både på skole og i bhg før de burde. At du har hodet så forbaska langt nede i sanden at du ikke evner å skjønne dette, vel, det sier litt ...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.