Sv: Plikt til å jobbe?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
MinaX: Med "rike hemmafruer" så mener i hvert fall ikke jeg de som er hjemme og passer (små) barn. Som Monsoon sier: Dersom man mener at det faktisk er best for ungene, så utfører de jo et arbeid..).
Når man sier "rike hemmafruer" uten å spesifisere nærmere (slik jeg oppfattet Monsoon), skjærer man alle hjemmeværende med god råd over én kam. Jeg mener at det også i familier der barna er i barnehagen kan være vanskelig å få hjulene til å gå rundt om begge voksne skal jobbe fullt. Spesielt om en eller begge har krevende jobber. Og jeg synes det er stygt og moraliserende å si at den som går hjemme da bare tar opp plass på jorda. Fulle jobber, barna lange dager i barnehage og maksimal tidsklemme, jeg har ikke vanskelig med å skjønne de som ikke synes det er barnas beste. Og faktisk mange ganger ikke en gang praktisk mulig, om en eller begge jobber er spesielt tidkrevende/mye reiser e.l..
Dessuten, vi vet jo som regel ingenting om andre og hva som ligger til grunn for deres valg.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Men de jeg kjenner (og du må da kjenne en del av dem du også?), de har barna i barnehage eler barna går på skolen, de har minst vaskehjelp og ofte au pair, og de bruker dagene mest på seg selv, og litt på det vi andre gjør i tillegg til jobb: Administrere familien (aktiviteter, klær til ungene, oppussing, etc.).
Nei, jeg gjør faktisk ikke det, ikke en eneste en kan jeg komme på. Jeg vet ikke om noen som både har au-pair og er hjemmeværende. Jeg vet om noen hjemmeværende og mange som har au-pair.
|