|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg har ikke sagt at det kun handler om det å velge og være ressurssterk. Men at det i stor grad handler om å ta ansvar for seg selv og eget liv. Og da handler det om innstilling. De aller fleste, uansett bakgrunn vil på et tidspunkt skjønne at de selv har må ta grep om sitt eget liv for både å ha kontroll på det, og å komme seg fremover. Selvfølgelig er det en fordel å ha god bagasje med seg, men dette er ikke avgjørende for å bli et ressurssterkt menneske. Mange vokser på motgang, mens enkelte ikke tåler motgang i det hele tatt. Og jeg kjenner flere som kommer fra ressurssterke hjem som absolutt ikke har kontroll på livet sitt. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Live and let live
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg leste en artikkel i går, om hvordan fattige i Afrika, som reproduserte fattighet fordi kulturen sier det. http://www.nytimes.com/2010/05/23/op...23kristof.html
|
|
|
#63 |
|
Leser
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Jeg tror ikke det. Jeg tror at alle er født med et medfødt temprament, men ikke at de er født med kompetanse om hva man bør gjøre når og hvor.
|
|
|
#64 |
|
Live and let live
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror det ligger et godt stykke arbeid bak det meste av det vi oppnår i livet. Men jeg tror også at noen må jobbe uhorvelig mye hardere på enkelte områder enn andre også. Noen har tunge mursteiner av destruktive foreldre, egen sykdom, uheldige opplevelser/ulykker/overgrep osv. med seg i sekken sin som gjør oppoverbakkene veldig mye brattere enn for dem som (i mitt hode) har flaks og slipper unna disse mursteinene i sekken. Men det betyr ikke at livet er en dans på roser for dem som ikke har den type mursteiner, for jeg tror at alle har vi vårt som vi må kjempe for og med (om så problemene kan virke ynkelige og små for andre som står utefor og har et litt annet perspektiv, så er de humpene også store for dem det gjelder. Kanskje cluet er at vi må opparbeide oss en evne til å komme over humpene? ).
|
|
|
#65 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Nå har jeg lest innlegget ditt flere ganger, him, og jeg ser at jeg er ganske uenig i mye av det du skriver. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Introvert optimist
|
"Evnen til å ta seg sammen". Det er kanskje et dårlig uttrykk, men 007 beskriver med en del eksempler hva jeg tenker på. Kanskje "evnen til å reise seg etter å ha gått i bakken" er et bedre ordvalg? Eller "evnen til å ikke la en negativ situasjon føre til stagnasjon, men ta grep og gjøre noe med det"?
|
|
|
#67 |
|
Textrovert
|
Jeg ble ikke tenåringsgravid. Jeg er født med en interesse for det akademiske. Jeg er den eldste av oss, og slapp derfor å være yngst og "stakkarsliggjort". Jeg har ikke hatt de psykiske og fysiske plagene hun har hatt.
|
|
|
#68 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror det essensielle i "ressurssterk"-begrepet er tilpasningsdyktighet. Alle gjør feil valg i løpet av livet. Noen flere enn andre, og noen alvorligere enn andre. Men det er ikke det som avgjør hvor man ender opp til slutt! Det store spørsmålet er hva man gjør når man oppdager feilen. Klarer man å forandre seg selv? Klarer man å ro motstrøms i en periode?
Jeg er enig i det du skriver, men vil gjerne legge til en ting: -godta at sånn ble det, og gjøre det beste ut av det.
Gikk du straka vegen rett fram, eller måtte du korrigere kursen underveis? Har du gjort valg som du angret på, og som du endret i ettertid? Da er det ikke snakk om flaks, men om at du har gjort en bra jobb.
Godt innlegg!
Interessant link.
Det er vel som regel de innvandrerne som var regnet som ressurssterke i hjemlandet, som klarer seg godt i Norge også? Det er de som er gode på å tilpasse seg, bygge nettverk og lære nye ting.
