Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rektor slo med balltre i kateteret

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 20:28   #61
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rektor slo med balltre i kateteret

Jeg tror greia hadde vært en helt annen om det var en bok det ble slått i kateteret med. Det blir en annen "trussel" enn et balltre mener jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 20:32   #62
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke dette er noe å anmelde enten det er bok eller balltre, man har viktigere saker politiet bør prioritere.

Barnslig oppførsel, men man bør godta en unnskyldning.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 20:45   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Syns du ikke det er en viss forskjell på en bok og et balltre, rine? Er liksom ikke så mange som blir truet med bank med bøker.

Det var et svar til Zoe, siden hun aldri har sett behovet for å få en klasse til å bli stille ved hjelp av en skarp lyd. Så veldig stor forskjell er det vel ikke, all den tid jeg tror de aller, aller fleste av elevene forsto at han ikke hadde tenk å gå bananas med balltreet i klasserommet. Mange tenåringer har forresten et mer anstrengt forholdt til bøker enn til balltre har jeg erfart. Jeg fjaser litt nå, men jeg klarer liksom ikke å opparbeide den helt store indignasjonen over dette.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 22:23   #64
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det var et svar til Zoe, siden hun aldri har sett behovet for å få en klasse til å bli stille ved hjelp av en skarp lyd.

Lærerstemme holder.

Å slippe en bok ned på kateteret for å få det stille er ikke det samme som en rektor (som man sjelden ser og er en autoritetsperson) brøler og dæljer med et balltre altså. Langt ifra. Jeg blir fordomsfull når jeg leser om dette og kjenner igjen rektortypen. Mannlige rektorer i den alderen som bruker kraftig stemme og truer med fysisk kraft og greier for å skremme står ikke i så veldig høy kurs hos meg.

Gammel 20-05-10, 23:55   #65
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med læreren som anmeldte en far for å true henne med balltre i fjor, var det også over the top? Hun burde jo skjønne at han bare var sint og brydde seg. .

Det er vel en (moralsk) forskjell å holde/slå et balltre mot et menneske enn på et skrivebord?

Gammel 21-05-10, 00:02   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Lærerstemme holder.

Å slippe en bok ned på kateteret for å få det stille er ikke det samme som en rektor (som man sjelden ser og er en autoritetsperson) brøler og dæljer med et balltre altså. Langt ifra. Jeg blir fordomsfull når jeg leser om dette og kjenner igjen rektortypen. Mannlige rektorer i den alderen som bruker kraftig stemme og truer med fysisk kraft og greier for å skremme står ikke i så veldig høy kurs hos meg.

Lærerstemme holder ikke alltid i de rene gutteklassene jeg har, i alle fall. Ikke at jeg støtt og stadig må fram med balltreet, jeg mener boken, men det hender. Jeg kjenner også typen lærer/rektor du sikter til. Jeg hadde en slik lærer selv på u.skolen. Han var favorittlæreren min. At han av og til brølte og klasket hendene i bordet, taklet vi helt fint. Han hadde så mange andre gode sider at vi så gjennom fingrene med at han ikke alltid var like pedagogisk i sine metoder. (Som regel var han grei, altså. )

Gammel 21-05-10, 07:56   #67
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Jeg synes det er urimelig av en autoritetsperson som ungdommene mest sansynlig knapt kjenner, å demonstrere sin makt på en så truende måte.
En kan si hva en vil om at dagens ungdom tåler en støyt. Men blant dagens tøffe ungdommer, finnes de sårbare, skadeskutte ungdommene som altfor godt vet hva fysisk og psykisk vold er. Eller de ungdommene som ikke aner hva kjærlighet er.

I den posisjonen en lærer, og særlig en rektor, har som autoritet, må man være sin autoritet bevisst og bruke den fornuftig. Ved å bli behandlet med respekt, svarer de fleste tilbake med respekt.

Uten å vite mye om denne ungdomsskoleklassen, er jeg ganske sikker på at de som ble mest skremt, ikke var de som kunne stilles til ansvar for at jazzforestillingen ble ruinert. Dette burde en angivelig besinnet rektor vite før han gikk inn i klasserommet.

Men så ønsker vi heller ikke amerikanske tilstander i Norge der alle skal saksøkes og politiet tilkalles i alle sammenhenger. Et møte med foreldrene og deretter med både elever og foreldre er nok på sin plass, men så må man også kunne se saken som avsluttet.

