|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Rektor slo med balltre i kateteretJeg tror greia hadde vært en helt annen om det var en bok det ble slått i kateteret med. Det blir en annen "trussel" enn et balltre mener jeg.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rektor slo med balltre i kateteretJeg synes ikke dette er noe å anmelde enten det er bok eller balltre, man har viktigere saker politiet bør prioritere.
|
|
|
|
#63 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Rektor slo med balltre i kateteret
Det var et svar til Zoe, siden hun aldri har sett behovet for å få en klasse til å bli stille ved hjelp av en skarp lyd. Så veldig stor forskjell er det vel ikke, all den tid jeg tror de aller, aller fleste av elevene forsto at han ikke hadde tenk å gå bananas med balltreet i klasserommet. Mange tenåringer har forresten et mer anstrengt forholdt til bøker enn til balltre har jeg erfart. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
By the Sea
|
Lærerstemme holder.
|
|
|
#65 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel en (moralsk) forskjell å holde/slå et balltre mot et menneske enn på et skrivebord?
|
|
|
#66 |
|
Halloen!
Lærerstemme holder ikke alltid i de rene gutteklassene jeg har, i alle fall. Ikke at jeg støtt og stadig må fram med balltreet, jeg mener boken, |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Sv: Rektor slo med balltre i kateteretJeg synes det er urimelig av en autoritetsperson som ungdommene mest sansynlig knapt kjenner, å demonstrere sin makt på en så truende måte. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2010
![]() |
Sv: Rektor slo med balltre i kateteretsynes saken høres merklig ut,rart det ikke står noe alder på ungene. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er vel ingen som påstår noe annet? Det betyr ikke at det er greit.
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Det var ikke grei oppførsel synes jeg, men det er mange nyanser fra greit til hårreisende og grunn til å anmelde. Hvor denne adferden befinner seg på den skalaen synes jeg kommer litt an på hvordan dette balltreet kom inn i bildet. Hvis rektor kom inn i klasserommet med balltre for å markere seg overfor elevene, er vi på grensa til det jeg mener man godt kan anmelde og virkelig langt over enhver grense. Men hvis balltreet sto ved siden av kateteret, konfiskert fra en av elevene litt tidligere og det tjente hensikt som hard-gjenstand-egnet-til-å-lage-lyd-med, synes jeg fremdeles det var uklokt, men da ikke like hårreisende.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Rektor slo med balltre i kateteretJeg syns heller ikke det var vits i å anmelde dette. La oss si at det er et foreldremøte da, da er det ikke en liten gruppe. Ofte flere enn det er en klasse. La oss også si at det står et balltre der, det er ikke noe som en forelder har tatt med seg. Er det da like greit at han smeller det i en pult og i en bokhylle i tilsynelatende sinne?
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Hvis foreldrene bråkte som tenåringer og ordstyrer følte behov for å nå gjennom lydmuren, synes jeg situasjonen er sammenlignbar og ikke grei, men heller ikke uakseptabel i noen av tilfellene. Men voksne har sjelden samme evne til å skulle bråke og være frekke overfor de som prøver å formidle noe som tenåringer, derfor er det større sannsynlighet for at det virker som umotivert sint og truende oppførsel på foreldremøtet enn i klasserommet. Men jeg synes heller ikke det er noe greit å slenge ting rundt seg i et klasserom for å markere sinne, mens å nå gjennom lydmuren av og til kan kreve litt virkemidler. Har jeg hørt.
|
|
|
#73 |
|
Glamorøs
|
Men det var jo ikke det som var tilfelle her. Her gikk rektor inn i klasserommet etter at noen av ungdommene hadde oppført seg uakseptabelt et annet sted på skolen, og smalt balltreet i en hylle og i kateteret. Han sier også at det var veloverveid og at han spiller mer sint enn han er.
|
|
|
#74 |
|
Erfaren nok
|
Det er uansett ikke akseptabelt å slå et balltre i bord/kateter, uansett om man er lærer, rektor, foreldre eller elever.
|
|
|
#75 |
|
Glamorøs
|
Da er vi på linje.
|
|
|
#76 |
|
maler
|
Hm. Da misforsto jeg litt tror jeg, jeg så liksom for meg at han kom inn for å prøve å si noen alvorsord, men ikke fikk noen oppmerksomhet med vanlig stemmebruk og derfor grep til det balltreet som sto der.
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Høh? Slike ting skjer da støtt og stadig i skole-Norge. Jeg har blitt truet selv, ikke med balltre riktig nok, "bare" med ord. Jeg har heller aldri anmeldt elever, men det er mulig jeg burde begynne med det. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Jeg sier heller ikke at det ikke skjer, men det blir tydeligvis sett mer alvorlig på enn om en lærer eller rektor gjør det overfor en elev.
|
|
|
#80 |
|
Er frisk!
|
Hæ? Det er svært sjelden vi leser i avisa om en elev som har slått et balltre / en bok / hånda i bordet. Heller ikke om elever som slår hodet til andre elever i bordet (selvopplevd).
|
|
![]() |
|
|