Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ringdal om Erna Solberg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-09, 22:32   #41
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ringdal om Erna Solberg

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Milfrid: Jeg er redd det kanskje er LITT sant, at kvinner har en relativt smalt spekter for hvor pene de skal være og hvordan de skal se ut.

Jeg tror at det for mange er mer enn litt sant. Jeg aner ikke hvorfor, kanskje er det sånn at vi ikke liker folk som er penere enn oss, så da snakker vi dem ned så de i alle fall ikke blir smartere enn oss også?

Jeg synes også bare at det er trist at man har sånne holdninger, og reagerer på at det virker så mye mer akseptert å snakke stygt om de Dumme Blondinene. Det hadde blitt ramaskrik på her på FP om noen hadde sagt beint ut på samme måte at man ikke kunne forvente troverdighet om hun så ut som en eller annen overvektig og mindre velstelt person. Sånn gjør man bare ikke.

Jeg synes virkelig at det må gå an å kritisere Vendela Krisbom uten å dra inn utseende hennes. Når ble det en dårlig egenskap å være pen, liksom?

Gammel 31-08-09, 23:19   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Egentlig er det like fordomsfullt som å tro at tjukke ikke kan ha kontroll som politikere, hvorfor i alle dager skulle et vakkert utseende gi mindre oppfattelse av intelligens og integritet?

Jo, selvsagt. Jeg så denne komme.

Jeg følte bare for å prøve å være litt morsom.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-09, 23:46   #43
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

rine, et panserfjes og auer er ikkje noko vi kan få gjort noko med. Overvekt er derimot det. Dermed er det kanskje ikkje heilt sammenlignbart?

Er med på den, men jeg svarte på om jeg synes utseendet til folk kommer i veien for troverdigheten og budskapet deres, og da mener jeg det er relevant å dra de sammenligningene. Panserfjes kan man forresten gjøre noe med: Sole seg litt mindre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 00:50   #44
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vekten til Erna har aldri kommet i veien for hennes troverdighet i forhold til meg. Jeg synes hun har et behagelig vesen, og jeg har aldri noen problemer med å få med meg det hun sier. Jeg kjenner meg hvertfall ikke igjen i at man skal ha mindre tillit til overvektige personer.

Gammel 01-09-09, 11:19   #45
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

En touchy sak å ta opp, men jeg tror mange tenker på den måten. At en leder for et parti skal være partiets ansikt utad, og være troverdig, tillitsvekkende og gi et positivt inntrykk. Det handler vel egentlig ikke om å se pen ut, men å se ut som man bryr seg om seg selv og ordner seg litt. Fint kledt og velstelt. Når man blir svært overvektig og i tillegg ikke fokuserer så mye på å se bra ut, ja så legger folk merke til det. Sånn er det bare. Så kan det være at det er sårt, vanskelig og et veldig personlig anliggende, men når man er i en slik rolle og veldig offentlig som person, så vil det bli lagt merke til og kommentert.

At Solberg sa at hun ikke brydde seg om vekta og sånn var det, gjorde det egentlig bare verre. For man skal jo bry seg. Politikere skal bry seg, ta ansvar og gjøre riktige valg.

At hun nå har endret stil noe, og begynt å gjøre noe med ting, har blitt oppfattet positivt. Det skal gjerne ikke så mye til.

Sist redigert av Dronningen : 01-09-09 kl 11:24.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:43   #46
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukk, jeg får så kjip følelse av dette, og om ikke folk tenkte over vekten til Erna Solberg før, gjør de det i hvertfall nå.

Jeg kan bare snakke for meg, og jeg har alltid vært veldig glad i stemmen til Erna. Vekten har jeg strengt tatt ikke reflektert over. (Og så blir jeg rimelig pissed over at man har høyere toleranse for overvektige mannlige politikere enn kvinnelige!)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:52   #47
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag får Inga Marte Torkildsen hele førstesiden av Dagbladet:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 11:57   #48
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Mer bensin på bålet. Modellvakre Inga er indignert på Ernas vegne

Tror dette kommer til å virke positivt inn for Erna, jeg. Husk på oppslagene fra da noen år tilbake da det ble spekulert i om hun var på tur ut av Høyre-ledelsen. Og hun måtte stå og svare på om hun hadde tillit. Ikke så mye mas om fedme den gangen.

Nå har hun jo både slanket seg og kastet brillene...samlet parti bak seg og masse feelgood for disse oppslagene.

Gammel 01-09-09, 12:31   #49
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

(Og så blir jeg rimelig pissed over at man har høyere toleranse for overvektige mannlige politikere enn kvinnelige!)

Men her er vi vel tilbake til eldgammel kjønnsrollemønster - og seksualitet/tiltrekning. Menn liker å se, mens kvinner liker å bli sett. Ergo oppfører man seg deretter og forventningene til kjønnene blir deretter. En kvinne vil høre at hun er tiltrekkende, og en mann vil se en tiltrekkende kvinne. Ekstremt generalisert, men når man ser hvordan samfunnet er, så ser man jo at det ofte er sånn - og det starter tidlig.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 12:43   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Men her er vi vel tilbake til eldgammel kjønnsrollemønster - og seksualitet/tiltrekning. Menn liker å se, mens kvinner liker å bli sett. Ergo oppfører man seg deretter og forventningene til kjønnene blir deretter. En kvinne vil høre at hun er tiltrekkende, og en mann vil se en tiltrekkende kvinne. Ekstremt generalisert, men når man ser hvordan samfunnet er, så ser man jo at det ofte er sånn - og det starter tidlig.