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:14   #68
julienne
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
julienne har et hav av muligheter foran seg
Standard

synes saken høres merklig ut,rart det ikke står noe alder på ungene.

julienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 10:15   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Det er vel en (moralsk) forskjell å holde/slå et balltre mot et menneske enn på et skrivebord?

Ja, det er vel ingen som påstår noe annet? Det betyr ikke at det er greit.

Jeg vet dette er tredje gangen det spørres om dette, men jeg kan fremdeles ikke se noen svar; Dere som syns det er helt grei oppførsel av en autoritetsperson, er det da greit at sinte foreldre bruker samme virkemiddel i et foreldremøte eller samtale med lærer? Eller at en elev gjør det i timen? Kan vi føyse det bort med at vedkommende var sint da og det var nok eneste muligheten han eller hun hadde for å få de til å forstå?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 10:23   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel ingen som påstår noe annet? Det betyr ikke at det er greit.

Jeg vet dette er tredje gangen det spørres om dette, men jeg kan fremdeles ikke se noen svar; Dere som syns det er helt grei oppførsel av en autoritetsperson, er det da greit at sinte foreldre bruker samme virkemiddel i et foreldremøte eller samtale med lærer? Eller at en elev gjør det i timen? Kan vi føyse det bort med at vedkommende var sint da og det var nok eneste muligheten han eller hun hadde for å få de til å forstå?

Det var ikke grei oppførsel synes jeg, men det er mange nyanser fra greit til hårreisende og grunn til å anmelde. Hvor denne adferden befinner seg på den skalaen synes jeg kommer litt an på hvordan dette balltreet kom inn i bildet. Hvis rektor kom inn i klasserommet med balltre for å markere seg overfor elevene, er vi på grensa til det jeg mener man godt kan anmelde og virkelig langt over enhver grense. Men hvis balltreet sto ved siden av kateteret, konfiskert fra en av elevene litt tidligere og det tjente hensikt som hard-gjenstand-egnet-til-å-lage-lyd-med, synes jeg fremdeles det var uklokt, men da ikke like hårreisende.

Og ja, jeg synes faktisk ikke det spiller noen rolle om det var rektor eller en elev som grep til det virkemidlet hvis målet var å nå igjennom lydmuren. Å bruke det som maktmiddel i mindre rom, med færre personer synes jeg blir annerledes og mer truende.

Gammel 21-05-10, 10:29   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke det var vits i å anmelde dette. La oss si at det er et foreldremøte da, da er det ikke en liten gruppe. Ofte flere enn det er en klasse. La oss også si at det står et balltre der, det er ikke noe som en forelder har tatt med seg. Er det da like greit at han smeller det i en pult og i en bokhylle i tilsynelatende sinne?

Ville ikke de aller fleste tatt det som uakseptabel, truende oppførsel? Hvorfor skal tenåringer måtte tåle mer av dette enn andre mennesker?

Gammel 21-05-10, 10:39   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke det var vits i å anmelde dette. La oss si at det er et foreldremøte da, da er det ikke en liten gruppe. Ofte flere enn det er en klasse. La oss også si at det står et balltre der, det er ikke noe som en forelder har tatt med seg. Er det da like greit at han smeller det i en pult og i en bokhylle i tilsynelatende sinne?

Ville ikke de aller fleste tatt det som uakseptabel, truende oppførsel? Hvorfor skal tenåringer måtte tåle mer av dette enn andre mennesker?

Hvis foreldrene bråkte som tenåringer og ordstyrer følte behov for å nå gjennom lydmuren, synes jeg situasjonen er sammenlignbar og ikke grei, men heller ikke uakseptabel i noen av tilfellene. Men voksne har sjelden samme evne til å skulle bråke og være frekke overfor de som prøver å formidle noe som tenåringer, derfor er det større sannsynlighet for at det virker som umotivert sint og truende oppførsel på foreldremøtet enn i klasserommet. Men jeg synes heller ikke det er noe greit å slenge ting rundt seg i et klasserom for å markere sinne, mens å nå gjennom lydmuren av og til kan kreve litt virkemidler. Har jeg hørt.

Gammel 21-05-10, 10:42   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvis foreldrene bråkte som tenåringer og ordstyrer følte behov for å nå gjennom lydmuren, synes jeg situasjonen er sammenlignbar og ikke grei, men heller ikke uakseptabel i noen av tilfellene.

Men det var jo ikke det som var tilfelle her. Her gikk rektor inn i klasserommet etter at noen av ungdommene hadde oppført seg uakseptabelt et annet sted på skolen, og smalt balltreet i en hylle og i kateteret. Han sier også at det var veloverveid og at han spiller mer sint enn han er.

