|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i Oslo
Jeg er veldig enig med deg i det meste av det du sier, gajamor.
|
|
|
#42 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Å bomme med såpass få, er vel igrunnen ganske bra? Jeg vet ikke, men kanskje det er vanskelig å forutse f.eks finanskrise, arbeidsledighet og mer alvorlige problemer som oppstår i andre land? |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg mente desentraliserte som i "ikke lagt bare til sentrale strøk og store byer". Ikke så lett å holde tunga rett i munnen med alle disse begrepene som er ute og flyr.
|
|
|
#44 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er ikke helt enig med det ... jeg synes islam kritikk er mer normen i dag. Alle aviser, nesten uten unntak, skriver om Islam i negativ forstand. Det er vel ingen andre mennsker som generaliseres mer en muslimer. Media klarer jo aldri å differansiere debatten eller forstå det mangfoldet som også finnes innenfor Islam til og med i Norge. Det er svært liten, sjokkerende liten kunnskap om Islam blandet norske journalister (med unntak at et par ansatte i Morgenbladet). Hvorfor viser ikke media f.eks bilder fra moskene til Vest Afrikanske muslimer i Norge? Kanskje fordi menn og kvinner ber sammen, kanskje fordi de ikke kler seg "muslimske", kanskje fordi de hører på rap musikk og i det store og det hele ikke passer inn i det lille "bilde" media ønsker å fremstille Islam i Norge? Media bruker jo om og om igjen de samme "talspersonene", ofte konservative stemmene til å tale sin sak når det gjelder muslimer i Norge. Jeg vet svært mange muslimer i Norge er mer en oppgitte over dette. Om det er Viggo, Dagsnytt 18 eller whoever så brukes de samme folka om og om igjen .... Tragisk at vi aldri får se "hele" bilde, det er så mye mer sammensatt en det media fremstiller. Sist redigert av Lisa : 10-07-09 kl 18:53. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Hva er det de forventer da? At Norge er et samfunn med kloninger av doktorstipendiater i antropologi eller religionshistorie på randen til å konvertere? Av alle steder i verden vil jeg tro at de kulturelle og religiøse konfliktene og frontene som skapes av muslimsk migrasjon, er vel mottakelsen i Skandinavia være den mest fløyelsmyke. Kontantstøtte og millionoverføringer til religiøs praksis og frivillige "organisasjoner". Jeg klarer ikke å ta hylekoret fra Litteraturhuset-muslimer som ikke er fornøyd med at islam møter noen få kritiske røster, seriøst. Religionskritikk er en del av den vestlige kulturarven, det må man lære seg å leve med. De må gjøre seg seg selv synlige. Men det er ikke rom for moderate uttrykk i islam. Til det er frykt-demagogien enda for sterk til at moderate tør stikke seg ut. Da blir det lett å skylde på media. Eneste som har maktet det med hell nylig er Abid Raja. Men han er også under kryssild. Det er mange flere forhold enn den norske medieverdenen å ta hensyn til i det her bildet. Først og fremst ligger ballen hos muslimene selv. Og imens kan vi gudeløse skitne undres over hvor mye spetakkel denne religionen skaper verden over, dersom den utfordres og møter motstand. Sist redigert av Brutus_ : 10-07-09 kl 21:00. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloJeg er mye enig med Brutus i det siste innlegget! |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Sær og kresen
Hvem er man?
|
|
|
#48 |
|
anglofil
Men for all del, les det jeg skriver da ... det muslimske miljøet i Norge er stort og sammensatt. Det du peker til, som også i aller høyeste grad inngår i de tragiske debattene på Litteraturhuset er samme røkla alle mann ... det er media sin skyld at de bruker de samme talspersonene hele tiden. De er aldri interessete i å høre med bosniske eller gamiske muslimske ledere, de går hele tiden til Frp - Islamsk Råd for å få den verste og minst fruktbare debatten overhode. Why? Kun for å kjøre den samme debatten over og over igjen og for å få frem de mest ekstreme ytterpunktene. De finnes masse liberale muslimske stemmer i Norge men de slipper aldri til i media (men noen få unntak og da går det også i de samme personen om og om igjen) for de sier ikke det som "forventes" å høres fra muslimsk hold. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloDet er vel bare paria'en Fremskrittspartiet, muligens Høyre og homo-nettverket i Ap som ønsket sanksjoner, dvs kutte i statsstøtte, da dette kom frem. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
anglofil
Jeg lurer også på hva du mener med å ta lett på dette? Mener du at "samfunnet" tar lett på dette med at en statsråd truet med å inndra all offentlig støtte til Islamsk Råd? |
|
|
|
|
|
#51 |
|
anglofil
Det er her problmet ditt ligger. Du synser så jævla mye uten å ha fakta på bordet. NEI, alle, inkl rejeringen har stilt Islamsk Råd opp etter veggen flere ganger for dette uttalelsen og de ble senest konfrontert med det av en statsråd for ikke lenge siden. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Sv: Innvandring gir befolkningseksplosjon i OsloMan bør også ha i bakhodet at når SSB skriver "innvandrere" så menes det ikke bare muslimer som kommer flyttende hit. Det er også andre generasjons innvandrere som er mennesker født og oppvokst i Norge. Jeg kan ikke akkurat se at man skal være mer redd for dem enn hvilke som helst andre som er født i Norge.
|
|
|
#54 |
|
anglofil
Jeg synes så absolutt det ble ramaskrik av den syke uttalelsen fra Islamsk Råd og det skulle bare mangle. Jeg vil nok også tro at ikke så rent få i det konservative kristne miljøet mener akkurat det samme men de har for lengst lært seg hva de kan og ikke bør si offentlig. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Deltidsmamma
|
Og her synes jeg du synser. Sist redigert av bønna : 10-07-09 kl 22:29. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Sær og kresen
Så hva er poenget ditt? Du tenker at det foregår en bevisst forskjellsbehandling av folkegruppper i Norge, der vi tar med silkehansker på innvandrere (eller Muslimer med stor M), og slår hardt ned på meningsytrere som har vår egen "genuine egenart"? Slik at vi snarest bør slå ned på disse horrible muslimske skikkene og gi oppreisning til det stolte norske folk?
|
|
|
#58 |
|
Deltidsmamma
|
Om det er bevisst eller ikke vet jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Hva mener du med redd for? Å være bekymret for og ønske debatt rundt integrasjon, befolkningsvekst og økning av antall kulturer som skal leve godt sammen er vel ikke fremmedfrykt? Det er nok av annengenerasjons innvandrere som langt ifra er velintegrert i samfunnet, ofte pga bakstreverske familier som skal tviholde på dårlige gamle skikker.
|
|
|
#60 |
|
Sær og kresen
Jeg tror egentlig standardene er like når alt kommer alt. Det er visse ting som ikke aksepteres i Norge, og det gjelder uavhengig av religiøs eller etnisk tilhørighet. Spillerommet som eksisterer mellom individ og samfunn er egentlig noe annet. Det er der synsingen kommer inn.
|
![]() |
|
|