|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Shake it out!
|
Sv: Ringdal om Erna Solberg
Jeg tror at det for mange er mer enn litt sant. Jeg aner ikke hvorfor, kanskje er det sånn at vi ikke liker folk som er penere enn oss, så da snakker vi dem ned så de i alle fall ikke blir smartere enn oss også?
|
|
|
#42 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, selvsagt. Jeg så denne komme. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Er med på den, men jeg svarte på om jeg synes utseendet til folk kommer i veien for troverdigheten og budskapet deres, og da mener jeg det er relevant å dra de sammenligningene. Panserfjes kan man forresten gjøre noe med: Sole seg litt mindre. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ringdal om Erna SolbergVekten til Erna har aldri kommet i veien for hennes troverdighet i forhold til meg. Jeg synes hun har et behagelig vesen, og jeg har aldri noen problemer med å få med meg det hun sier. Jeg kjenner meg hvertfall ikke igjen i at man skal ha mindre tillit til overvektige personer.
|
|
|
#45 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Ringdal om Erna SolbergEn touchy sak å ta opp, men jeg tror mange tenker på den måten. At en leder for et parti skal være partiets ansikt utad, og være troverdig, tillitsvekkende og gi et positivt inntrykk. Det handler vel egentlig ikke om å se pen ut, men å se ut som man bryr seg om seg selv og ordner seg litt. Fint kledt og velstelt. Når man blir svært overvektig og i tillegg ikke fokuserer så mye på å se bra ut, ja så legger folk merke til det. Sånn er det bare. Så kan det være at det er sårt, vanskelig og et veldig personlig anliggende, men når man er i en slik rolle og veldig offentlig som person, så vil det bli lagt merke til og kommentert. Sist redigert av Dronningen : 01-09-09 kl 11:24. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
|
Sv: Ringdal om Erna SolbergSukk, jeg får så kjip følelse av dette, og om ikke folk tenkte over vekten til Erna Solberg før, gjør de det i hvertfall nå. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#49 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Men her er vi vel tilbake til eldgammel kjønnsrollemønster - og seksualitet/tiltrekning. Menn liker å se, mens kvinner liker å bli sett. Ergo oppfører man seg deretter og forventningene til kjønnene blir deretter. En kvinne vil høre at hun er tiltrekkende, og en mann vil se en tiltrekkende kvinne. Ekstremt generalisert, men når man ser hvordan samfunnet er, så ser man jo at det ofte er sånn - og det starter tidlig. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
maler
|
Sv: Ringdal om Erna SolbergJeg har lagt merke til vekta til Erna før, men jeg har da aldri tenkt at "fordi hun åpenbart ikke har kontroll på vekta, kan hun umulig ha kontroll på noe annet heller"? Er det vanlig å tenke sånn? Jeg har sett artikler om barnehagebarn hvor de ble bedt om å karakterisere andre barn på bilder og hvor de tykke barna ble tillagt heller dårlige karaktertrekk. Men at en overvektig partileder skal ha mindre troverdihget enn en tynn en? Jeg blir litt flau på Folk Flest sine vegne hvis vi virkelig tenker sånn. Jeg har kanskje ikke skjønt hvorfor nettopp en høyrepolitiker må gi inntrykk av kontroll over kroppen... Jeg reagerer forresten litt på fokuset i den artikkelen, at Erna burde fokusere mer på vekta si for å vinne troverdighet, ikke noe ønske om å endre holdningene.
|
|
|
#52 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ringdal om Erna SolbergKatta, jeg tror ikke det er vanlig å tenke sånn rett ut, men underbevisstheten kan styre vårt inntrykk av mennesker uten at vi er bevisste på hva det er som gjør at vi har et sånn eller slik forhold til noen.
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Ja, jeg antar det er det det er snakk om. Og det er vel vist at man blir oppfattet som mindre intelligent med endel overvekt uten at jeg kan vise til noen undersøkelser her og nå. Og jeg tviler ikke på at Ernas overvekt har telt på minussiden for henne, det jeg sliter med å forstå er at det samme skal gjøre seg gjeldende nå som hun har vært leder for Høyre i lange tider. At overvekten fremdeles overskygger noe av det hun står for som person. Jeg håper jo selvfølgelig det ikke er sånn, og jeg synes han burde komme med noe mer enn sin egen synsing når han påstår noe sånt.
|
|
|
#56 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#57 |
|
can-jur
|
Sv: Ringdal om Erna SolbergHm.... synes kanskje denne mannen snakker mer utfra egene preferanser enn noe annet?
|
|
|
|
#58 |
|
Passiv
|
Tematikken er veldig interessant selv om artikkelen fremstår som haltende for å si det mildt. Det at han velger å navngi en person for å underbygge sine meninger er smakløst i mine øyne. Likevel tror jeg at slike artikler har en misjon i forhold til det å kunne snakke åpent om dette for det er jo slik at mange mennesker tenker slik det er beskrevet selv om få kanskje er villige til å innrømme det.
På en måte kan man si det, på den andre siden gjennomsyrer disse holdningene samfunnet vi lever i desverre.
Se bare på værdamene.
Her påpeker du noe interessant, for det er jo en gang slik at en kvinne skal være pen men ikke for pen, slank men ikke for slank og for alt i verden ikke tykk. Vi har et ideal som er en mal vi skal etterleve for å lykkes desverre. |
|
|
|
#59 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Ringdal om Erna SolbergJeg synes han fremstod som et komplett nek den fyren og oppriktig talt hvis man har et fjes som passer best for radio, så bør man vel ikke gå ut åpent i media og kritisere andre menneskers utseende?
|
|
|
#60 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ehm, du har vel misforstått noe hvis du tror budskapet hans var å kritisere utseendet hennes.
|
![]() |
|
|