Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 22:19   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes Lisa tar opp noe veldig viktig når hun nevner hvilke hensyn man skal ta - altså når er ditt problem stort nok til at du skal få det dekket av det offentlige. Det snakke som mageheng på over et visst antall cm etter x antall graviditeter og overflødig hud etter slankeoperasjoner - er det noe det offentlige bør dekke? I så fall, hvorfor det? Fordi det er belastende for den personen? Fordi det er stygt?

Jeg mener vel egentlig at man bør betale for slike operasjoner selv, og jeg har all forståelse for at man velger å fjerne hud som jo er umulig å trene bort eller gjøre noe med. Men jeg er ikke så sikker på om det er grunn nok til at man skal få det dekket av det offentlige, for jeg kan komme på ganske mye annet folk sliter med, men skal de opereres må de betale for det selv.

Jeg synes det er vanskelig å sette grenser. Hva er hva og hvorfor? Man dekker lungekreft for folk som har røykt et helt liv. Hvis man dekker slankeoperasjonen, bør man ikke da dekke operasjonen som fjerner hudfollen de fikk som følge av den? Mht medisinsk grunn, så er vel sopp og hudproblemer nevnt.

Hvis man feks har brystkreft, og må fjerne brystene, så kan man få dekket rekonstruksjon. Skal det dekkes, eller synes man at proteser bør holde? Alt kan jo strekkes til at man kan lære å leve med "skavanken" og den kroppen livet ga en.

Hvor setter man grensen for hva som bør og ikke bør dekkes. Mht brystreduksjon og fjerning av heng så synes jeg det er helt ok at man dekker for dem som har fysiske plager pga størrelsen, og der hvor henget gir tilleggsplager ut over at det psykiske med at det henger der. Da har man en grense. Alle kosmetiske operasjoner er ikke ren kosmetikk.

Man har rekonstruksjoner, man har arrkorreksjoner. Hvor setter man grensen for hvilke type kosmetisk kirurgi som slipper gjennom nåløyet?

Og hvor setter man grensen mht andre operasjoner, som i den store sammenhengen kunne vært unngått, hvis en skulle sett litt filosofisk på ting.

Gammel 16-06-09, 22:20   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt poeng, Fnatten, og det gjelder jo i det offentlige også, siden man jo får finansiering ut fra hvor mange slike og slike operasjoner man foretar. Og det vil alltid være noen operasjoner som er mer lønnsomme enn andre, siden slike modeller ikke er perfekte. Særlig om man for eksempel legger litt arbeid i å få til en skikkelig god og effektiv prosess rundt enkelte typer operasjoner, for eksempel mageplastikk, og dermed gjør dem rimeligere enn andre sykehus, så vil man tjene på hver operasjon. Og det er jo ofte det opererende sykehuset som også gjør vurderingen av behovet.

Gammel 16-06-09, 22:21   #63
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hva med tenner? Hva er logikken i at det offentlige dekker plastiske operasjoner når tannfiksing koster en formue?

Hva er logikken at tenner er den eneste delen av kroppen som ikke er dekket av helsevesenet, sånn generelt sett lurer jeg på. Prikk likt her i USA også. Man kan få forsikring for alt mellom himmel og jord, men det er dønn umulig å få en tannforsikring som dekker skikkelig. Tenner må man regne med å betale det meste for selv. Snodig!

Gammel 16-06-09, 22:26   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ikke i denne tråden, jeg snakker om tidligere tråder om temaet. Noe generelt FP-politi finnes seffers ikke, men det er alltid noen med sterke meninger som gjør seg gjeldende .

Er ikke du en av disse også da?

Ikke for å henge ut deg, men det er en del ganske sterke brukere her som ynder å rope ut om gapestokker, klikker og politi, og jeg blir litt trøtt av det.

Gammel 16-06-09, 22:34   #65
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Er ikke du en av disse også da?

Ikke for å henge ut deg, men det er en del ganske sterke brukere her som ynder å rope ut om gapestokker, klikker og politi, og jeg blir litt trøtt av det.

Er jeg? Jeg håper jo ikke det. Men det kommer kanskje an på hva øynene som ser...

