Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 21:29   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Var ikke dét en fin betegnelse på kosmetisk og plastisk kirurgi?

Hva synes du? Greit så lenge man har penger til det, greit så fremt det ikke er snakk om overdrivelser i form av kattekvinnen eller et indre ønske om å forvandle seg selv til Barbie? Eller får folk bare gjøre som de vil? Er det på sin plass å snakke om barn som sulter i Afrika, mens vi punger ut tusenvis av kroner på å fikse skavanker? Nå snakker jeg utelukkende om det å ville forbedre utseende sitt, og ikke tilfeller hvor man f.eks. får en nosejob for å bedre oksygenopptaket o.l.

Hva om inngrepet kan hjelpe et menneskes selvbilde, er det mer greit da? Er det f.eks. mer OK å fikse på utstående ører hos et barn som plages av det enn det er å fikse den "stygge" nesa som tydelig plager den voksne kvinnen eller mannen?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:43   #2
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er medisinsk estetisk behandlig forkastelig?

Haha, stusset litt da jeg leste overskriften først ja! Plastisk kirurgi kan jo virke som en noe stigmatiserende betegnelse kanskje...? (Men heter det ikke da kirurgisk og ikke medisinsk? )

Jeg merker jeg har senket skuldrene betraktelig og resignert litt når det gjelder synet på dette. Skjønnhetsidealer endrer seg til stadighet, jeg tror ikke lengre at verden har stø kurs mot avgrunnen på grunn av at folk legger seg under kniven. Det er kanskje et symptom på at vi har for mye penger og for få reelle bekymringer, men det er jo forskjell på inngrep også. Jeg ser jo at det for enkelte kan gjøre underverker for selvbildet (eller selvtilliten?) å foreta et kosmetisk inngrep dersom en har et utseende som skiller seg sterkt ut på en måte en selv opplever som negativt. Det bekymringsverdige i forhold til dette er vel det økte fokuset på kropp og utseende og jeg gjør meg noen tanker rundt hvilke krav og forventinger mine barn vil vokse opp med i forholdt til denne problematikken.

Sist redigert av Siri : 15-06-09 kl 21:48.
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:45   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, ALT forbruk blir jo galt når vi holder det opp mot sultne barn i Afrika, så jeg syns ikke 30 000 på en puppeforstørrelse er verre enn 30 000 på en sydentur, sånn på DEN dimensjonen.

Jeg er ikke sikker på hvor lurt det er, så for sin egen del, å kaste seg på kroppspynting. Noen ting tror jeg er uproblematiske, men en del foryngelseskirurgi, inkludert Botox, kaster deg på en evighetskarusell der du bare må fortsette og fortsette og gjøre mer og mer. For i det øyeblikket du stopper så vil du eldes 10 år på 1 år, og det kan jo ingen holde ut. Så du begynner med litt botox over øyenbrynene og fortsetter med det, for det blir umulig å stoppe. Så blir det større og større deler av ansiktet, ansiktet mister mer og mer sin naturlige mimikk og helhet, etter 10-15 år er du nødt til å ta en ansiktsløftning og så har man det gående. Jeg er veldig, veldig spent på å se hordene av gamle, ansiktsopererte damer om en 30 års tid...

Men det er jo deres sak.

Som totalt fenomen så syns jeg det er synd at aldring og kroppslig variasjon blir så lite anerkjent. Jeg syns mange eldes vakkert, og liker ikke at rynker i seg selv blir sett på som stygt. Eller at det automatisk blir sett på som penere å se ut som om man er 30, enn 40. (Det kom noen kommentarer på den linjen i en diskusjon her tidligere også).

Jeg FATTER ikke at en i utgangspunktet veldig pen mann, som Jan Thomas, vil gjøre seg selv gradvis styggere og styggere, slik han gjør med all Botoxen og alt det andre. En med hans flotte trekk ville jo blitt en veldig flott voksen og etter hvert middelaldrende og eldre mann. I stedet så åker han rett mot Michael Jackson.

Men det er jo selvsagt en smakssak.