Gammel 21-05-10, 10:43   #74
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er uansett ikke akseptabelt å slå et balltre i bord/kateter, uansett om man er lærer, rektor, foreldre eller elever. Jeg synes definitivt det er en truende oppførsel, og jeg synes at rektor burde lagt seg litt mer flat enn han gjorde etter hendelsen, og innrømmet at dette IKKE er ok oppførsel. Når det er sagt er jeg enig i at dette er noe som det kan ryddes opp i gjennom møter etc. Ikke politianmeldelse.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 10:44   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er uansett ikke akseptabelt å slå et balltre i bord/kateter, uansett om man er lærer, rektor, foreldre eller elever. Jeg synes definitivt det er en truende oppførsel, og jeg synes at rektor burde lagt seg litt mer flat enn han gjorde etter hendelsen, og innrømmet at dette IKKE er ok oppførsel. Når det er sagt er jeg enig i at dette er noe som det kan ryddes opp i gjennom møter etc. Ikke politianmeldelse.

Da er vi på linje.

Gammel 21-05-10, 10:47   #76
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Men det var jo ikke det som var tilfelle her. Her gikk rektor inn i klasserommet etter at noen av ungdommene hadde oppført seg uakseptabelt et annet sted på skolen, og smalt balltreet i en hylle og i kateteret. Han sier også at det var veloverveid og at han spiller mer sint enn han er.

Hm. Da misforsto jeg litt tror jeg, jeg så liksom for meg at han kom inn for å prøve å si noen alvorsord, men ikke fikk noen oppmerksomhet med vanlig stemmebruk og derfor grep til det balltreet som sto der.

Det å veloverveid spille sint og slå rundt seg med balltre i klassrommet overfor en stille klasse (eller annen forsamling), synes jeg er truende adferd som ikke hører noe sted hjemme. Anmeldelse er fremdeles litt voldsomt synes jeg, men jeg skjønner det da på et vis. Hadde det vært læreren, hadde man jo sagt fra til rektor. Og her er det rektor som er problemet, og dermed er det ikke like klart hvem man skal si fra til.

Jeg synes egentlig ikke det er noen forskjell på hvilke virkemidler som er ok overfor skoleelever/tenåringer enn overfor andre i sammenlignbare situasjoner, men jeg vil tro at sterkere virkemidler oftere er nødvendig for å få dem til å høre på hva en har å si.

Gammel 21-05-10, 10:49   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Høh? Slike ting skjer da støtt og stadig i skole-Norge. Jeg har blitt truet selv, ikke med balltre riktig nok, "bare" med ord. Jeg har heller aldri anmeldt elever, men det er mulig jeg burde begynne med det. Jeg sier ikke at noen av delene er greit, bare at jeg ikke klarer å hisse meg opp.

Gammel 21-05-10, 10:51   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Rine, da er vi ganske enige.

(dvs. du fikk inn et innlegg til i mellom, som jeg ikke henviser til, men det om selve saken)

Gammel 21-05-10, 10:52   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Høh? Slike ting skjer da støtt og stadig i skole-Norge. Jeg har blitt truet selv, ikke med balltre riktig nok, "bare" med ord. Jeg har heller aldri anmeldt elever, men det er mulig jeg burde begynne med det. Jeg sier ikke at noen av delene er greit, bare at jeg ikke klarer å hisse meg opp.

Jeg sier heller ikke at det ikke skjer, men det blir tydeligvis sett mer alvorlig på enn om en lærer eller rektor gjør det overfor en elev.

Gammel 21-05-10, 11:25   #80
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier heller ikke at det ikke skjer, men det blir tydeligvis sett mer alvorlig på enn om en lærer eller rektor gjør det overfor en elev.

Hæ? Det er svært sjelden vi leser i avisa om en elev som har slått et balltre / en bok / hånda i bordet. Heller ikke om elever som slår hodet til andre elever i bordet (selvopplevd).

Det blir da mye mer blest om en lærer eller rektor gjør slike ting. Og sånn skal det da også være. Lærer og rektor er autoritetspersoner og bør ikke slå balltrær i bord synes jeg. Samtidig synes jeg politianmeldelse er helt bak mål. Han har sagt unnskyld og beklaget og det bør være nok.

Å slå hånda eller en bok i kateteret må faktisk være greit synes jeg. Har selv slått hånda i bordet to-tre ganger bare for å faktisk nå gjennom (i vikarsituasjoner).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.