Det er akkurat "survival of the fittest" som er greia her. Den som er best tilpasset omgivelsene overlever. Og når omgivelsene hele tiden endres, slik de gjør i vårt samfunn, er det den som er mest tilpasningsdyktig og endringsvillig som overlever.
|
|
|
#69 |
|
Textrovert
|
Jeg har korrigert mye. Og jeg har tatt mange dumme valg. Men det er likevel flaks at det er valg som det har gått an å endre. Og det er flaks at jeg ikke er født som ekstremt dum, for da hadde jeg kanskje ikke hatt forutsetninger for å skjønne hvilke valg som var uheldige for meg.
|
|
|
#70 |
|
Live and let live
|
På ene siden, så tenker jeg at selvfølgelig må vi presentere dem verktøyene som kan hjelpe dem. På den andre siden har jeg sett mennesker så dypt inntullet i det hele at de ikke klarer finne krefter til å reise seg, selv med tilbud om hjelp og støtte og verktøy. (Uten at det betyr at vi ikke skal tilby og tilrettelegge for det, det må jo alltid være førstevalget, men vi må ikke glemme dem som ikke klarer å stable seg på beina, selv med de rette verktøyene tilgjengelig. )
|
|
|
#71 |
|
Leser
|
Nei, det er ikke negativt, tvert imot. Dette er faktisk det jeg opplever som det beste med USA.
|
|
|
#72 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Hvorfor får jeg så mye pepper når jeg mener at det er rom, hos mange, for å ta seg sammen. Urettferdig! |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Leser
|
Det hadde de helt sikkert. Nå tenkte jeg ikke på dem spesielt. Jeg bare nevner at det vi regner som "bra" egenskaper, og "viktige" personlighetstrekk ikke er lik fra kultur til kultur. (Og de egenskapene som de beskrev er typisk ting som jeg mener stammer fra kulturer hvor individiet verdsettes høyt.)
Det er forskjell på omgivelser og kulturer også. Det er ikke alle plasser hvor det å være endringsvillig er ensbetydende med å være smart. I prosesser som tar veldig lang tid er det tvert imot veldig viktig å ikke være endringsvillig.
|
|
|
#74 |
|
Live and let live
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Det er nok fordi det ofte virker som om du syns det er lett og at man er teit hvis man ikke greier det. |
|
|
|
#76 |
|
Leser
|
Morsom kommentar, og egentlig veldig tankevekkende.
|
|
|
#77 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg opplever at de fleste kollegene mine(lærere) bruker begrepet mere snevert. Altså at elever fra ressurssterke hjem har foreldre med god økonomi, god utdannelse, gode evner og egenskaper. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg får det samme inntrykket fra mange av dere i denne tråden. Jeg har faktisk aldri sagt at det "bare er å ta seg sammen" uansett hvilken situasjon man er i, og at jeg tror det er lett å gjøre det. Det kan derimot virke som om dere (noen) mener at alle kunne vært ressussterke hvis de bare tok seg sammen. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Bør vi skille mellom hverdags-ressurssterk og ressurssterk i kriser?
|
|
|
#80 |
|
Originala
|
Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Men hvor mener dere at denne evnen og viljen til å ta seg sammen, endre innstilling, ta kontrollen osv. kommer fra? Er det en evne som er likt fordelt hos alle mennesker, men som noen velger bort? For jeg tenker at livsinnstillingen, evnen til å se alterantiver, unngå impulsive beslutninger og handlinger er et resultat av medfødte egenskaper og miljø. Jeg ser bare på mine barn, hvor ulikt de takler motgang. Én har en tendens til å bli bunnløst fortvilet over selv små ting, mens den andre synes å ha en mye mer konstruktiv og positiv holdning til det meste. Hva kommer det av? Har de valgt det? Denne tendensen har vært tydelig fra de var helt små, og jeg er ikke i tvil om at mye av dette er medfødt. Og så gjør de seg forhåpentligvis noen erfaringer opp gjennom oppveksten, gjennom oss foreldre, hverandre, gjennom besteforeldre, venner, lærere, venners foreldre, osv osv. |
|
|
|
![]() |
|
|