Gammel 15-06-09, 21:46   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

betaler man selv eller det er gjenstand for mobbing er det ok for meg. Jeg kan ikke gå å tenke på sultne barn i afrika hver gang jeg tar opp lommeboken.

Gammel 15-06-09, 21:52   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Jeg har alltid hatt fleskemage og hengepupper, og det har liksom vært OK til en viss grad. Men tvillingsvangerskapet har gjort store inngrep på magen for å si det slik ... Greitt nok at det er tidlige dager, og at ting fremdeles kan gå tilbake mot normalt, men jeg tenker på å få gjort noe der, ja. Mulig det føles mer akseptabelt fordi jeg ikke var skapt med den magen, og at jeg derfor bare vil forsøke å få tilbake det jeg hadde ... men det kan man jo si om alle skavanker som skyldes elde ... Jeg vet ikke ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:52   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Haha, stusset litt da jeg leste overskriften først ja! Plastisk kirurgi kan jo virke som en noe stigmatiserende betegnelse kanskje...? (Men heter det ikke da kirurgisk og ikke medisinsk? )

Botox er vel ikke kirurgi? Eller?

Jeg synes ikke det er mer moralsk forkastelig enn annet (over)forbruk. Som en digresjon tror jeg at kosmetisk kirurgi har vært med på å utvikle ansiktstransplantasjoner, men jeg er ikke 100% sikker.

Gammel 15-06-09, 21:57   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg FATTER ikke at en i utgangspunktet veldig pen mann, som Jan Thomas, vil gjøre seg selv gradvis styggere og styggere,

*host*Fredriksentvillingene*host*

Gammel 15-06-09, 21:58   #8
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Botox er vel ikke kirurgi? Eller?

Jeg synes ikke det er mer moralsk forkastelig enn annet (over)forbruk. Som en digresjon tror jeg at kosmetisk kirurgi har vært med på å utvikle ansiktstransplantasjoner, men jeg er ikke 100% sikker.

Godt poeng! Jeg tor jeg avslutter min karriere som flisespikker først som sist.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:03   #9
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

*host*Fredriksentvillingene*host*

Huff ja, sååååå dere det bildet av de i ei avis her om dagen?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:04   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er "medisinsk estetisk behandling", vil jeg mene!

Gammel 15-06-09, 22:05   #11
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ambivalent, må jeg innrømme.

I prinsippet er jeg så lei meg over at det går mot at dette blir mer og mer akseptert. Jeg skulle ønske man kunne bære sitt levde ansikt med stolthet og at hengepupper og dissemage fikk være i fred for kniven i visshet om at de hadde utført sine oppdrag med å bære frem barn og fø disse. Men det er ikke sånn. Om noen år kommer kanskje barnebarna våre til å se bilder av oss og si; "herreguuud - hvorfor gjorde ikke bestefar noe med den ørnenesa? Og magen til bestemor var da unødvendig kvapsete?"

Nei. Jeg liker det ikke. Men så ser jeg ned på nedre del av magen min som aldri vil bli som før etter å ha båret frem tre barn - og drømmer, litt skamfull, om lettvinte løsninger jeg også. (Men jeg kommer dog aldri til å legge meg under kniven.)

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 22:10   #12
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Aaargh! Vanskelig å skrive i dag. 3.forsøk:

Syns det begynner å bli skummelt når folk ikke klarer å stoppe jeg. Slik som hos de som er brukt som eksempler her. Flotte mennesker som til slutt blir seende ut som strukkede lerreter.

Jeg heller vel mest mot at jeg syns det er trist, enn mot at det er moralsk forkastelig. De gangene jeg syns det er moralsk forkastelig er når kvinner med unge døtre forandrer radikalt på utseendemessige ting, der trekkene i utgangspunktet er like sine døtre. Hvilke signaler sender ikke det til døtrene?

Gammel 15-06-09, 22:12   #13
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

De gangene jeg syns det er moralsk forkastelig er når kvinner med unge døtre forandrer radikalt på utseendemessige ting, der trekkene i utgangspunktet er like sine døtre. Hvilke signaler sender ikke det til døtrene?

