|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
I Finland er det visstnok bare to av tre som kommer gjennom nåløyet. :nylig lest ett eller annet sted:
|
|
|
#142 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, hva er det med henne? Jeg tror ikke jeg er så oppgitt og frustrert over noen politiker som jeg er over Kristin Halvorsen. Problemområde nr. 1 i vg.skole er fravær og frafall, og så klarer hun pinadø å komme med det der.
Poenget var at man har mye mer ansvar og en mye mer krevende jobb som rektor enn man har som lærer. Jeg ville ikke hatt ansvar for å få penger som egentlig bare er holder til 200 elever til å rekke til 500. Slik er realiteten for veldig mange rektorer. Når avspaseringsmulighetene er lik null og lønna i tillegg ikke er spesielt bra, fatter jeg ikke at man gidder. Dessverre er det visst heller ikke et krav at man har lederegenskaper. Har jeg hørt. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
maler
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseLærere er også arbeidstagere med en jobb. De fleste av dem fungerer helt greit, eller har forutsetninger for å fungere helt greit. Noen få er veldig gode, noen gjør en elendig jobb. Men de fleste er vel et sted midt på treet. Også for lærere må det være greit å være normalt god og gjøre så godt man kan. Hvis det legges opp til et system hvor dette ikke holder, er det ikke bra. For eksempel hvis man legger opp til at ett menneske skal ha et fornuftig opplegg for 30 viltre prebubertale unger, fungere som sosialarbeider, følge opp foreldre og være sosialkurator for de med problemer i tillegg. Man skal være overmennske for å gjøre den jobben 100% slik at både man selv og andre er fornøyd med utført arbeid. Faktisk har jeg like mye tro på flere lærere som bedre lærere. Jeg tror for eksempel ikke at det at andreklassingen går i en klasse med 16 stk hvor ingen har spesielle problemer er helt irrelevant for at alt fungerer veldig greit der. Selv om læreren også fungerer utmerket. Men som hun sier selv - "jeg er ganske fornøyd med å slippe å telle til mer enn 16".
|
|
|
#144 |
|
maler
|
|
|
|
#145 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseRine, du tar feil. Foreldre er (i snitt) mer tilstede nå enn tidligere. I alle tidsbruksundersøkelser jeg har sett på fra bla. de hjemmeværendes glanstid, så brukte de hjemmeværende damene minimalt med tid direkte på barna. De brukte mellom 1 og 2 timer i snitt på ungene pr. dag og det inkluderte til og med spedbarnsperioden.
|
|
|
#146 |
|
Leser
|
Hvis grunnen til at finsk skole gjør det bedre enn norsk skole er at de har færre barn som opplever vold i hjemmet bør vi se til Finnland av flere grunner, for å si det slik.
Jeg er helt enig i at det er relevant ting i forhold til skole, undervisningsopplegg, sosiallærere etc Men jeg tror ikke det er relevant for hvordan norsk skole skårer internasjonalt. Tenk for eksempel på at i England er det vel enda lov å fike til ungene sine? (Jeg ble plutselig usikker på det, det kom opp forslag om at det skulle bli forbudt da Blair var statsminister, og jeg tror det ble nedstemt.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 14-05-10 kl 10:18. Årsak: komma bak grunner |
|
|
|
|
|
#147 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseDet er ingen fasit på hvorfor alt for mange barn går ut av skolen uten å kunne lese.
|
|
|
#148 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseBare et litt vittig innspill til hele debatten.
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 14-05-10 kl 19:36. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Sær og kresen
|
|
|
#151 |
|
Men først, kaffe!
|
|
|
|
|
|
#152 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#153 |
|
guru advisor
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseJeg kom på noe, husker ikke om noen hadde det nevnt det tidligere i tråden: hvis du som forelder opplever at barnet ditt ikke har forventet leseutvikling: få barnet testet hos optiker for å se om øyemotorikken er som den skal. Viktig! Dette bør være det første som gjøres/tipses om fra skolens side også når man fatter mistanke om lese- og skrivevansker. Bevisst øyemotorisk trening kan hjelpe mye. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
guru advisor
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEn gammel link: http://www.aftenposten.no/helse/article764648.ece |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg visste ikke at du hadde svart før tråden dukket opp igjen... Men, altså; Jeg hører du sier det, selv om jeg ofte tror man finner det man leter etter i slike undersøkelser. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFor en tråd.....
doing the dishes while doing the dishes Sist redigert av zeppelin : 27-05-10 kl 22:46. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Jamning
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseEtter å ha skrevet alt dette sitter jeg igjen med følelsen av å være en skikkelig naiv og uerfaren lærer.....
|
|
|
#158 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseHer vi bor har de et eget opplegg utarbeidet for barn som ikke behersker englesk. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese[quote=Maryan;2264949]Her vi bor har de et eget opplegg utarbeidet for barn som ikke behersker englesk.
|
|
|
#160 |
|
Er frisk!
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseMen de kan som regel ikke norsk etter et år i disse klassene (erfart). Og barn som har vokst opp i Norge men ikke kan et kløyva ord norsk når de skal starte i 1. klasse blir ikke satt i disse klassene. Så mange starter i 1. klasse uten å kunne norsk og uten ekstra ressurser (også erfart).
|
|
![]() |
|
|