|
|||||||
| HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Vi har hatt PC-er fra Dell, Mac, Fujitsu Siemens og Acer. Av disse er det kun Mac som ikke har tatt kvelden, bråkt som et uvær, skjermer som plutselig alternative farger, hatt rare innfall som skaper hodebry i hytt og gevær. Og til dels Fujitsu.
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?
På MBP-en min døde batteriet vel ganske nøyaktig etter ett år :\ |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Nar sant skal sies er vel pc´ene her hjemme underlagt ganske strenge regimer ang. bruk for å ikke tiltrekke seg virus o.l. Jeg har brukt Mac i nærmere 15 år, og har aldri hatt problemer på den fronten. Det er heller ikke like lett å forklare den ene poden hvorfor f.eks. World Of Warcraft nekter å fungere. Mac´en kan du bruke uten å måtte ringe teknikere og support-folk for å skjønne noe av. Når det gjelder at Mac er dyrere enn pc finnes det mange undersøkelser som viser det motsatte. Når du legger til merkostnadene ved pc i form av lengre opplæring, dårligere produktivitet og kortere holdbarhet, så kommer faktisk Mac best ut av det. |
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Til syvende og sist er jo brukeropplevelsen det viktigste. Prøv begge operativsystemer og velg det som føles mest riktig rent intuitivt. Alle kan ha uflaks med å få en dårlig/ødelagt maskin, men å velge operativsystem ut fra tekniske feilprosenter på maskinvare blir direkte meningsløst. |
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Hva er din erfaring som macbruker med mange pc-er i heimen da? Er det like hyppige hardwarefeil på pc-ene synes du? Og hvor mange pc-er får man nå får tiden per mac? |
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Min erfaring med pc´ene er sterkt begrenset. Jeg ønsker meg selv en bedre skjebne. Ja, maskinen min har vært til reparasjon. Og man får ca. 1 pc mot 1 Mac, når man sammenligner ut fra like tekniske spesifikasjoner. Det vil variere noe i begge retninger, ut fra hvilke spesifikasjoner man legger til grunn. Og jeg vil uansett ikke anbefale noen å kjøpe det ene eller andre ut fra pris alene. F.eks. kan man få en bruktbil til 20 000,- - 30 000,- kroner. Men jeg får neppe lov av samboeren min til å kjøpe den av den grunn. |
|
|
|
#47 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Mac.
|
|
|
|
#48 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Har ikke bestemt meg 100% enda, men har litt mer formening om hva jeg skal ha.
|
|
|
|
#49 |
|
TCO-undersøkelsene er gjerne basert på bedriftsmiljøer i USA, og strengt tatt er det vel noen år siden man har hatt større uavhengige undersøkelser på dette området - i hvert fall så vidt jeg har sett. Sist redigert av mrc : 24-01-10 kl 00:05. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Vi har en mac og en Lenovo Thinkpad. Skal du absolutt ha PC kan jeg gå god for Lenovoen, men macen er atskillig bedre. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Skal ellers sies at en aktør som bruker å gi veldig mye for pengene når det gjelder sine bærbare er Multicom, f.eks. deres nye NBLB-maskin blir med kraftig Core i5-prosessor, FullHD-skjerm (1920x1080), 500 GB disk, 4 GB minne og Win7 cirka 9500 kroner. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
lurer
Takk for tips! Kikker nå på Multicom, og må si det ser veldig interessant ut. Likte at man kan velge litt selv, og dermed bruke penger på det man syns er viktigst.
|
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Min erfaring med pc´ene her hjemme er sterkt begrenset, og det er fordi jeg har vært uheldig og har brukt pc´er ved tidligere anledninger. Når det gjelder hva som er billigst kan jeg bare trekke frem undersøkelser fra bedriftsmiljøer ettersom jeg ikke vet om tilsvarende undersøkelser for private hjem. Men jeg vil uansett anta at dersom Windows er vanskeligere å lære enn Mac OS X i et bedriftsmiljø, så vil dette også være tilfelle i privat sammenheng. |
|
|
|
#55 |
|
Satt opp maskinen med FullHD-skjerm, Core i5-520, 500 GB disk, 4 GB minne, Bluetooth (noe ikke alle trenger...), Win7HP og havnet på 9237, så kommer frakt i tillegg. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Har bakt søte kaker
|
|
|
|
#57 |
|
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Har Autodesk hardware-dongle på AutoCAD for tiden? |
|
|
|
|
|
#58 |
|
lurer
Nå måtte jeg sjekke hva som mentes med dongle her
|
|
|
|
#59 |
|
lurer
Sv: Hvilken bærbar skal jeg kjøpe?Nå mangler jeg enda flere taster på tastaturet og pc'n orket ikke å åpne en 3d-modell jeg hadde med hjem fra jobb, så nå er det slutt. Tror jeg har landet på denne fra multicom http://www.multicom.no/SystemConfigu...84381%3bfl%3a0
|
|
|
|
#60 |
|
For de fleste burde vel 4 GB holde lenge, men det blir jo avhengig av hva pc-en brukes til såklart. AutoCAD blir ikke av de letteste, men kommer jo også an på med prosjektene man jobber med i AutoCAD.
Jeg tror du godt kan velge den rimeligste prosessoren som maskinen kan leveres med. Du merker nok ellers lite til forskjellen mellom det rimeligste minnet og det andre. |
|
|
|
![]() |
|
|