Jeg lover aldri å snakke om FP-politi igjen, for det jeg egentlig mener er at det er individer, av typen varierende fra sak til sak, som føler for å fortelle folk at de ikke bør føle det de føler.

Men hjelpes, jeg kan sikkert oppleves som en av dem noen ganger, jeg også.

Gammel 16-06-09, 22:34   #66
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Slik jeg har skjønt det så "skummer" vel også de private klinikkene de beste pasientene, mens det offentlige må ta dem som ikke er friske nok til å bli operert privat. Dette er i alle fall noe jeg har hørt, men jeg vet ikke om det stemmer.

Jeg har hørt det samme, men har ingen dokumentasjon.
Det jeg hørte/leste var at privat klinikkene tar de friskeste, som det jo også er minst risiko med, og det off. får de andre. Der er det større risiko, det blir ofte dyrere og det ødelegger jo statistikken også ...

Man burde prioritere de skavankene som fører til at folk har plager som holder dem borte fra jobb. Det er samfunnsøkonomisk lurt.

Gammel 16-06-09, 22:40   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Er jeg? Jeg håper jo ikke det. Men det kommer kanskje an på hva øynene som ser...

Jeg lover aldri å snakke om FP-politi igjen, for det jeg egentlig mener er at det er individer, av typen varierende fra sak til sak, som føler for å fortelle folk at de ikke bør føle det de føler.

Men hjelpes, jeg kan sikkert oppleves som en av dem noen ganger, jeg også.

Ja, jeg oppfatter deg som en bruker med sterke meninger. Og jeg synes det er en bra ting.

Og ellers er jeg enig med resten av innlegget, det er en drøss med sterke brukere her inne, og noen ganger er man enig med røkla, andre ganger står man tvert imot. Uten at det er organisert eller noen form for klikkdannelse.

Gammel 16-06-09, 22:42   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Slik jeg har skjønt det så "skummer" vel også de private klinikkene de beste pasientene, mens det offentlige må ta dem som ikke er friske nok til å bli operert privat. Dette er i alle fall noe jeg har hørt, men jeg vet ikke om det stemmer. De fleste operasjoner på private klinikker skjer jo dagkirurgisk og det passer ikke for pasienter som trenger litt ekstra.

De private klinikkene tar de pasientene som er "enklest" og man forventer minst komplikasjoner med ja. Det er velkjent. Pluss at når det oppstår komplikasjoner så blir som oftest det offentlige sitt ansvar å behandle disse pasientene videre.

Gammel 16-06-09, 22:59   #69
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

JMan burde prioritere de skavankene som fører til at folk har plager som holder dem borte fra jobb. Det er samfunnsøkonomisk lurt.

Kanskje lurt på ett nivå, men det blir ganske katastrofalt for dem som ikke har/ er i jobb, som unge uføre, kronikere med så nedsatt funksjon at de ikke er i jobb og pensjonister.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:02   #70
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan blir dette regnet i kroner og øre? Blir prisen regnet pr. operasjon uansett? Jeg har ikke peiling på sykehusøkonomi i det hele tatt, men hører av og til at det snakkes om veldig ulønnsomme pasienter på sykehus og at andre er lønnsomme.

Visse diagnoser er visst ulønnsomme (kronikere?). I tillegg kan det trikses med tall for å få mer penger per operasjon. Jeg kjenner to som har vært inne til "lettere" operasjoner, og de blir "innskrevet" et par dager før operasjonen. Det er selvfølgelig bare tull at de skal være på sykehuset da, så de fikk permisjon, og var hjemme til morgenen operasjonsdagen. Da får sykehuset frigitt en seng (som de kan bruke til noe annet), men likevel betalt for den innskrevne -permitterte pasienten.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 23:03   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Hvordan blir dette regnet i kroner og øre? Blir prisen regnet pr. operasjon uansett? Jeg har ikke peiling på sykehusøkonomi i det hele tatt, men hører av og til at det snakkes om veldig ulønnsomme pasienter på sykehus og at andre er lønnsomme.

