|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg tror jeg vet ganske mye om livet på en bondegård, faktisk, selv om jeg ikke har vokst opp på en selv rent teknisk. Mye arbeid og lange dager, definitivt. Magesår og økonomiske bekymringer, you bet. Men adrenalin? Not so much.
![]() |
#104 |
Passiv
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Nasse - om det med at man kan avspasere når det passer i andre jobber mens lærerne må ta det når skolen er stengt: Jeg tror normen er i de fleste jobber at man ikke kan avspasere noen gang omtrent. Og aldri noen uker sammenhengende. Man kan kanskje ta en dag en sjelden gang imellom, men ikke mer. Og helst ikke det heller. I mitt firma er det ikke lov til å avspasere mer enn maks fem dager per år. Og selv det er det ingen som gjør - vi har ikke tid. |
![]() |
![]() |
#105 |
can-jur
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Et retorisk spørsmål..
![]() |
![]() |
#106 |
|
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Altså, jeg har aldri sagt at bønder har masse fri. Jeg har bare registrert at bønder i mitt oppvekstmiljø hadde fri og reiste bort de også, med avløsere. Mulig de bare var heldige, hva vet vel jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan jo også være at de blir syke og ikke klarer å gå i fjøset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
|
Næh, bønder blir vel ikke syke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Halloen!
Jeg skjønte det. (at du ikke var ute etter å ta bøndene altså) |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Passiv
|
Det er søren ikke langt unna. |
![]() |
![]() |
#111 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#112 |
Halloen!
Ja, dere har helt klart mindre fri, og det er vanskeligere å bli syk for en bonde enn for andre offentlig ansatte. Inspierert av en annen fersk tråd her inne, tenker jeg at det i det minste må være lite mobbing i bondeyrket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
I mål
|
Jeg synes det er supert. Ikke minst at man vet at vinterferien, sommerferien, påskeferien og høstferien er der hvert år. Man trenger ikke kjempe seg til den, få dårlig samvittighet overfor kunder og kollegaer, jobbe dobbelt i ukesvis i forveien eller være redd for at man må avlyse den. Den er der. Med noen rettebunker, jada, helt sikkert, men det kan man leve med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Spørsmålet var jo egentlig ikke om likheter ulikheter mellom privat og offentlig, men om offentlig ansatte er bortskjemte? Fordi offentlig ansatte, om de er organisert, har streikerett, og vilje til å streike for en god pensjonsavtale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Shake it out!
|
Jeg forstod i grunnen det, jeg forsøkte bare å være morsom, jeg også. Ikke helt vellykka, tydeligvis
![]() |
#116 |
Leser
|
Dette er en veldig interessant kommentar. Jeg leste tråden tidligere og jeg satt da og tenkte at bønder i realiteten er selvstendige næringsdrivende, men at de sjeldent definerer seg selv slik. Når det er sagt tror jeg det er stor forskjell på bønder, tror det er stor differanse mellom feks kornbønder og grisebønder.
Du vet kanskje ikke at en del bondefruer lever med svigermor på tunet?
![]() |
#117 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har også alle småbrukerne som er med på å holde Norge igang og ikke minst tar vare på Norges kulturlandskap |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() |
#119 |
Halloen!
Det er mulig. Det kan jo også være at han tar seg av de mer hjemmlige pliktene til bonden. Bonden kjører traktor, mens avløseren tar seg en runde i høyet med bondekona. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
|
|