Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aleneforeldre og foreldremøter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 17:34   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aleneforeldre og foreldremøter

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

En annen ting: klart mange aleneforeldre (de fleste) ikke har en partner eller samboer, men jeg mener at folk med barn faktisk må sørge for å skaffe en. Det er utrolig viktig, både for en selv og for barna. "Jeg har ingen mann", er ingen unskyldning i min bok. (Med mindre man er gørrstygg da.)

Jeg mener man bør strekke seg langt for å få en partner når man har barn (det er viktig uansett, egentlig) Men klart, vet man at man har prøvd alt, og ingen har lyst til å bli kjærester med en, da er det jo ikke så mye mer man kan gjøre.

Jeg vil bare gjenta at jeg mener at folk bør strekke seg langt for å skaffe seg en mann når man har barn. Jeg har aldri sagt at det er noe alle kan klare. I noen tilfeller er det umulig, (de er få, tror jeg) andre ganger er det vanskelig, men mange ganger er det jo mye opp til en selv også.

Var den kosher, eller?

Teofelia: (Har quotet deg under her, denne er til den siste setningen din.) Jeg skjønner at Kif prøver å vise hvor dum jeg har vært ved å bytte ut ett ord med et annet i innlegget mitt. Jeg ser mange synes det var veldig festlig, men jeg personlig ser ikke sammenhengen mellom å skaffe seg en mann (forfeldelig lite PK, da, burde hun ikke sagt partner? ) og det å prøve å skaffe seg et nettverk. Jeg synes man bør ha høyere krav til en person man skal dele livet med, enn det man har til bekjente rundt seg. I min bok (dæven, den begynner å bli tjukk nå ) er det mye vanskeliger å skaffe seg en duganes livsledsager enn det er å skaffe seg et brukbart nettverk. Selv om jeg har tønnevis med selvironi sånn vanligvis, ser jeg altså ikke helt relevansen i det Kif skriver her. Selv om det "bare" var et ord som var byttet ut.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Der synes jeg smilefjes satte fingeren på hvorfor i hvert fall jeg reagerte ganske sterkt på rine sin uttalelse. Faktisk så sterkt at jeg måtte gi henne en . Å uttale seg såpass unøyansert om en såpass personlig ting som det med nettverk er, egner seg i beste fall ikke i en slik setting som denne tråden.

Jeg ser at noen mener at det går sport i å misforstå rine, og da blir jeg rett og slett ganske oppgitt. Perception is reality, og hvis så mange som har reagert i denne tråden her reagerer, så kanskje den som kom med utsagnet burde gå i seg selv og vurdere om det kanskje kunne vært gjort på en annerledes måte.

.

Vel, hvis jeg var unyansert i det første innlegget mitt, har jeg jo gitt både Smilefjes og andre medhold i at det selvfølgelig finnes tilfeller der "nettverksbygging" er umulig. Jeg er faktisk ikke enig med deg i at "perception is reality" i alle tilfeller. Spesielt ikke her på FP. Hvis du teller de som virkelig reagerer, så er ikke det så mange, egentlig. At reaksjonsterskelen er høyere på noen brukere enn andre, er det vel heller ingen tvil om.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og om andre får til amming skal du ikke reagere. Men om de sitter ved siden av deg som ikke får det til og sier at hadde alle som sier de ikke får det til bare virkelig prøvd slik man bør når man har barn så hadde de fått det til - da burde du fått bli sur.

Men jeg har jo aldri sagt til deg at "hadde du bare prøvd hardere, så hadde du fått det til." :skjønner fremdeles ikke problemet:

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå var dette også en tråd om en personlig erfaring i utgangspunktet hvor det var klart flagget at et nettverk som innbefatter barnevakt ikke var noen selvsagt tilgjengelig ting. Jeg skjønner at du mener at det er dumt å dra personlige erfaringer inn i en tråd med en generell diskusjon, men det kan bli minst like galt, om ikke verre, å dra generelle holdninger inn i en tråd som i utgangspunktet var basert på en personlig erfaring fra en bestemt.

Her må jeg bare presisere noe, jeg ser at også andre tror at mitt innlegg om nettverk var skrevet på bakgrunn av foreldremøte/barnevakt-problematikken. Det var det faktisk ikke. Man kan jo få referat fra et foreldremøte. Man går glipp av en kaffe og kanskje muligheten til å si sin mening om saker som angår klassen, men ellers går det vel stort sett greit å være borte fra et møte eller to. Jeg tenkte mer på hvor sårbare barn uten nettverk er. (Her er jeg selvfølgelig også farget av lærerbakgrunnen, men det var altså ikke foreldremøtene jeg hadde i tanken da jeg skrev innlegget.)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det kan godt hende rine slett ikke ville tatt seg nær av noe slikt. Det er veldig stor forskjell på hvor personlig folk tar ting som i utgangspunktet er generelt formulert, og det å bruke "hva ville du følt, hvis ..."-forklaringen fungerer egentlig bare dersom den man bruker den på virker omtrent på samme måte som en selv.

Men det at rine selv ikke tar seg nær av en type uttalelser, er heller ikke noe godt argument for at ingen andre kan eller bør ta seg nær av slike. Det er snarere slik at det er nyttig for folk på begge sider av den skalaen å være klar over disse forskjellene, og ta dem med seg i senere treff med folk på motsatt side. De som veldig lett tar seg nær av ting og veldig ofte blir såret, vil ha nytte av å vite at det slett ikke er alt som er ment som personlige angrep, og å øve seg på å endre tolkningen sin slik at de ikke tar ting så personlig. Og de som er mer som rine, og ikke selv ville syntes generelle uttalelser var sårende, bør absolutt lære seg at andre kan oppleve ting som sårende likevel, og justere formuleringene sine ut fra det. Det er både høfligere og hjelper på kommunikasjonen.

Du har selvfølgelig et poeng der, ja. Slik jeg ser det, justerte jeg meg temmelig kjapt, men tydeligvis ikke kjapt nok. The damage was already done....

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og du ville syntes det var helt ok om folk sa til deg at alle kan klare å amme hvis de virkelig går inn for det, eller at de som sliter med ammingen neppe har prøvd hardt nok, og at man ikke kan ha noen videre forståelse av hvor viktig amming er når man velger å gi opp eller begrense ammingen?

Å, kom igjen! Det var ord for ord det du selv skrev. Hvis du syns dette var teit, er det fordi teksten var teit i utgangspunktet.

Som jeg sa til Smilefjes da hun påsto noe lignende: Jeg har aldri sagt noe slikt til noen i denne tråden. Her tar jeg forbehold om at jeg var litt trøtt i går kveld, men hvis dere finner et innlegg der jeg sier: "Du må bare prøve litt hardere, vet du," så: Feel free to quote me. :trenger dokumentasjon:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.