Er det noen mindre signaleffekt dersom de ikke ligner, synes du? Vet ikke om jeg skjønte helt...

Gammel 15-06-09, 22:13   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Huff ja, sååååå dere det bildet av de i ei avis her om dagen?

Jepp. Så i samme slengen burde jeg kanskje nevnt etisk betenkelig bruk av foundation og pudder...

Men for være litt seriøs; jeg synes folk må få gjøre det de vil, hvis de betaler selv. Samtidig forbeholder jeg meg retten til selv å mene hva jeg vil om resultatet.

Selv har jeg hatt to plastiske operasjoner; arrkorrigering (av et arr plassert der ingen ser det) og brystreduksjon. Begge betalt av det offentlige, men jeg kunne like gjerne betalt selv.

Gammel 15-06-09, 22:17   #15
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at økende forekomst av plastisk kirurgi av rent velværehensyn er et problem, og er et slags sykdomstegn for samfunnet eller hva man nå skal kalle det. På den måten at grensen for hva som er normalt forflyttes, og at det unormale blir mer normalt. Det betyr ikke at jeg er i mot kosmetisk kirurgi i seg selv, eller ser skjevt på folk som har foretatt en operasjon som ikke er av medisinske hensyn. Det er trenden jeg ikke liker. Det har ikke tatt helt av her i Norge heldigvis, men jeg bekymrer meg for at det skal utvikle seg til å bli USA-tilstander.

Gammel 15-06-09, 22:17   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Er det noen mindre signaleffekt dersom de ikke ligner, synes du? Vet ikke om jeg skjønte helt...

Er det rart jeg måtte prøve tre ganger.

Det jeg mener da, for å ta et eksempel. Om en kvinne opererer sin ørnenese, og foran sin datter forteller hvor glad hun er for å være kvitt denne nesen, OG datteren har samme nese. Hvilken signaleffekt har dette mot datteren?
Bør man kanskje da som voksen jobbe med selvfølelsen sin og heve seg over denne nesen? Eller skal man spandere samme operasjon på datteren med det samme? For datteren vil jo nesten garantert bli misfornøyd med denne nesen, når hun hele tiden får høre hvor stygg den var da den satt på morens ansikt? Sånn ca sånn mente jeg.
Det har jo signaleffekt uansett, men jeg mener det å operere en mage etter fødsel blir noe annet siden dette er et valg datteren da selv kan ta når det blir hennes tur.

Ble det litt bedre forklart?

Gammel 15-06-09, 22:22   #17
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det har jo signaleffekt uansett, men jeg mener det å operere en mage etter fødsel blir noe annet siden dette er et valg datteren da selv kan ta når det blir hennes tur.

Ble det litt bedre forklart?

Ja, jeg tror jeg skjønner, men vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg synes man har sendt et tydelig signal når man legger seg under kniven av estetiske (merk: ikke medisinske) grunner - uansett om det er snakk om en nesejobb eller en tummytuck, jeg altså.

Gammel 15-06-09, 22:26   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

I enkelte miljøer i USA så er det jo rent merkelig å ikke fjerne det som er skjemmende, eller fjerne rynker. Det GJØR man jo. Det blir like rart å se folk med ansiktsrynker, som å se folk med hår under armene.

Gammel 15-06-09, 22:27   #19
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I enkelte miljøer i USA så er det jo rent merkelig å ikke fjerne det som er skjemmende, eller fjerne rynker. Det GJØR man jo. Det blir like rart å se folk med ansiktsrynker, som å se folk med hår under armene.

Gammel 15-06-09, 22:28   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Ja, jeg tror jeg skjønner, men vet ikke om jeg er helt enig med deg. Jeg synes man har sendt et tydelig signal når man legger seg under kniven av estetiske (merk: ikke medisinske) grunner - uansett om det er snakk om en nesejobb eller en tummytuck, jeg altså.

Ok, jeg syns det er ganske stor forskjell jeg. Men det er min mening da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.