Det betyr ikke at jeg liker det av den grunn. For øvrig trives jeg svært godt med å se, jeg også. :datapunkt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:02   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt merke til vekta til Erna før, men jeg har da aldri tenkt at "fordi hun åpenbart ikke har kontroll på vekta, kan hun umulig ha kontroll på noe annet heller"? Er det vanlig å tenke sånn? Jeg har sett artikler om barnehagebarn hvor de ble bedt om å karakterisere andre barn på bilder og hvor de tykke barna ble tillagt heller dårlige karaktertrekk. Men at en overvektig partileder skal ha mindre troverdihget enn en tynn en? Jeg blir litt flau på Folk Flest sine vegne hvis vi virkelig tenker sånn. Jeg har kanskje ikke skjønt hvorfor nettopp en høyrepolitiker må gi inntrykk av kontroll over kroppen... Jeg reagerer forresten litt på fokuset i den artikkelen, at Erna burde fokusere mer på vekta si for å vinne troverdighet, ikke noe ønske om å endre holdningene.

Når det gjelder pene mennesker, synes jeg ikke det er negativt for en politiker å være pen heller. Men hvis vedkommende fremstår som om han eller hun konsentrerer seg vesentlig mer om utseendet sitt enn om politikk, blir jeg skeptisk.

Gammel 01-09-09, 13:06   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta, jeg tror ikke det er vanlig å tenke sånn rett ut, men underbevisstheten kan styre vårt inntrykk av mennesker uten at vi er bevisste på hva det er som gjør at vi har et sånn eller slik forhold til noen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 13:14   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Katta, jeg tror ikke det er vanlig å tenke sånn rett ut, men underbevisstheten kan styre vårt inntrykk av mennesker uten at vi er bevisste på hva det er som gjør at vi har et sånn eller slik forhold til noen.

Ja, jeg antar det er det det er snakk om. Og det er vel vist at man blir oppfattet som mindre intelligent med endel overvekt uten at jeg kan vise til noen undersøkelser her og nå. Og jeg tviler ikke på at Ernas overvekt har telt på minussiden for henne, det jeg sliter med å forstå er at det samme skal gjøre seg gjeldende nå som hun har vært leder for Høyre i lange tider. At overvekten fremdeles overskygger noe av det hun står for som person. Jeg håper jo selvfølgelig det ikke er sånn, og jeg synes han burde komme med noe mer enn sin egen synsing når han påstår noe sånt.

Gammel 01-09-09, 13:27   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at Solberg har bevist seg for en rekke mennesker, men hun har aldri (?) vært statsministerkandiat tidligere.

Gammel 01-09-09, 13:29   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

jeg synes han burde komme med noe mer enn sin egen synsing når han påstår noe sånt.

Det er jo ikke bare personlig synsing, mannen har jobbet med kommunikasjon og pr i mange år.

Gammel 01-09-09, 18:30   #56
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

For øvrig trives jeg svært godt med å se, jeg også. :datapunkt:

Det første som falt meg inn også.

Gammel 01-09-09, 19:34   #57
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.... synes kanskje denne mannen snakker mer utfra egene preferanser enn noe annet?
Overvektige er vel like lite homogene som blondiner og mitt inntrykk ( jeg er skikkelig tjukk altså) er at det er stor aksept for nettopp det.
Men kanskje det er fordi jeg bor på den inkluderende Bygda
Jeg ER ingenting i kraft av min overvekt, men utfra hvem jeg er.
Eneste jeg har opplevd å inneha denne type fordommer er eldre mannlige leger.
Og ja, jeg synes det er et dustete utspill, men jeg tror ikke det er stigmatiserende.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:05   #58
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Siden jeg jobber med markedsføring og kommunikasjon, så syns jeg det han sier er både interessant og sant, som fenomen. Jeg ser selvfølgelig at det er problematisk at han bruker ekte personer som eksempler, men for meg så overdøver teorien bak det som kan fremstå som sårende.

Tematikken er veldig interessant selv om artikkelen fremstår som haltende for å si det mildt. Det at han velger å navngi en person for å underbygge sine meninger er smakløst i mine øyne. Likevel tror jeg at slike artikler har en misjon i forhold til det å kunne snakke åpent om dette for det er jo slik at mange mennesker tenker slik det er beskrevet selv om få kanskje er villige til å innrømme det.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes at det han gjør er å bygge opp under fordommer mot overvektige, og bidra til diskriminering av kvinner. Dette var trist lesning synes jeg.

På en måte kan man si det, på den andre siden gjennomsyrer disse holdningene samfunnet vi lever i desverre.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er helt sikker på at han har rett, og jeg har kommentert det før også. Det er nesten ulovlig for en stygg kvinne å være på TV, og i hvert fall vil hun ikke få noe godt ut av det.

Se bare på værdamene.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Egentlig er det like fordomsfullt som å tro at tjukke ikke kan ha kontroll som politikere, hvorfor i alle dager skulle et vakkert utseende gi mindre oppfattelse av intelligens og integritet?

Her påpeker du noe interessant, for det er jo en gang slik at en kvinne skal være pen men ikke for pen, slank men ikke for slank og for alt i verden ikke tykk. Vi har et ideal som er en mal vi skal etterleve for å lykkes desverre.

Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:35   #59
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes han fremstod som et komplett nek den fyren og oppriktig talt hvis man har et fjes som passer best for radio, så bør man vel ikke gå ut åpent i media og kritisere andre menneskers utseende?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:37   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes han fremstod som et komplett nek den fyren og oppriktig talt hvis man har et fjes som passer best for radio, så bør man vel ikke gå ut åpent i media og kritisere andre menneskers utseende?

Ehm, du har vel misforstått noe hvis du tror budskapet hans var å kritisere utseendet hennes.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.