Det er ganske komplisert hvordan det regnes ut. Kort og sikkert ikke fullstendig korrekt:
Sykehusenes inntekt er to deler: En basisbevilgning som da er uavhengig av aktivitet, og en del av inntektene regnet ut gjennom ISF-systemet, som er avhengig av aktivitet. (Er det 40 % av inntektene gjennom ISF tro?) ISF-ordningen går på DRG-poeng (et DRG-poeng er så og så mange kroner), og hvert pasientopphold blir gruppert til en DRG-gruppe som gir så og så mange DRG-poeng.

Hvilken DRG-gruppe oppholdet blir sortert til kommer an på hvilke(n) diagnose(r) pasienten hadde under oppholdet og hvilke prosedyrer (operasjoner) som har blitt gjort. I tillegg er det en justering i forhold til antall liggedøgn.

Dette kunne gitt et helt greit og rettferdig system, men det er temmelig skjevt altså, det er ikke så veldig godt avspeilende i forhold til faktiske utgifter. Det gjør at enkelte behandlinger absolutt ikke blir dekket fullt ut, sånn at sykehusene går i underskudd av dem, mens andre behandlinger lønner seg (man får mer penger enn hva man bruker). I praksis vil det for eksempel gi utslag i at på små sykehus så er det inntektene fra ortopedisk avdeling som sponser den generelle kirurgiske avdelingen, særlig kreftbehandling.

En slik ordning går jo ut fra "gjennomsnittspasienten", at man vinner på enkelte pasienter men taper på andre. De private klinikkene er mye flinkere å hanke inn de pasientene som ikke koster mye, og de gjør operasjoner som gir godt betalt, og sånn sett så er det lettere å drive lønnsomt for dem. Grov forenkling dette da.

Gammel 26-04-10, 11:35   #72
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gammel tråd dette her, men vet noen om de private klinikkene som foretar kosmetiske kirurgiske inngrep foretar helsesjekk av pasientene først? Jeg tenker på de pasientene som ikke blir henvist av legen sin.

Gammel 26-04-10, 11:37   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aleris tar alltid blodprøver og man må fylle ut helseskjemaer og sånt, i hvert fall.

Gammel 26-04-10, 11:44   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg er ikke sikker, skulle ikke skrevet alltid. Jeg har jo "bare" tatt to operasjoner der, bukplastikk og vektoperasjon, og da tok jeg blodprøver og fylte ut skjema over helsetilstand, fastlege og annen info.

Gammel 26-04-10, 11:45   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel tråd, ja. Jeg ser at jeg fortsatt er enig med meg selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 11:58   #76
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Før, da jeg var ung og vakker, var jeg helt og totalt motstander av plastisk kirurgi for å fikse utseendet.

Nå er jeg ikke så sikker lenger.

Du og jeg ...

Gammel 26-04-10, 12:16   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Gammel tråd dette her, men vet noen om de private klinikkene som foretar kosmetiske kirurgiske inngrep foretar helsesjekk av pasientene først? Jeg tenker på de pasientene som ikke blir henvist av legen sin.

Det kommer helt an på hvilken operasjon det er. Enkelte operasjoner krever blodprøver og the works, mens andre ikke krever mer enn at du fyller ut et skjema med allergier, vekt, om du går på noen medisiner, har reagert på narkose tidligere osv.

Gammel 23-09-10, 22:57   #78
mariell84
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
mariell84 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Smil

Jeg syntes ikke det er forkastelig hvis det faktisk er et reeelt behov. Tenk på de som har ikke har pupper, eller de som sliter med alt for store pupper?? De som blir mobbet for utstående ører....!! Mageplastikk eller bukplastikk etter fødsel syntes jeg også er helt ok!! Det har jo blitt mye vanligere idag også

På denne nettsiden står det mye interessant om plastisk kirurgi i Norge idag.

www.plastikkirurgi.nu

I tillegg er det masse info om ulike behandlinger, priser, komplikasjoner, råd og tips osv....Man tar jo en slik behandling for seg selv vel! Ikke for alle andre???

mariell84 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 23:00   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Listen to the obvious voice of reason, everyone!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 23:01   #80
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.