Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-10, 23:55   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å kjefte på sutrete barn (eller foreldrene) på restaurant/kafe?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Ansvarsfraskrivelse fra hvem da?

Det jeg prøvde å si noe om var at man bør ta ansvaret for seg selv, og ikke irritere seg så mye over andre. For meg er det damen som klaget som burde ta ansvar for seg selv og sin eget behov for å ikke høre normal barnelyd ved å unngå spisesteder hvor dette må påregnes. Jeg tror oppriktig talt at de fleste foreldre gjør så godt de kan for å unngå ubehagelige situasjoner med urimelig mye barnegråt/sutring osv, rett og slett fordi dette er aller mest slitsomt for foreldrene selv. (HI hadde jo som hun beskrev det selv tenkt å komme seg ut så fort de hadde spist.) Da trenger ikke jeg eller andre sette seg til doms over foreldrene og gjøre situasjonen verre for dem i tillegg.

Den eneste man kan ta ansvaret for og forandre er til syvende og sist seg selv. Så hvis man opplever situasjoner der andre menneskers tilstedeværelse oppleves som fryktelig irriterende så tror jeg at det som regel er mest konstruktivt å prøve å gjøre noe med egen irritasjon. Enten ved å tenke annerledes om situasjonen (det kan være en million grunner til at en unge er sutrete eller at foreldrene ikke klarer å gjøre noe med situasjonen akkurat der og da), eller hvis man ikke klarer dette, å ta seg selv ut av den irriterende situasjonen.

Hvis du tolker dette som at jeg fraskriver meg ansvaret fra hva mine barn til enhver tid måtte lage av lyd så har du misforstått meg.

Du sa
Enig med de som sier at om man vil ha MATRO så får man spise hjemme hos seg selv.

Det utsagnet er lett å tolke på den måten at man ikke trenger å ta hensyn til andre når man er ute. Vil man ha matro, får man værsågod holde seg hjemme, liksom. Og det er faktisk ikke sånn at alle foreldre gjør hva de kan for å unngå ubehagelige situasjoner med urimelig mye barnegråt/sutring osv. Ja, barn lager lyd og det er helt normalt. Og det er forskjell på lyder og hva man bør tåle. Og man må nok påregne mye unødvendige lyder fordi ikke alle foreldre bryr seg om slikt. Ikke alle foreldre ikke gidder å gjøre noe med barnas oppførsel når det går utover andre. Jeg har sagt fra én gang til en som satt med en hylende baby på en skoleforestilling. Vi hørte ingenting, vi som satt rundt. Bare denne hylende babyen. Da jeg pent spurte om hun kunne gå ut med barnet, som hadde hylt ustoppelig hele tiden, ble hun kjempesint. Det var nemlig hennes rett å høre forestillingen. Sånne foreldre får jeg krupp av.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.