Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Jeg leste en artikkel i går, om hvordan fattige i Afrika, som reproduserte fattighet fordi kulturen sier det. http://www.nytimes.com/2010/05/23/op...23kristof.html
Det synes jeg er et interessant innspill på det med hvilken rolle sosialisering og kultur har å gjøre. Barna fikk ikke gå på skole, fordi det kostet 1 dollar i måneden, barna fikk ikke myggnett over seg og døde av malaria, men foreldrene kjøpte ikke myggnett til de gjenlevende barna, for det kostet 6 dollar å kjøpe. Samtidig hadde foreldrene mobiltelefoner til en kostnad på 10 dollar i måneden, og far gikk ut og drakk og brukte prostituerte for store summer. Fordi det er slik kulturen er. (Det er forresten litt spennende med det tiltaket de har der nede med fokus på å få kvinner til å ta mer kontroll over økonomien og spare små summer i måneden, fordi kvinner har en tendens til å ta bedre valg enn mennene. ) Dette er slikt som kan være så utrolig vanskelig å forstå, hvor sterkt habitus i samfunnet kan være.
Habitus i samfunnet lærer oss tanke, adferds eller smaksmønstre som påvirker oss i stor grad, det er et slags felles perspektiv på samfunnet og ens egen plass der. Er man vokst opp med mennesker som er tafatte og dypt inne i offerrollen og har resignert, og miljøet rundt ikke tilbyr så mye annet, så har man ganske dårlige odds mener jeg. Men det betyr ikke at det ikke er umulig å bli ressurssterk, man skal bare ikke undervurdere påvirkningen miljø har. (Og når jeg skriver dette, så tenker jeg også på hele samfunn som gjør aldeles uforståelige ting, som de landene som fostrer opp barn til å hate og krige fordi de mener de har rett. Det er ganske uforståelig for oss som er vokst opp i et såpass fritt samfunn, og langt lettere å se i slike destruktive eksempler, enn å se det i relativt velfungerende samfunn og mennesker. )